۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83531573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه، مصمم به تقویت مناسبات با قاره سیاه

مسکو – ایرنا – کارشناسان روس معتقدند که روسیه با برگزاری اجلاس روسیه - آفریقا در سوچی که نخستین اجلاس در این فرمت بود، در واقع برای توسعه با کشورهای آفریقایی خیز برداشته است.

«آنتون ماروزوف» عضو کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه و از کارشناسان امور بین‌الملل این کشور بر این باور است که قدرت‌هایی که در قاره آفریقا نفوذ داشته باشند، می‌توانند بر سیاست جهانی هم تاثیر بگذارند.
ماروزوف افزود: بسیار مهم است که روسیه با کشورهای آفریقایی در سطوح مختلف ازجمله در سطح پارلمانی همکاری‌های خود را گسترش دهد چون رقابت بزرگی بین قدرت‌های جهانی برای نفوذ در قاره آفریقا که با سرعت توسعه می‌یابد و از منابع طبیعی بسیار بزرگی برخوردار است، جریان دارد.
وی با بیان اینکه روسیه تلاش می‌کند با سایر کشورها روابط یکسان و توام با اعتماد متقابل بنا کند و برای شرکای مستقل احترام قائل است، اظهار کرد: ما بر این باوریم که آفریقایی‌ها برای ما صرفا ملت نیستند بلکه کشورهایی هستند که ما با آنها روابط توام با اعتماد متقابل و برابر بنا می‌کنیم.
ماروزوف خاطرنشان کرد روسیه هیچگاه کشور استعمارگری نبود و رویکرد مشارکت و همکاری همواره بر سیاست خارجی روسیه حاکم بوده است.

روسیه برای بار دوم به آفریقا باز می‌گردد
«دمیتری کسیروف» کارشناس امور بین المللی نیز معتقد است که روس‌ها برای بار دوم به آفریقا باز می‌گردند چرا که در دوره شوروی سابق، مسکو با بسیاری از کشورهای آفریقایی همکاری‌های گسترده داشت.
وی اجلاس روسیه-آفریقا را نمونه بی‌نظیری خواند که روسیه برای بار دوم یک استراتژی را تجربه می‌کند و در زمان حاضر در شرایطی که سیاست جهانی و اوضاع اقتصاد بین‌المللی در حال تحول است روسیه این استراتژی خود در مورد کشورهای آفریقایی را تنظیم و به اجرا می‌گذارد.
کسیروف خاطرنشان کرد که تحولات جهانی به نفع تلاش دوم روسیه برای برقراری همکاری‌ها با آفریقا است.
کارشناس روس معتقد است که صاحبنظران در جهان قرن کنونی را قرن پیشرفت و توسعه آسیا می‌خوانند و معلوم نیست که قرن بعدی مربوط به توسعه چه قاره‌ای باشد اما قاره آفریقا توسعه خواهد یافت و انتظار می‌رود در آینده جمعیت کشورهای آفریقایی از مجموع یک میلیارد نفر به دو میلیارد نفر افزایش یابد.

وی به حضور نمایندگان همه کشورهای آفریقایی شامل ۵۴ کشور در اجلاس سوچی اشاره کرد که ۴۳ کشور در سطح عالی در آن شرکت کردند.

کسیروف تصور فردی بیمار برای آفریقا را که دائم در جنگ‌های خونین گرفتار شده را مربوط به گذشته خواند و افزود: این ارزیابی که آفریقا مرکز تولیدی آینده برای جهان خواهد بود بر واقعیت‌های امروزی استوار شده است.

وی با مقایسه روابط اتحاد شوروی سابق با کشورهای آفریقایی که بر ملاحظات ایدئولوژیک استوار بود با سیاست کنونی دولت روسیه گفت: همینک روابط روسیه با کشورهای آفریقایی فقط بر اصول اقتصادی استوار است و جنبه ایدئولوژیک از آن زدوده شده است.
کارشناس روس همچنین به موفقیت چین در پیشی گرفتن از کشورهای غربی در قاره آفریقا اشاره کرد و افزود: روسیه در قاره آفریقا با چین مبارزه نخواهد کرد و دو کشور روابط گسترده با کشورهای آفریقایی بنا می‌کنند.
وی این را نیز گفت که آمریکا در ۲۰ سال اخیر حضور اقتصادی در آفریقا را کاهش داده است هرچند که در دوره ترامپ اقتصاد این کشور نفس تازه گرفته است.

روسیه برای توسعه همکاری با آفریقا برنامه ریزی کرده است
گئورگی بووت صاحبنظر روس آشنا به امور آفریقا نیز معتقد است: روسیه برای توسعه همکاری‌های راهبردی با کشورهای آفریقایی برنامه ریزی کرده است و اجلاس سوچی گامی در این مسیر راهبردی بود.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، به عنوان نمونه از عزم روسیه برای گسترش همکاری‌ها با آفریقا به بخشودن بدهی‌های کشورهای آفریقایی اشاره کرد که حدود ۲۰ میلیارد دلار است و از زمان شوروی سابق باقی مانده بود.
کارشناس روس گفت: روسیه این بدهی را در بیش از دو دهه اخیر بخشوده و در عوض آن ساختار همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی را توسعه داده است.

بووت به امضای بیش از ۸۰۰ میلیون روبل (معادل ۱۳ میلیون دلار)  قرارداد با کشورهای آفریقایی به عنوان دستاورد مهم روسیه از اجلاس سوچی اشاره کرد و گفت: این قراردادها در عرصه‌های مهمی همچون اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقل و انرژی هستند.
کارشناس روس خاطرنشان کرد که روسیه برای توسعه همکاری‌های فنی-نظامی با کشورهای آفریقایی امیدوار است و این کشورها می‌توانند برای توسعه و افزایش توانمندی دفاعی ارتش‌های خود از مسکو تسلیحات پیشرفته با قیمت مناسب و کیفیت خوب خریداری کنند.
وی همچنین به ظرفیت‌های بزرگ قاره آفریقا برای همکاری ازجمله در عرصه انرژی هسته‌ای، هوافضا، منابع طبیعی و انرژی اشاره کرد که برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد.
اجلاس سوچی یک بار دیگر عزم روسها برای حضور گسترده در مناطق مختلف جهان را نشان داد و مسکو به این صورت پیام می‌دهد که علاوه بر حضور در مناطق خاورمیانه، امریکای لاتین و جنوب شرق آسیا در قاره آفریقا هم با غرب رقابت خواهد کرد و در این عرصه از توانمندی های خود بهره خواهد گرفت.

نشست روسیه و آفریقا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در سوچی روسیه برگزار شد و روس ها اعلام کردند که در این دو روز از ۱۰۰ هزار نفر پذیرایی کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha