۴ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۴۲
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 83531930
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جعبه جادو در قزوین از شکل‌گیری تا اقبال عمومی

۴ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۴۲
کد خبر: 83531930
جعبه جادو در قزوین از شکل‌گیری تا اقبال عمومی

قزوین – ایرنا – اگرچه سابقه فعالیت رادیو یا تلویزیون در قزوین به پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد اما سال‌ها طول کشید تا این جعبه خیال انگیز و جادویی بتواند جای خود را میان منازل شهروندان استان بازکند.

امروزه با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت رسمی صدا و سیما در استان قزوین دیگر کمتر منزلی را می‌توان یافت که سیگنال‌های این جعبه جادویی را دریافت نکنند.

شهروندان قزوینی بعد از چند دهه فعالیت رادیو و یک دهه فعالیت‌ تلویزیون در استان مشتاقانه بسیاری از بخش‌های خبری، سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های آن را دنبال می‌کنند هرچند که امروز بر اثر ورود شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی لزوم تقویت برنامه‌سازی و توجه به نیاز مخاطبان در آن بسیار محسوس‌تر از گذشته است.

صرف نظر از این موضوع، سابقه اولین فعالیت رادیویی در قزوین به سال‌های آخر دهه ۴۰ باز می‌گردد اما فعالیت شبکه استانی سیمای مرکز قزوین بعد از طی سال‌ها فراز و نشیب در اسفندماه سال ۸۴ آغاز شد.

نگاهی به تاریخچه شکل گیری جعبه جادو در قزوین

مدیر دفتر و مسئول روابط عمومی صدا و سیمای استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اولین فعالیت رادیویی در قزوین به سال‌های آخر دهه ۴۰ یعنی سال‌های ۴۸ و ۱۳۴۷ باز می‌گردد که تجربه ناموفقی بود و پس از ۲ سال پخش برنامه برچیده شد.

حسن اکبری افزود: مرحله دیگر فعالیت صدا و سیما در قزوین مربوط به راه‌اندازی فرستنده‌ تلویزیونی مرادتپه در نوروز سال ۱۳۵۶ بود که این فرستنده برنامه‌های شبکه اول و دوم سیما را برای شهرهای قزوین، تاکستان، آبیک و بوئین ‌زهرا تحت پوشش قرار می‌داد.

وی گفت: در ادامه این فعالیت‌ها در سال ۱۳۶۰ با شروع به کار دفتر خبری قزوین فصل جدیدی در انعکاس اخبار و وقایع شهر قزوین و مناطق اطراف آغاز شد.

این مسئول افزود: به دنبال آن، با تصویب لایحه استان‌ شدن قزوین، فعالیت اداری اداره کل صدا و سیمای مرکز قزوین در شهریورماه ۱۳۷۶ آغاز شد و در تاریخ سیزدهم آذرماه ۷۶ نیز رادیو شهری قزوین بر روی موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز روزانه حدود سه ساعت برنامه را تولید و پخش کرد.

وی گفت: در ادامه این فعالیت‌ها در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۷۸ استودیوی دومنظوره پخش سیما و تولید صدا، فرستنده پرقدرت تلویزیونی شهیدبابایی و ساختمان اداری و مالی مرکز به مرحله بهره‌برداری رسیدند و روزانه به مدت ۱۵ دقیقه خبر سیمای استان پخش شد.

این مسئول اضافه کرد: در ۲۸ آذرماه ۱۳۸۱ شبکه استانی صدا با پخش روزانه ۱۲ ساعت برنامه از اذان صبح تا ساعت ۱۹ شب و شبکه محلی سیما که در روزهای جمعه از ساعت هشت صبح تا ۱۴ برنامه دارد، آغاز به کار کرد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اکبری گفت: همچنین فرستنده پرقدرت رادیویی سردار آزادگان حجت‌الاسلام ابوترابی در مردادماه ۸۳ به طور رسمی به بهره‌برداری رسید که از آن پس مردم استان قزوین توانستند صدای استانی این مرکز را بر روی موج AM ردیف ۱۲۹۶ دریافت نمایند.

وی اضافه کرد: همچنین همزمان با سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در ۲۵ آذرماه ۸۲ با تلاش‌های صورت گرفته هزینه راه‌اندازی شبکه استانی سیمای مرکز قزوین در طرح‌های مصوب سفر قرار گرفت.

اکبری ادامه داد: به دنبال آن از ۱۰ اردیبهشت ماه ۸۳ عملیات اجرایی احداث مرکز، شامل تهیه نقشه ساختمان‌های اداری، سیما، انبارها، خاکبرداری محوطه ۲ هکتاری و مسطح ‌نمودن، گودبرداری ساختمان اداری، اجرای فوندانسیون، گودبرداری ساختمان سیما و اجرای فوندانسیون سوله‌های انبار و سالن آغاز شد و شبکه استانی سیمای مرکز قزوین ۱۳ اسفندماه ۸۴ آغاز به کار کرد.

این مسئول ادامه داد:هم اینک برنامه‌های صدا و سیمای مرکز قزوین به صورت ۲۴ ساعته پخش می‌شوند و تعداد گسترده‌ای از مخاطبان طی ساعات مختلف با بخش‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی تماس گرفته و نظرات و دیدگاه‌های خود را منعکس می‌کنند.

وی با اشاره به مهمترین اولویت‌های برنامه سازی صدا و سیمای قزوین، گفت: توجه به سبک زندگی اسلامی، ایرانی و موضوع تربیت در خانواده، برنامه سازی در خصوص معضلات و آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و...، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، حمایت از رونق تولید و توجه به همه مناطق مختلف استان، آموزش و فرهنگ سازی ترافیکی، بررسی مشکلات و معضلات شهری و ... از جمله اولویت‌های صدا و سیما برای برنامه سازی هستند که با توجه به نیازسنجی و توجه به مسایل روز تهیه و تدوین می‌شوند.

توجه به سرمایه‌های بی نظیر استان، اولویت صدا و سیمای قزوین

مدیر کل صدا و سیمای استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:امروزه صدا و سیمای مرکز قزوین با اقدمات صورت گرفته تقریبا کل استان را تحت پوشش خود قرار داده و مخاطبان بسیار گسترده ای را جذب کرده است.

سعید انبارلویی اضافه کرد:با توجه به این سطح گسترده از پوشش و دایره وسیع مخاطبان با سلایق و دیدگاه‌های متفاوت توجه به زبان و فرهنگ محلی برای این رسانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: در این راستا صدا و سیمای مرکز قزوین توجه به زبان‌ها و فرهنگ‌های محلی ناشناخته و کمتر شناخته شده در سطح ملی از قبیل زبان تاتی را در دستور کار دارد و معرفی آن را وظیفه خود می‌داند.

انبارلویی با بیان اینکه تاریخ قزوین قبل و بعد از اسلام از قدمت و اصالت زیادی برخوردار است، افزود: اینکه قبل از آریایی‌ها قوم تات در سرزمین ایران سکنی گزیدند و آن هم در منطقه تاکستان یا تاتستان به این معنی بوده که منطقه قزوین از قدمت و پیشینه بسیار زیادی برخوردار است.

این مسئول افزود: تمدن بشری و بیان ویژگی‌های آن از جمله وظایف رسانه‌هاست تا مردم از سرزمین آبا و اجدادی خود آگاه شده و به آن افتخار کنند.

وی اضافه کرد: اینکه نخستین مسجد جامع یا اولین خیابان کشور با اصول مهندسی در قزوین قرار داشته یا قزوین خاستگاه خوشنویسی بوده و تعزیه در منطقه استان قزوین جایگاه ویژه دارد باید توسط رسانه استانی تبیین شود.
 مدیر کل صدا و سیمای قزوین گفت:استان قزوین در اطلس فرهنگی و تاریخی ایران ناشناس است و رسانه‌ها باید با همکاری یکدیگر آن را به جهانیان بشناسانند.

وی افزود: این رسانه استانی سعی خواهد کرد سرمایه‌های موجود در استان که فراموش شدند یا مورد توجه نیستند را هنرمندانه بیاد بیاورد تا به آن توجه شود.

انبارلویی گفت: در حال حاضر رسانه استانی تلاش دارد با کمک ظرفیت‌های ارتباطی خود از طریق رادیو، سیما و فضای مجازی، جریان مثبتی در استان و در آحاد مردم ایجاد کند تا ثروت و سرمایه بی‌نظیر موجود در استان به نحو احسن شناخته شود.
وی افزود:در این صورت، سرمایه بی نظیر موجود در قزوین در گام دوم انقلاب به درستی در راه سازندگی ایران اسلامی صرف خواهد شد و نسل آینده به نگاه و اقدامات فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای ما افتخار می‌کند.

یک درصد بودجه دستگاه‌ها به برنامه سازی صدا و سیما اختصاص یابد

مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین در ادامه اضافه کرد: باید یک درصد بودجه جاری دستگاه‌ها در استان برای برنامه سازی به صداوسیما اختصاص یابد تا بتوان برنامه‌های مناسب با نیاز مخاطبان و طرح‌های دستگاه‌ها تولید و عرضه کرد.

انبارلویی گفت: صداوسیما آمادگی دارد تا دیدگاه‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی را در قالب برنامه سازی به مردم ارایه کند که این مهم نیازمند مشارکت مدیران دستگاه‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha