استقلال اقتصادی حاشیه پایتخت مشکلات تهران را کاهش می‌دهد

تهران- ایرنا- معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: هر چه شهرستان های پیرامون استان تهران به سمت استقلال اقتصادی و هویت اجتماعی پیش رود، از مشکلات پایتخت کاسته می شود که شهرستان ورامین به دلیل هویت تاریخی و سیاسی،  پیشقراول این امر است.

به گزارش ایرنا، شهرام عدالتی روز سه شنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی و توسعه ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت:سند توسعه استان تهران و ورامین، در کنار برنامه ریزی کشوری به عنوان حلقه مفقوده  سلول برنامه ریزی شهرستان بود که خلأ آن بزرگترین آسیب سند توسعه ملی به شمار میرفت.
وی گفت : کمیته برنامه ریزی شهرستان به عنوان پارلمان محلی، مهمترین و موثرترین مرجع قانون اتفاقات و تصمیمات در شهرستان است که باید اهدافی مانند تحقق توسعه استان تهران و شهرستان، بهره گیری از ظرفیت قانون بودجه ۹۸و تاکید بر روش های نوین تامین منابع مالی، اجرای مطلوب سیاست و برنامه های اقتصاد مقاومتی،- تلاش در جهت واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی ، تدوین اسناد توسعه روستایی و تاکید به اشتغال ، تدوین اطلس نقاط بحران و رونق تولید را محقق کند.
عدالتی افزود: بر اساس سند آمایش ،استان تهران به ۵ منطقه تقسم شده که شهرستان های ورامین ،قرچک ،پیشوا و پاکدشت در با عنوان منطقه جنوب شرق استان تهران در منطقه ۴ واقع شده است.
وی تصریح کرد:یکی از مباحث توسعه ای شهرستان ها، اثرگذاری شهرداری بر فعالیت های توسعه ای است که همسویی مدیریت شهری با اهداف برنامه توسعه یک الزام اجتناب ناپذیر است و همه باید از یک مفهوم مشترک در جهت ترقی پیروی کنند.
معاون سازمان برنامه و بودجه استان تهران افزود: شهرستان ورامین به دلیل قلمرو جغرافیایی وسیع، فرصت ویژه ای در توسعه استانی دارد و بزرگترین گنجینه استان تهران به شمار میرود.
وی یکی از محاسن شهرستان ورامین را میانگین پایین نرخ بیکاری در قیاس با استان تهران و میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: مسئولان وظیفه دارند تا همواره تولید کنندگان را یاری رسانند چرا که ثروت افرینی و توسعه فضای اقتصادی منطقه در گرو حمایت از صنعتگران و واحدهای تولیدی است.
عدالتی تأکید کرد: هرچه شهرستان های پیرامون استان تهران به سمت استقلال اقتصادی و هویت اجتماعی پیش رود قطعا از مشکلات پایتخت کاسته می شود که شهرستان ورامین به دلیل هویت تاریخی و سیاسی، پیشقراول این حوزه است.
وی گفت: ورامین از شهرک های صنعتی فعال و پویایی برخوردار است که به دلیل کشش منطقه، توسط صاحبان صنایع شکل گرفته است ضمن این که پتانسیل بالای کشاورزی منطقه، ضرورت احداث شهرک گلخانه ای را بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه ایجاب می کند.
وی تأکید کرد: ورامین از خاک حاصلخیزی برخوردار است که به دلیل محدودیت های منابع آبی، با مشکلاتی در حوزه روبرو است که برای گذر از این مشکل، به اصلاح و تغییر الگوی کشت نیاز دارد که نمونه بارز آن، توسعه کشت پسته در این شهرستان است.
وی گفت: در برنامه آمایش سند توسعه، برای ضریب اتکای اقتصادی شهرستان ورامین گردشگری طبیعی و تاریخی ، گردشگری سلامت، گسترش گلخانه ها، تغییر الگوی کشت ،تولید انرژی نو و بومگردی تعریف شده است.
معاون سازمان برنامه و بودجه استان تهران تأکید کرد:با وجود تحریم های ناجوانمردانه دشمنان قسم خورده نظام، ایران اسلامی در جنگ نابرابر اقتصادی قرار گرفته لذا بروکراسی های اداری نباید دست و پای تولید کنندگان را به عنوان رزمنده این میدان جنگ اقتصادی ببند بلکه باید با تغییر نگرش، توسعه منافع ملی را دنبال کنیم.
وی اظهار داشت: استان تهران به عنوان اولین استان کشور، ۲۶ پروژه خود را در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور به تصویب رسانده که در این بین، شهرستان ورامین با ۵ پروژه بیشترین سهم را در این حوزه به خود اختصاص داده که تمامی این طرح ها توسط شخص رییس جمهور رصد و پایش می شود.
وی از طرح بره زایی خارج از فصل،  ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی و ارتوپدی، تولید پلی اتیلن، تولید انواع کاتالیست مورد نیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و افزایش بهره ژنتیکی با اجرای پروژه گاوهای دو منظوره سیمنتال به عنوان بخشی از پروژه های اقتصاد مقاومتی شهرستان ورامین یاد کرد.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/۷۲۵۴//۶۱۳۹
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha