ورود دیپلماتیک فرانسه به پرونده حمله نظامی ترکیه به سوریه

تهران - ایرنا - «ادوار فیلیپ» نخست وزیر فرانسه از سفر «جان اف لودریان» وزیر خارجه این کشور به عراق در شامگاه چهارشنبه برای بررسی حمله ترکیه به شمال سوریه و تاثیر این اقدام بر آینده مبارزه با داعش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر فرانسه در خصوص دیگر اهداف سفر لودریان گفت: وزیر خارجه قرار است با مسئولان عراقی و کردی درخصوص وضع یک چارچوب قضائی به تبادل نظر بپردازد که بر اساس آن تروریست های بازداشت شده در سوریه در یک دادگاه بین المللی که در عراق تشکیل می شود، محاکمه شوند.

در همین حال وزیر خارجه فرانسه پیش از عزیمت به عراق در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "بی.اف.ام" اعلام کرد که در حال حاضر با وجود حمله ترکیه به مناطق شمال شرقی سوریه مشکلی اردوگاه های اسیران داعشی و تروریست ها که کردهای سوریه کنترل آنها را به دست دارند، تهدید نمی کند.

در حال حاضر حدود 12 هزار عضو گروه تروریستی داعش در زندان های کردهای سوریه در شمال شرق این کشور به سر می برند که حمله اخیر ترکیه به این مناطق بحث تامین امنیت این اردوگاه ها و احتمال فرار اعضای داعش را به نگرانی جامعه جهانی تبدیل کرده است.

بسیاری از این زندانیان داعشی را شهروندان اروپایی تشکیل می دهند به همین علت از مدت ها قبل 7 کشور اروپایی فرانسه، انگلستان، بلژیک، آلمان، هلند، سوئد و دانمارک در حال مذاکره با بغداد هستند تا شرایط برگزاری دادگاهی بین المللی در داخل عراق برای محاکمه این افراد را بررسی کنند.

 دولت فرانسه شنبه گذشته اعلام کرد که تمامی صادرات تسلیحاتی این کشور به ترکیه متوقف شده است.

بر اساس بیانیه مشترک وزارت خارجه و دفاع فرانسه، این کشور به امید پایان حملات نظامی، تصمیم گرفته است تمام برنامه های صادرات سلاح به ترکیه را که می تواند در این حمله مورد استفاده قرار گیرد، به حال تعلیق درآورد.

پیش از فرانسه، کشورهایی ازجمله فنلاند، نروژ، هلند و آلمان ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه را اعلام کرده بودند.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.
این سومین عملیات نظامی غیر قانونی ارتش ترکیه در خاک سوریه است؛ پیش‌تر نیز آنکارا در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha