مهم‌ترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در آستانه بهره‌برداری

تهران- ایرنا- مهم‌ترین پروژه آبی و مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با ظرفیت تامین آب ۷۴ هزار هکتار اراضی شمال غرب کشور و اشتغال‌زایی ۴۰ هزار نفر فردا (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سد قیز قلعه سی به‌عنوان مهم‌ترین پروژه آبی و مرزی کشورمان فردا (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) با حضور روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس احداث شده است و این طرح دارای ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و هیدرولیکی فراوانی برای کشورهای همجوار است.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اخیراً میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در اجرای این طرح را پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری توسط کشورمان انجام شده و مراحل پرداخت سهم ۵۰ درصدی طرف مقابل در حال توافق و نهایی‌شدن است.

سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس و بر اساس پروتکل‌های دو کشور ایران و آذربایجان، به‌منظور بهره‌برداری مشترک از آب و انرژی این رودخانه احداث شده است.

طرح اولیه سد قیزقلعه سی در سال ۱۳۸۵ توسط کشور جمهوری آذربایجان مطرح شد که بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است؛ طرحی بزرگ و پیچیده که قدرت، توانمندی و دانش بالای متخصصان کشورمان در سدسازی را نشان می‌دهد.

سد قیز قلعه سی، از نوع خاکی با هسته رسی احداث شده است که طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است و دو واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه در دو طرف سد طراحی شده است.

حجم مخزن سد قیز قلعه سی ۶۲ میلیون مترمکعب است.

مهم‌ترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در آستانه بهره‌برداری

بتن‌ریزی بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمکعب، ۶ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و سنگ‌بر داری، بیش از ۲ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و ۴۲ کیلومتر حفاری تزریق، اجرای دایک و انحراف دومرحله‌ای مسیر رودخانه به‌منظور قرارگیری سازه‌های بتنی در بدنه خاکی سد انجام شده است.

احداث این سد از پیچیدگی‌های مختلفی برخوردار است به‌طوری‌که نیروگاه‌ها در دل بدنه سد قرار دارد و سازه بتنی و خاکی سد درهم‌تنیده شده است؛ همچنین ۳۹ دریچه آبگیر آن تعبیه شده که کار سرریز و برداشت آب را انجام می‌دهد.

اضافه‌شدن دو سد خداآفرین و قیز قلعه سی به سد ارس، موجب افزایش رفاه و امنیت و آرامش نقطه صفر مرزی شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با اجرای این طرح، حدود ۷۴ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۵ هزار هکتار اراضی بهبود، زیر آب خواهد رفت و این پروژه در مرحله اول اشتغال‌زایی ۴۰ هزار نفر و در مرحله دوم اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

همچنین عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی طرح‌های ملی آب اخیراً در باره این سد گفت: پروژه‌هایی نظیر سد «قیزقلعه‌سی» نماد دیپلماسی دوستی آبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

بزرگ‌زاده در نشست خبری به مناسبت افتتاح پروژه سد قیزقلعه‌سی افزود: این نوع پروژه‌ها دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت می‌کند.

وی رودخانه ارس را منشأ دوستی بین کشورهای همجوار دانست و ادامه داد: این نوع طرح‌ها می‌تواند دوستی بین کشورها را تعمیق دهد.

سخنگوی طرح‌های ملی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به دوستی با کشورهای منطقه باوجود مسائل مختلف و همچنین با اتکا به توانمندی فنی خود در طول زمان و با وجود مناقشات منطقه، پروژه احداث سد قیزقلعه سی را عملیاتی کرده است.

بزرگ‌زاده گفت: ضرورت ایجاد رفاه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی از عوامل اصلی احداث سد قیز قلعه سی است.

وی ادامه داد: طراحی و اجرای این طرح بزرگ توسط مهندسان توانمند ایرانی صورت‌گرفته است.

مهم‌ترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در آستانه بهره‌برداری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha