۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83515878
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خودکشی عامل عمده مرگ میر در اوگاندا اعلام شد

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83515878
خودکشی عامل عمده مرگ  میر در اوگاندا اعلام شد

تهران - ایرنا - پایگاه خبری "نیو ویژن" اوگاندا روز دوشنبه به نقل از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سالانه ۹،۹ درصد از شهروندان این کشور به سبب اقدام به خودکشی جان خود را از دست می دهند.

این پاریگاه به نقل از گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که سالانه ۸۰۰ هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر خودکشی از دست می دهند که این آمار در کشور آفریقایی اوگاندا ۱۰ درصد مرگ ها را تشکیل می دهد.

بر اساس این گزارش که یک روز پیش از روز جهانی پیشگیری از خودکشی و به مناسبت روز جهانی بهداشت در ۱۰ اکتبر منتشر شد، خودکشی دومین عامل مرگ و میر در جهان و اوگاندا است.

این گزارش افزود: هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهد که این آمار عمدتا از میان جوانان ۲۹-۱۵ سال است که ۷۹ درصد آنها در میان خانواده های کم درآمد کشورهای فقیر از جمله اوگاندا در جنوب قاره آفریقا زندگی می کنند.

به گزارش نیو ویژن، "دریک کیزا" مدیر اجرایی مرکز بیماران روانی وابسته به سازمان بهداشت جهانی در "کامپالا" پایتخت اوگاندا در این خصوص گفت: اگرچه ابتلا به ویروس "ایدز" بزرگترین عامل مرگ و میر در بسیاری از کشورهای آفریقایی است، اما در اوگاندا فقط ۶،۲ درصد از مرگ ها بر اثر ابتلا به این ویروس رخ می دهد و بالاترین درصد مرگ ها در این کشور ناشی از خودکشی اعضای خانوارهای فقیر است .

وی تاکید کرد که آمار ثبت شده  ۹،۹ درصد هنوز رقم دقیقی برای علت مرگ ناشی از خودکشی در اوگاندا نیست، چون اگرچه فشارهای روانی و تنش های عصبی عمدتا ناشی از فقر اقتصادی در این کشور همچنان بالا است، اما بسیاری از مردم اوگاندا به سبب "تابو" بودن خودکشی، یا علت مرگ اعضای خانواده خود را اعلام عمومی نمی کنند و یا این مرگ ها اکثرا در نقاط دور افتاده و مخفیانه صورت می گیرد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اگرچه میزان خودکشی در جهان به طور میانگین بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی ۹.۸ درصد کاهش یافته، اما قاره آمریکا تنها قاره ای است که نرخ خودکشی در آن در این بازه زمانی افزایش یافته است.

در واقع، آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که بخش زیادی از خودکشی ها در کشورهایی انجام می گیرد که ساکنان آن درآمد کم و متوسط دارند. با این حال نرخ خودکشی در کشورهایی که ساکنان آن درآمد بالا دارند به ۱۱.۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر می رسد.

نرخ خودکشی در قاره های آفریقا، اروپا و منطقه آسیای جنوب شرقی از میانگین جهانی بیشتر است. این در حالی است که نرخ خودکشی در منطقه شرق دریای مدیترانه از دیگر مناطق کمتر است.

جمهوری گویان در آمریکای جنوبی دارای بالاترین میزان خودکشی در جهان است. نرخ خودکشی در این کشور به ۳۰.۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر می رسد.

این گزارش علاوه بر فقر اقتصادی، زیاده روی در مصرف الکل را نیز یکی دیگر از علت های اصلی خودکشی در برخی از کشورها به ویژه در روسیه اعلام کرد.

از دیگر کشورهایی که آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی در آنها بالا است می توان به لیتوانی، لسوتو، اوگاندا، سریلانکا، کره جنوبی، هند و ژاپن اشاره کرد.

میزان خودکشی در جهان در میان مردان بیش از زنان است. با این حال چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان از این قاعده مستثنی است. آمار خودکشی زنان چینی بیش از میزان خودکشی مردان در این کشور آسیایی است.

بیشترین روشی که برای خودکشی در جهان رایج می باشد، استفاده از طناب دار است. مسمومیت با مواد شیمیایی آفتکش و استفاده از سلاح گرم در جایگاه های بعدی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha