۷ آبان ۱۳۹۸، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83533973
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۲۰۰ مترمربع طرح عمرانی در بقاع متبرکه خراسان جنوبی انجام شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۶ ماه نخست امسال چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع عملیات عمرانی در ۳۲ بقعه متبرکه استان انجام شده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور شامگاه دوشنبه در آستان مقدس شاه سلیمان علی (ع) شهرستان خوسف در جمع خبرنگاران گفت: شاخص‌ترین پروژه‌های عمرانی شامل پوشش سیمان‌کاری و عایق کاری گنبد در آستان مقدس امامزاده سلطان ابوالقاسم شهرستان سرایان و احداث ساختمان رواق‌های ورودی در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) خضری است.

وی احداث کانال‌های آب‌های زیرسطحی در آستان مقدس امامزاده عبدالله شهرستان خضری، ۱۶ چشمه سرویس بهداشتی در آستان امامزاده مسعود (ع) قاین و اجرای کاشیکاری گنبد مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نهبندان از دیگر پروژه‌های عمرانی استان خراسان جنوبی در حوزه بقاع متبرکه است.

وی بیان کرد: ۶ ماه ابتدای امسال ۶۵۵ مترمربع از بقاع استان بازساری، مرمت و تعمیر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از تعداد ۹۶ بقعه در خراسان جنوبی برای ۵۵ پروژه طرح جامع تهیه شده است که این تعداد بقاع پروژه‌هایی برای ساخت و ساز دارند.

وی آستان مقدس شاه سلیمان علی (ع) را یکی از بقاع شاخص خراسان جنوبی معرفی کرد و افزود: تمامی فعالیت‌ها در بقاع خراسان جنوبی درآمد - هزینه هستند و با وجود زائران فراوان در امامزادگان این استان، با کمبود فضا برای پذیرایی از زائران مواجه هستیم.

بخشی پور بیان کرد: در جوار امامزاده سلیمان علی سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زائرسرا در حال ساخت است که تاکنون ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این محل هزینه شده و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری کامل برسد.

وی با بیان اینکه زائرسراهای امامزاده سلیمان علی ابتدا به صورت خشت و گلی بود گفت: وجود این خانه‌ها در شان امامزاده نبود که با همت هیات امنا تخریب و عملیات احداث زائرسراهای جدید آغاز شد.

حجت الاسلام بخشی پور تصریح کرد: در جوار بقعه شاه سلیمان علی (ع) پارکینگ، کشتارگاه با تمام امکانات و آشپزخانه و زائرسرا در حال ساخت است چرا که این محل علاوه بر ظرفیت زیارتی، ظرفیت گردشگری و سیاحتی را دارد و باید امکانات رفاهی آن فراهم شود.

وی اظهار داشت: هیچ نقطه‌ای از طرح جامع بقعه شاه سلیمان علی خلاف نظر مهندسی و کارشناسی نیست و این بقعه هشت هکتار اراضی دارد که سالانه پذیرای یک میلیون زائر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد زائر و درآمد بقعه‌های استان هیچ سالی کم نشده و سال به سال در حال افزایش است گفت: درآمد بقاع خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد و درآمد موقوفات ۴۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه هم گفت: با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نامگذاری شده سازمان اوقاف برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ریزی کرده است. 

حجت الاسلام محمد نوروزپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از شرکت‌های دانش بنیان ساخت و تهیه ایپملنت‌های دندانی از حمایت‌های سازمان اوقاف استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه این شرکت در شیراز فعالیت می‌کند افزود: شرکت دانش بنیان تولیدات خود را با قیمت پایین در اختیار مردم قرار می‌دهد. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین شرکت‌های دانش بنیان ساخت موتورسیکلت‌های برقی نیز با هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از حمایت‌های اوقاف بهره‌مند شده‌اند. 

وی حمایت از دامداری و دامپروری سبک از محل موقوفات را یادآور شد و گفت: پرورش گوسفندهای نژاد افشاری که چندقلوزا هستند مورد حمایت قرار گرفته که در استان خراسان جنوبی هم تولید و تکتیر می‌شوند.

نوروزپور ادامه داد: در بخش گیاهان دارویی به منظور کاشت، برداشت و صادرات با استفاده از اراضی موقوفه از جوانان حمایت می‌شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف در راستای بهره‌وری بیشتر از موقوفات را استفاده از انرژی‌های خورشیدی عنوان کرد و گفت: این مهم هم در اراضی موقوفه و هم در بقاع متبرکه مورد توجه است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تولید برق به درآمد موقوفات نیز کمک می‌کند اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش تولید برق، سعی کرده است از سقف‌های بقاع متبرکه با استفاده از نصب پنل‌های خورشیدی استفاده کند، لذا پیش بینی می‌شود از محل بقاع متبرکه در سطح کشور به اندازه یک نیروگاه تولیدی، برق تولید کنیم.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha