۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85479802
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عزم روسیه برای افزایش تجارت با چین در استان هم مرز

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبر: 85479802
عزم روسیه برای افزایش تجارت با چین در استان هم مرز

تهران- ایرنا- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در ادامه سفر به چین و دیدار با همتای چینی و نیز تعهد سپاری دو طرف بر آغاز دوره جدیدی از مشارکت استراتژیک، ضمن دیدار از یک استان شمال شرقی هم مرز با روسیه، بر رشد تجارت در این منطقه تاکید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین پس از گفت و گو و تبادل نظر با شی جین‌پینگ همتای چینی خود برای آغاز دوران جدید مشارکت استراتژیک دو کشور امروز جمعه بر اهمیت رو به رشد تجارت در نزدیکی مرز روسیه در شمال شرق چین تاکید خواهد کرد.

گفته می شود پوتین سفر دو روزه خود به چین را در شهر هاربین در استان هیلونگجیانگ که روابط تجاری و فرهنگی دیرینه ای با روسیه دارد، به پایان می رساند.

رئیس جمهوری های روسیه و چین روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را امضا کردند و در آن به آغاز «عصر جدیدی» اشاره کردند که با آمریکا در زمینه امنیتی و اقتصادی و دیدگاه مشترک جهانی مقابله می کند.

شی در همین زمینه به پوتین گفت: «امروز روابط چین و روسیه به سختی به دست آمده و دو طرف باید آن را گرامی شمرده و تقویت کنند».

رویترز در ادامه آورده است: روابط این دو کشور به ویژه پس از بیانیه مشترک شراکت «بدون محدودیت» که در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و پس از آغاز جنگ در اوکراین) اعلام شد، مورد توجه قدرت های غربی قرار گرفت.

مقامات آمریکایی ماه گذشته مدعی شدند که پکن با ارائه فناوری موشکی و پهپادی، تصاویر ماهواره‌ای و ابزارآلات، به روسیه در جنگ با اوکراین کمک می کند. اما چین ضمن رد این ادعا، می‌گوید به هیچ طرف تسلیحاتی ارائه نکرده است.

آمار بدست آمده از گمرک چین نیز نشانگر رشد تجارت میان دو طرف است؛ به گونه‌ای که داد و ستد میان دو کشور در سال گذشته ۲۶.۳ درصد افزایش یافت و به رکورد ۲۴۰.۱ میلیارد دلار رسید. در حال حاضر روسیه با پیشی گرفتن از عربستان بزرگترین تامین کننده منبع نفت خام چین است.

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز امروز جمعه در سرمقاله ای ضمن تاکید بر اهمیت رشد روابط تجاری برای روابط گسترده تر، نوشت: چین به مدت ۱۳ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده است.

در این سرمقاله آمده است: «نیل به این دستاوردها آسان نیست و هر دو کشور با غلبه بر چالش‌های مختلف خارجی و عوامل نامطلوب به دست آورده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha