فشار واشنگتن برای تمدید فعالیت خبرنگاران یک رسانه آمریکایی در تاجیکستان

تهران – ایرنا – شماری از اعضای کنگره آمریکا در هفته‌های اخیر با ارسال نامه‌هایی برای رئیس جمهور تاجیکستان درصدد اعمال فشار برای تمدید اعتبارنامه ۹ خبرنگار "رادیو آزادی"  بودند که سرانجام اعتبارنامه دو تن از خبرنگاران این رسانه آمریکایی تمدید نشد.

وزارت امور خارجه تاجیکستان روز پنجشنبه ۹ آبان (۳۱ اکتبر) و پیش از مهلت اول نوامبر (جمعه ۱۰ آبان)، اعتبارنامه‌های هفت خبرنگار بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی رسانه وابسته به آمریکا را تمدید کرد. گزارش‌ها حاکی است که هنوز اعتبارنامه‌های دو تن از خبرنگاران و ۱۱ نفر از افراد مرتبط با بخش تاجیکی رادیو آزادی تمدید نشده است.

در همین ارتباط، آدام شیف و استیو چابوت روسای کمیته بخش آزادی مطبوعات مجلس نمایندگان در روز نهم اکتبر (چهارشنبه ۱۷ مهر) در نامه‌ای به امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، درباره تاخیر در تمدید اعتبارنامه خبرنگاران رادیو آزادی ابراز نگرانی کردند.

هفته گذشته نیز چهار تن از سناتورهای آمریکا – جیمز ریش، رابرت منندز، مارکو روبیو و رابرت کیسی – در نامه‌ای به رئیس جمهور تاجیکستان درباره گزارشهای مربوط به "آزار و تهدید خبرنگاران مرتبط با رادیو آزادی و تمدید نشدن اعتبارنامه‌های آنها" ابراز نگرانی کردند.

در هر دو نامه ارسال شده از سوی اعضای کنگره آمریکا برای رئیس جمهور تاجیکستان، ادعا شده که تمدید نکردن اعتبارنامه کاری برای خبرنگاران رادیو آزادی "تلاشی برای محدودکردن و تاثیرگذاری بر روزنامه‌نگاری مستقل" این رسانه است.  شورای سردبیری روزنامه واشنگتن پست هم روز ۳۰ اکتبر (هشتم آبان) ‌ با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور تاجیکستان ادعاهایی را درباره سرکوب رسانه‌ها در تاجیکستان مطرح کرد.

در هر دو نامه ارسال شده از سوی اعضای کنگره آمریکا به رئیس جمهور تاجیکستان تاکید شد که آینده روابط آمریکا با تاجیکستان به علت این مساله در خطر قرار دارد. در نامه اول گفته شد که در صورت ادامه "آزار جاری رادیو آزادی و کارکنان آن" این مساله می‌تواند به روابط آمریکا با تاجیکستان و همچنین به اعتبار این کشور لطمه وارد کند. در نامه سناتورها نیز ادعا شده که "ادامه آزار روزنامه‌نگاران پیامدهایی برای تقویت روابط آمریکا با تاجیکستان" خواهد داشت.

روزنامه واشنگتن پست اما آشکارتر تاجیکستان را مورد تهدید ضمنی قرار داد و موضوع کمک‌های امنیتی آمریکا به تاجیکستان که در سال ۲۰۱۹ در حدود ۳۳ میلیون دلار بوده است را مورد اشاره قرار داد.

**‌لزوم هوشیاری رسانه‌های ایران در برابر شیطنت‌های رسانه‌ای رادیو آزادی در تاجیکستان

این در حالی است که در پی انتشار گزارشی در پایگاه خبری اوراسیانت که رادیو آزادی را به "ملایمت در پوشش اخبار خاندان رحمان" متهم کرد، این رسانه در آمریکا تحت نظارت بیشتری قرار گرفته و حتی مدیر آن استعفا کرد.  اورسیانت به نقل از برخی کارکنان کنونی و سابق رادیو آزادی مدعی شد که تماسهایی بین مقامات تاجیکستان با سردبیران این رسانه وجود دارد و سردبیران این رسانه مستقر در پراگ اخبار و گزارشهای ملایمی درباره دولت این کشور منتشر می‌کنند.

اوراسیانت همچنین به نقل از یک یادداشت داخلی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که «تکرار طوطی وار پیام‌های یک دولت توسط رادیو آزادی موجب می‌شود که جایگاه آمریکا در یک منطقه دارای اهمیت راهبردی تضعیف و مخدوش شود» . این یادداشت می‌افزاید:" آمریکا نباید خطر تضعیف بیشتر برند آمریکایی در حوزه اطلاع‌رسانی را قبول کند. " یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اوراسیانت گفته که این وزارتخانه در تماس نزدیک با مقامات رادیو آزادی درباره مسائل موجب نگرانی است.

بر این اساس این گمانه‌زنی مطرح می‌شود که ممکن است تمدید کار خبرنگاران رادیو آزادی در تاجیکستان با برخی تغییرات در سیاست‌های خبری این رسانه آمریکایی هم مرتبط باشد و بخصوص با توجه به برخی حساسیت‌ها در روابط ایران و تاجیکستان لازم است که رسانه‌های رسمی ایران بیش از پیش مترصد شیطنت‌های خبری این رسانه برای ایجاد تنش احتمالی در روابط ایران و تاجیکستان باشند.

به عنوان مثال رادیو آزادی بتازگی در گزارشی درباره همایش بین‌المللی "پژوهش در فرهنگ باستان" که روز ۳۰ مهر ماه در شهر دوشنبه برگزار شد، با بیان مطالبی بی اساس مدعی "میزبانی دوشنبه از منتقدان حکومت ایران" شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha