سطح مبارزه با سن غلات به ۲.۱ میلیون هکتار رسید

تهران- ایرنا- مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا کنون سطح مبارزه با سن غلات به ویژه گندم به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار در استان‌های جنوبی کشور رسیده که پنج هفته آینده حساس‌ترین زمان مبارزه با پوره سِن است.

سعید معین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت مبارزه به سن زدگی گندم در کشور اظهار داشت: طبق گزارش‌ها مجموع مبارزه تا کنون در سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار بوده که از این میزان ۲۰۰ هزار هکتار مربوط به مبارزه با پوره سن و یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مربوط به سن مادر بوده است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور هدف اصلی مبارزه با سن غلات را جلوگیری از خسارت به تولید گندم دانست و افزود: مرحله حساسی که در گندم با آن روبرو هستیم مرحله کنترل پوره است که جلوی سن زدگی را بگیریم.

وی گفت: از اکنون تا هفته اول تیرماه شرایط مبارزه با پوره سن از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در مرحله پوره سن قرار داریم که پوره باعث سن زدگی می‌شود و اگر سن زدگی به ۵۰ درصد برسد باعث افت ال اس دی گندم خواهد شد.

معین تصریح کرد: گندم سن زده با ال اس دی پایین برای گندم نان مناسب نیست؛ زیرا دیگر چسبندگی لازم برای طبخ نان را نخواهد داشت؛ بنابراین اکنون در حساس‌ترین زمان مبارزه با پوره سن هستیم.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد: سطح مبارزه با پوره سن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه مبارزه با سن گندم در سطح ۲۸ استان کشور به جز بوشهر، گلستان، مازندران و گیلان در حال انجام است اظهار داشت: به دلیل شرایط آب و هوایی در خوزستان نیز سطح مبارزه با آفت سن داشتیم.

معین گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی نرم مبارزه با آفت سن را تغییر داده‌ایم و به نظر می‌رسد مجموع سطح مبارزه با سن بین ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته در سطح دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مبارزه داشته‌ایم.

وی گفت: امیدواریم با تمهیداتی که استان‌ها به کار گرفته‌اند و با برنامه‌هایی که ما در ستاد مبارزه با آفات عمومی و همگانی داریم و بازدید از مرکز خدمات شهرستان به شهرستان مشکلی در مبارزه با این آفت نداشته باشیم.

معین به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به افزایش دمای هوا طی ۱۰ روز آینده به محض اعلام کارشناس مرکز خدمات نسبت به سم‌پاشی و مبارزه اقدام کنند، در غیر این صورت دچار سن زدگی می‌شوند

مدیرکل مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات درباره مبارزه با زنگ زرد گندم افزود: زنگ زرد یک بیماری قارچی است، اکنون مبارزه با این بیماری در مناطق سردسیر و کوهستانی ادامه دارد، اما با افزایش دما هوا این استان‌ها به ۲۳ و ۲۴ درجه سانتیگراد این قارچ فلج شده و امکان گسترش ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha