اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای قنوات در سال ۹۸

تهران- ایرنا- مدیرکل امور آب کشاورزی معاونت آب ‌و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور احیا و بازسازی قنوات، امسال ۱۴۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت.

به گزارش یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «رضا سرافرازی» درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قنوات افزود: سه سال پیش ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به قنوات اختصاص داده‌شده بود که سال گذشته این رقم به ۶۲ میلیارد تومان رسید.

به گفته وی، در حال حاضر در کشور ۴۰ هزار رشته قنات فعال داریم که ۱۴ درصد از اراضی آبی کشور متکی به این قنوات هستند و حدود ۶ میلیارد مترمکعب میزان آب‌رسانی این قنوات است.

سرافرازی اظهارداشت: قنوات علاوه بر نقش پررنگ در تولید محصولات کشاورزی، از بعد امنیتی، سیاسی و پدافند غیرعامل به ویژه در نواحی مرکزی و شرقی دارای اهمیت هستند.

مدیرکل امور آب کشاورزی معاونت آب ‌و خاک وزارت جهاد کشاورزی درخصوص  پراکندگی استانی قنوات در کشور گفت: بیشتر قنات‌ها در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، سمنان و اصفهان فعال هستند و بهره‌برداران از قنوات هم بیشتر، کشاورزان خرد هستند که سطح اراضی کوچکی دارند.

وی با بیان اینکه از دیرباز مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری از قنوات وجود داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر این منابع آب‌رسانی توسط مردم به‌صورت خودجوش نگهداری و لایروبی می‌شود اما تجهیز و تحکیم قنات، نصب درپوش، مهار قنوات از خطر سیل و کول گذاری قنات با اعتبارات اختصاص‌یافته، انجام می‌شود.

سرافرازی در رابطه با دریافت اعتبارات برای تجهیز قنوات اظهارداشت: در سال جاری این اعتبارات به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرده است اما وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اعتبار بیشتر برای احیا و نگهداری از قنوات است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha