۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82092600
T T
۰ نفر

سه پنجم قنات هاي جهان در ايران واقع است

۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82092600
سه پنجم قنات هاي جهان در ايران واقع است

همدان - ايرنا- مدير كل دفتر آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي بابيان اينكه در ۷۵ درصد مساحت كشور قنات و كاريز وجود دارد گفت: بزرگترين و طولاني ترين قناتها در كشور ما قرار دارد و در مجموع سه پنجم قنات هاي جهان در ايران واقع شده است.

رضا سرافرازي روز يكشنبه در يازدهمين همايش كميته فني قنوات كشور در همدان با بيان اينكه 40 هزار رشته قنات به طول 300 هزار كيلومتر در كشور وجود دارد افزود: بيشترين و با قدمت ترين قنات ها در يزد و گناباد و دو قنات كشور نيز ثبت جهاني شده است.
وي با بيان اينكه در چند سال گذشته به دليل شرايط خاص، وضعيت منابع آبي مناسبي در كشور وجود نداشت افزود: بر اساس آمار وزارت نيرو ميزان آب استحصالي در گذشته در كشور 130 ميليارد متر مكعب بوده است.
وي با بيان اينكه خشكسالي ها موجب كاهش 25 درصدي آب استحصالي شده است افزود: هم اكنون اين رقم به 88 ميليارد متر مكعب كاهش يافته است، كه به دليل تغيير اقليم و از بين رفتن مراتع بوده است.
مديركل دفتر آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: سهم كشاورزي از ميزان آب استحصالي حدود 61 ميليارد متر مكعب مي باشد.
سرافرازي با اشاره به اينكه با توجه به شرايط اقليمي خاص در بيش از 75 درصد مساحت كشور قنات و كاريز وجود دارد، افزود: توليد در كشور بر سه اصل بارندگي زياد و منابع رودخانه‌اي، مرتعي و قنات بوده است.
وي با بيان اينكه استانهايي همچون يزد، كرمان، كاشان و اراك به سبب وجود قنات ايجاد شده‌اند، تصريح كرد: قنات سبب ايجاد و شكل‌گيري تمدن‌ها و پايداري جمعيت در كشور شده است.
وي با تاكيد بر اينكه حفظ و بقا قنوات بسيار داراي اهميت است و بايد اعتباراتي را در اين زمينه براي احيا آنها تخصيص داد، گفت: با استاني شدن اعتبارات بخش قنوات و محدوديتهاي اعتباري با روند نا‌مناسبي در زمينه احيا قنوات مواجه هستيم.
وي با بيان اينكه 13 هزار ميليارد ريال اعتبار در كشور براي آبياري تحت فشار اعتبار از سوي مجلس مصوب شد، عنوان كرد: بهره‌وري آب از طريق اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار امكان‌پذير است و بايد در راستاي اجراي آن گامهاي اساسي برداشت.
مدير كل آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي افزود: سالانه بايد 400 هزار هكتار از اراضي كشاورزي بايد به سامانه آبياري نوين تجهيز شود.
وي با اشاره به اينكه 120 ميليارد مترمكعب كسري مخزن در سفره‌هاي زيرزميني كشور وجود دارد، گفت: از طريق اجراي طرح احيا و تعادل بخشي و پيگيري انسداد چاه‌هاي غيرمجاز و كنترل برداشت از چاه‌هاي مجاز به دنبال جبران كسري مخزن هستيم.
يازدهمين همايش كميته فني قنوات كشور روز يكشنبه با حضور جمعي از مسئولان كشور و مديران جهاد كشاورزي به مدت سه روز در همدان در حال برگزاري است.
7523/6993

سرخط اخبار استان‌ها