۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83538157
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ترامپ  در اندیشه بهره برداری انتخاباتی از توافقنامه تجاری با چین

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت ممکن است توافقنامه تجاری با چین در ایالت "آیووا" امضا شود؛ ایالتی که بیشترین خسارت را از جنگ تجاری با چین متحمل شده و البته در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، بیشترین آرا را برای ترامپ داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "دونالد ترامپ" شنبه شب در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: مرحله اول توافقنامه خوب پیش می رود و ما(من و "شی جین پینگ"، رئیس جمهوری چین) چند مکان را برای امضای آن در نظر داریم. این کار حتی می تواند در "آیووا" انجام شود. در حال گفت وگو درباره مکان ها هستیم اما، من دوست دارم که ابتدا به توافق برسیم.
انتظار می رفت، ترامپ و شی توافقنامه تجاری آمریکا و چین را در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانتیاگوی شیلی در ۱۶ تا ۱۷ نوامبر امضا کنند اما، کناره گیری شیلی از میزبانی این نشست، برنامه های ترامپ و شی را دچار اختلال کرد.

ترامپ خاطر نشان کرد، او و شی ترجیح می دهند این توافقنامه در آمریکا امضا شود. آیووا، ایالت سرنوشت ساز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، مکان خوبی است.

وی افزود:‌در حال صحبت کردن درباره آیوووا هستیم زیرا این ایالت بزرگ ترین جایگاه را برای کشاورزان دارد. از این رو، از نظر من، انتخاب آیووا منطقی است. من آیووا را دوست دارم. امکان امضای توافقنامه در آن وجود دارد.

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در مقایسه با آرای ۴۱.۷ درصدی "هیلاری کلینتون" دمکرات، موفق به کسب ۵۱.۱ درصد آرا در آیووا شد.

البته، هنوز معلوم نیست چین با امضای توافقنامه در آمریکا موافقت خواهد کرد یا خیر.

جنگ تجاری ۱۶ ماهه آمریکا و چین باعث کاهش صادرات سویا و غلات آمریکا شده است و ترامپ در طول دو سال گذشته با کمک ۲۸ میلیارد دلاری در قالب کمک تجاری درصدد جبران خسارت وارد به کشاورزان برآمد و همچنان از حمایت جدی این قشر برخوردار است.

یافته های نظرسنجی نشریه تجاری "فارم ژورنال پالس" از یکهزار و ۱۵۳ کشاورز نشان می دهد، میزان مقبولیت ترامپ در ژوئیه و اوت به ترتیب ۷۹ و ۷۱ درصد بود.

جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا با افزایش تعرفه گمرکی آمریکا بر واردات کالاهای چینی و اقدام متقابل پکن شروع شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha