آلودگی هوا در وضعیت قرمز

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۳
کد خبر: 83553609
آلودگی هوا در وضعیت قرمز

تهران- ایرنا- آلودگی هوا در تهران و برخی از استان‌ها که منجر به تعطیلی مدارس شد رسانه‌های داخلی را بر آن داشت تا به بررسی علل و عوامل این موضوع بپردازند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، طی سال‌های اخیر با آغاز فصل پاییز شاهد افزایش میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگی همچون تهران و در نتیجه آمار بالای مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی و یا تعطیلی مدارس هستیم اتفاقی که به یقین تبعات منفی گسترده‌ای را به‌دنبال دارد.

بررسی امروز (۲۲ آبان) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلب، اظهارات شهردار تهران در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران را مورد ارزیابی قرار دادند و نوشتند: شهرداران تهران نیز یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند بی آنکه گامی موثر در کاهش آلودگی هوای تهران بردارند، و این‌گونه جان میلیون‌ها شهروند این شهر و محیط‌زیست آن، هر روز در برخوردی فرساینده با آلودگی هوا در معرض تهدید مداوم قرار دارند و کیفیت زندگی در این شهر را کاهش داده است.

رسانه‌های اصولگرا هم در این باره آوردند: حالا که حناچی وزیدن باد را به عنوان راهکار خود برای نجات از آلودگی خفه‌کننده این روزهای هوای تهران ارائه کرده باید به این سؤال افکار عمومی پاسخ دهد که با این اوصاف آلودگی هوای تهران، آیا آقای شهردار می‌خواهد همین نسخه طلایی یعنی وزیدن باد را برای دیگران و شهرهایی مانند سارایوو بپیچد!؟

خبرگزاری ایسنا: مسئولان نباید منتظر وزش باد برای بهبود وضعیت هوا باشند؛ بلکه باید با راهکارهای علمی به مقابله با آلودگی هوا بپردازند.

رسانه‌های اصلاح طلب

بی تاثیر بودن طرح شهرداری

روزنامه اعتماد نوشت: سال گذشته، تهران بعد از چند سال، تعطیلی خاصی به سبب آلودگی هوا نداشت. همان موقع شهرداری اعلام کرد که دلیل این کاهش روزهای آلوده، اقدامات شهرداری مانند اجرای طرح جدید ترافیک بوده است. امسال هم با وجود آنکه دوباره وضعیت آلودگی به سال‌های قبلی ناهنجار تهران برمی‌گشته است، دوباره شهرداری در مقام دفاع از اقدامات خود برآمده و محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک تهران با اشاره به پویایی طرح ترافیک جدید و افزایش قدرت مانور برای اعمال تصمیم با ابزارهای جدید، می‌گوید: از دوشنبه با اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر نیم بها شدن قیمت بلیت حمل ونقل عمومی، اعمال سخت‌گیری بیشتر به خودروهای شخصی با افزایش عوارض ورود به طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا به میزان پنجاه درصد و ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌ها انتظار می‌رود که شرایط آلودگی بهبود پیدا کند و ان‌شاءالله به مرز هشدار و تعطیلی مدارس و ادارات نرسیم. با این وجود هنوز برخی از اعضای شورای شهر مانند حجت نظری و محمد علیخانی همچنان معتقدند که طرح‌های شهرداری تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته است. «محمد علیخانی» رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به ساختگی بودن آمارهای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک درخصوص طرح کاهش آلودگی هوا که در صحن شورای شهر ارایه شد، اظهار داشت: این آمارها اکنون نمود پیدا کرده و از آلودگی هوا کم نشده است. ما معتقد بودیم این کاهش آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی آن مقطع سال بود و نباید آن را به طرح کاهش آلودگی هوا نسبت می‌دادیم.

روزنامه مردم‌سالاری در مطلبی با عنوان آلودگی هوا، تجربه‌های موفق دیگران و کم‌کاری ما می‌نویسد: این روزها، با فرارسیدن سرما، آلودگی هوای تهران به اوج خود رسیده است تا آن جا که در بیشتر روزهای هفته‌ای که گذشت هوای پایتخت ایران ناسالم بود. شهرداران تهران نیز یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند بی آن که گامی موثر در کاهش آلودگی هوای تهران بردارند، و این گونه جان میلیونها شهروندِ این شهر و محیط زیست آن هر روز در برخوردی فرساینده با آلودگی هوا در معرض تهدید مداوم قرار دارند و کیفیت زندگی در این شهر را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در جریان جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری بیان کرد: مسئولان نباید منتظر وزش باد برای بهبود وضعیت هوا باشند؛ بلکه باید با راهکارهای علمی به مقابله با آلودگی هوا بپردازند.وی تأکید کرد: امسال روزهای آلوده بیشتر از سال‌های پیش بوده و آقایان و مسئولان منتظر نباشند تا با وزش باد هوا پاکیزه شود.

همکاری نکردن ارگان‌ها در رفع آلودگی هوا

ندا میرزا قاعلی کارشناس محیط‌زیست به آفتاب‌یزد می‌گوید: از زمانی که چالش آلودگی هوا در تهران و چند شهر دیگر جدی شده برنامه‌ریزی‌ها، بحث‌ها، ســمینارها هیچ کمکی به آلودگی هوا نکرده اند. و... تقریبا به کاهش آلودگی هوا نکرده اند و دعوای میان ســازمان محیط زیســت، وزارت نفت و خودروسازان بارها و بارها مطرح شده که نتیجه روشــنی هم در برنداشــته اســت این در حالی است که اگر نهادها و ســازمان‌ها از یک سو و خود مردم از سوی دیگر به وظایف ذاتی خود براساس قانون عمل می‌کردند، کیفیت هوای شهرها امروز شرایط بهتری داشت.

در بخشی از مطلب روزنامه ایران آمده است: چرا بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان، چرا ۱۵ دستگاه مسئول، پاسخگو نیستند و البته چرا همچنان اجرای طرح ترافیک جدید، مناقشه میان پلیس و شهرداری است؟ پلیس تأکید می‌کند که در نامه‌ای به شهرداری تهران موارد انتقادات و مشکلات طرح جدید ترافیک را اعلام کرده است «اما همچنان این ابهام وجود دارد که چرا پلیس با وجود آگاهی از تبعات منفی اجرای این طرح، پای آن را امضا کرده است؟ سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفته: باید طرح‌ها بر اساس مصوبات اخیر تغییر کند و آن افرادی که می‌گویند پلیس طرحی را امضا کرده این درست است. ما معتقدیم پاسخ شهرداری در مورد طرح کاهش آلودگی هوا غیرکارشناسی است. شهردار تهران هم گفته: اینکه می‌گویند نظرات پلیس گرفته نمی‌شود صحت ندارد و اتفاقاً در شورای ترافیک موضوعات مختلف مطرح می‌شود و پلیس حضور دارد و باید به جای تصمیمات سلیقه‌ای به‌سمت اجرای قانون برویم. پیروز حناچی همچنین در مراسم تقدیر از تاکسیران امانتدار گفته است: اگر باد بوزد اوضاع خوب می‌شود.

اختلاف نظر پلیس و شهرداری

روزنامه آرمان‌ملی می نویسد: با افزایش آلودگی هوا در تهران، اختلافات پلیس راهور ناجا و شهرداری بر سر اجرای طرح ترافیک جدید بالا گرفت تا جایی که رئیس پلیس پایتخت از مسئولان قضائی خواست تا به موضوع ترافیک وارد شوند و دستگاه‌های کم‌کار را مواخذه کنند. سردار حسین رحیمی در این باره گفته است: در آخرین جلسه شورای ترافیک که در تهران برگزار شد، مسائل مطرح شد، درباره رسیدگی به وضعیت ترافیک کمتر تحرک و همدلی می‌بینیم، بیشتر در حد جلسات و بحث‌های بیهوده و تکراری است، دستگاه‌های مربوطه باید در کاهش ترافیک و آلودگی اقدام کنند، حرف‌های انتزاعی باید به بحث‌های کارشناسی تبدیل شود. از مسئولان بپرسیم چه اتفاقی را در این چندساله رقم زدند تا وضعیت ترافیک بهبود پیدا کند، غیراز آنکه منتظر باران و باد هستیم؟ همچنین سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بارها از رد طرح ترافیک جدید تهران خبر داد و تاکید کرده که این طرح باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نشده و همچنین مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که پلیس همواره به طرح ترافیک تهران «کاهش» که از اول تیر امسال اجرایی ‌شد، انتقاد داشته و اجرای آن را بی‌تاثیر با افزایش روند ترافیکی خوانده است. اما آنچه که واقعیت دارد این روزها هوای تهران و چند شهر دیگر خاکستری و در حالت هشدار است و بر اساس اعلام محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران: ما از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ روز پاک، ۱۷۷ روز سالم، ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه داشته‌ایم. سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز از بستری شدن تعداد ۲۱۶۰ بیمار قلبی- تنفسی به اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی استان‌های اصفهان، البرز، تهران، قزوین، قم و مرکزی خبر داده است و در شهر تهران و برخی شهرستان‌های دیگر از جمله، فیروزکوه، دماوند و شمیرانات، شاخص آلایندگی‌ها به عدد ۱۵۰ رسیده و شرایط تردد در هوای شهر را برای همه مردم سخت‌تر کرده است.

 تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی افراد

محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان این که تشدید آلودگی هوا هزینه‌ای سنگین به اقتصاد و سلامت تحمیل می‌کند گفت: آلودگی هوا خطرات جدی برای سلامت دارد باید هر چه سریعتر فکری برای رفع آن شود.آلودگی هوا بر تمامی ارگان‌های بدن تاثیر سوء و مستقیم دارد تاثیرات آن بر دستگاه‌های تنفسی و عروقی ثابت شده و در دراز مدت از نظر ایجاد عوارض و مرگ و میر به خصوص در گروه‌های خطر یعنی کودکان و کهنسالان تاثیرگذار است.وی افزود: با توجه به این که آلودگی هوا بر سیستم عصبی انسان تاثیر می‌گذارد باعث تحریک پذیری و ایجاد رفتارهای پر خطر بین شهروندان می‌شود. همچنین سکته‌های قلبی هم از دیگر عوارض آن است. نتیجه آن است که آلودگی هوا تاثیرات اقتصادی شدید و هزینه سنگینی به اقتصاد سلامت تحمیل می‌کند.

یوسف رشیدی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با روزنامه آرمان‌ملی گفت: طبق گزارش آژانس تحقیقات بین‌المللی سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی که چندی پیش ارائه داده شده است مبنی بر اینکه آلودگی هوا می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین زمانی که ما این موضوع را می‌دانیم دولت، مجلس و مسئولان دیگر وظیفه دارند تا در بحث آلودگی هوا بیشتر از موارد دیگر کار کنند.

خسارت های وارده به مردم

خبرگزاری ایسنا در مطلبی عنوان داشت: برای کاستن از این وضع ناگوار نه تنها کاری نکرده‌ایم بلکه علی‌رغم تجربه شهرهای دنیا در بهتر کردن اوضاع، انگار ما یک تیم از محققان را به کشورهای خارجی موفق در کاهش آلودگی هوا فرستاده‌ایم تا تحقیق کنند آن‌ها چه کاری برای کاهش آلودگی هوا کرده‌اند و ما دقیقاً همان کار را انجام ندهیم!...صنایع هم که آنقدر مشکل دارند که آلایندگی و فرسودگی فعلاً برای کسی موضوعیت ندارد، از معاینه فنی هم که بگذریم وقتی همین روزهای آلوده ماشین‌های زیادی را می‌بینیم که همچون هواپیما ردی از دود پشت سر خود بر جا می‌گذارند، پس می‌ماند همان تعطیلی مهدها و مدرسه‌ها. پس در نهایت باید گفت که مقصر این آلودگی همان‌هایی هستند که در طول این سال‌ها باید مترو و بی. آر. تی راه‌اندازی می‌کردند، اما نکردند، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را نوسازی می‌کردند، اما خواب ماندند، کارخانه‌ها را از شهر دور و نو می‌کردند، اما به خودشان زحمت ندادند و شهر را جوری توسعه می‌دادند که بتوان دوچرخه هم سوار شد، اما لزومی ندیدند؛ علی‌ایحال این روزها عمیق نفس نکشید شاید باد وزید و هوا تمیز شد.

خبرگزاری تسنیم: مسئولان شهری در این دوره، بارها بر اجرای طرح‌های خود در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر تهران تاکید داشته‌ و اعلام کرده‌اند که با اجرای طرح‌هایشان در این دوره به موفقیت‌های متعددی دست پیدا کرده‌اند اما آلودگی این روزهای هوای تهران، بخشی از حقیقت این ادعاها را برملا کرد.رسانه های اصولگرا

سخنان شهردار

به گزارش تارنمای مشرق‌نیوز، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در حاشیه مراسم تقدیر از تاکسیران نمونه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی که امروز وضعیت آلودگی شهر تهران چگونه است، گفت: وضعیت آلودگی هوا به خاطر پدیده وارونگی است که هر ساله رخ می دهد و اگر باد بوزد وضعیت خوب می شود. کاربران فضای مجازی در توییتر به اظهارات امروز شهردار تهران واکنش نشان دادند. در ادامه برخی از آن ها را مشاهده می کنید. حناچی گفته اگر باد بوزه هوای تهران خوب میشه.

خبرگزاری تسنیم آورده است: مسئولان شهری در این دوره، بارها بر اجرای طرح‌های خود در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر تهران تاکید داشته‌ و اعلام کرده‌اند که با اجرای طرح‌هایشان در این دوره به موفقیت‌های متعددی دست پیدا کرده‌اند اما آلودگی این روزهای هوای تهران، بخشی از حقیقت این ادعاها را برملا کرد. جالب است با این شرایط، مسئولان شهری آمادگی خود را برای کاهش آلودگی هوای کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند! پیروز حناچی شهردار تهران چندی پیش از  اعلام آمادگی شهرداری تهران برای انتقال تجربه درباره کاهش آلودگی هوا به سارایوو خبر داد! شهردار تهران در دیدار با شهردار سارایوو در تاریخ ۱۵  آبان،   برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت بوسنی اعلام آمادگی کرده و گفته بود: جمعیت سارایوو کمتر از نیم میلیون نفر است و کلانشهرها در آستانه ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر با باید اقداماتی را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام دهند. اما با گذشت  ۶ روز از اعلام آمادگی شهردار تهران برای انتقال تجربیات شهرداری در کاهش آلودگی هوا به  پایتخت کشور بوسنی، حناچی راهکار ویژه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران رونمایی کرد و گفت: "باد بوزد، وضع بهتر می‌شود! " حالا که حناچی "وزیدن باد" را به عنوان راهکار خود برای نجات از آلودگی خفه‌کننده این روزهای هوای تهران ارائه کرده، باید به این سؤال افکار عمومی پاسخ دهد که با این اوصاف آلودگی هوای تهران، آیا آقای شهردار می‌خواهد همین نسخه طلایی یعنی "وزیدن باد" را برای دیگران و شهرهایی مانند سارایوو بپیچد!؟

 خسارت وارده به مردم

به گزارش خبرگزاری فارس، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: گزارشات حاکی از خسارتی سالانه معادل ۶.۲ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت ۷.۸ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha