۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85476547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حکم زندان برای افشا کننده نقش استرالیا در کشتار افغان‌ها 

تهران- ایرنا- استرالیا یک مرد میان سال را که افشا کننده نقش این کشور در کشتار مردان و کودکان بی‌دفاع در افغانستان در سال ۲۰۱۷ بود، به حدود شش سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های استرالیا گزارش دادند: دیوید مک‌براید که متهم به دسترسی به اطلاعات نظامی و افشای آنها است، به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شده است.

شبکه ای‌بی‌سی یک سری اطلاعات را از مک‌براید دریافت کرده بود مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در سال‌های حضور خود در افغانستان در کشتار مردان و کودکان غیر مسلح در این کشور آسیایی مشارکت داشتند.

به نوشته شبکه خبری بی‌بی‌سی، اطلاعاتی که او در اختیار این شبکه گذاشت زیربنای مجموعه گزارش‌هایی بود که در سال ۲۰۱۷ به «پرونده‌های افغانستان» مشهور شد و دریچه‌ای بی سابقه را به نحوه عملکرد نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان باز کرد و از جمله حاوی اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دست آنها بود.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) بیش از ۲۶ هزار پرسنل نظامی استرالیایی برای آنچه مقابله با طالبان، القاعده و دیگر گروه‌های اسلامگرای افراطی خوانده می‌شد، به افغانستان اعزام شدند.

نیروهای نظامی استرالیا در سال ۲۰۱۳ افغانستان را ترک کردند اما از آن زمان مجموعه‌ای از گزارش‌ها در مورد خشونت نیروهای ویژه استرالیا به بیرون درز کرد. این گزارش‌ها شامل کشته شدن یک کودک ش ساله توسط نیروهای استرالیایی و کشتن یک زندانی برای خالی شدن فضا در یک بالگرد می‌شود.

افشاگری‌های «پرونده‌های افغان» شبکه ای‌بی‌سی باعث شد تا پلیس به دفتر این شبکه یورش برده و همچنین از دنیل اوکس خبرنگار این رسانه و سم کلارک تهیه‌کننده‌اش به دلیل به دست آوردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده تحقیق کند.

در نوامبر ۲۰۲۰، یک تحقیق چند ساله نشان داد که نیروهای ویژه استرالیا ۳۹ غیرنظامی و زندانی را در افغانستان کشتند.

قضیه منجر به این شد که ۱۹ نفر به پلیس فدرال استرالیا ارجاع داده شوند، به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت شود و ارتش اصلاحات زیادی را انجام دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha