۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۵
کد خبر: 83396329
T T
۰ نفر
آمار خودکشی در آسیای میانه بالاتر از میانگین جهانی

تهران - ایرنا - خودکشی یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان است و سالانه حدود یک میلیون نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. محققان دانشگاه آسیای میانه در تاجیکستان، نیز با انتشار گزارشی ادعا کردند که آمار خودکشی در کشورهای آسیای میانه بالاتر از میانگین جهانی و رو به رشد است.

به گزارش نشریه تایم آسیای مرکزی، بر اساس این گزارش که تحقیق و بررسی در مورد آن ۳۰ سال به طول انجامید و امروز دوشنبه ۱۵ ژوئیه منتشر شده است، سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون نفر در سراسر دنیا دست به خودکشی می زنند که ۷۶ درصد از آنها در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط هستند که تنها ۶۰ درصد از این خودکشی ها در آسیا رخ می دهد.

اگرچه اغلب خودکشی ها در آسیا اتفاق می افتد اما مطالعه بر روی آنها عمدتاً در غرب انجام می شود؛ با وجود سطح هشدار دهنده خودکشی در آسیای میانه مطالعه در این مورد کافی نیست.

بر اساس این گزارش میانگین خودکشی در جهان ۱۱.۴ مورد به ازای ۱۰۰ هزار نفر است؛ میزان خودکشی در آسیای میانه (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) این آمار را افزایش داده است برای مثال، قزاقستان با ۴۸.۱ مورد خودکشی از هر ۱۰۰ نفر، ترکمنستان ۱۵.۸، ازبکستان ۱۳.۶، قرقیزستان ۱۳.۴ و پایین ترین آمار با ۷.۲ نفر از هر ۱۰۰ نفر، مربوط به تاجیکستان است اما در حال حاضر این آمار رو به رشد است.

بالاترین شاخص خودکشی در بین کشورهای آسیای مرکزی در قزاقستان ثبت شده که در این کشور با جمعیت ۱۷ میلیونی بیش از ۳۸۰۰ نفر خودکشی کردند و این آمار در حال افزایش است.

این گزارش بیش از آنکه بر زیر گروه های سنی در معرض خطر و تفکرات و گرایش های خطرناک در این سنین تمرکز کند، تنها بر آمار مرگ و میر متمرکز شده است اما از میان چند عاملی که توسط محققان منتشر شده بیشتر آنها بر خشونت های خانگی تاکید دارند.

سریلانکا، گویان، مغولستان، قزاقستان، ساحل عاج، سورینام، گینه استوایی، لیتوانی، آنگولا و کره جنوبی ده کشور یا منطقه با بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی به نسبت جمعیت خود در جهان هستند.

آنتیگوآ و باربودا، باربادوس، گرنادا، برونئی، جامائیکا، باهاما، پاکستان، سائوتومه و پرنسیپ، سنت وینسنت و گرنادین‌ها و گواتمالا ده کشور یا منطقه با کمترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی به نسبت جمعیت خود در جهان هستند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مشکلات اقتصادی و اجتماعی دلائل اصلی خودکشی‌ها در آسیای مرکزی به ویژه در ترکمنستان اعلام شده است.

اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیت، اعتیاد به الکل و مواد مخدر از دیگر عوامل مهم خودکشی در جهان هستند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha