۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85477704
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

چشم امید پوتین به چین برای رفع چالش‌های اقتصادی

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷
کد خبر: 85477704
چشم امید پوتین به چین برای رفع چالش‌های اقتصادی

تهران- ایرنا- سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پکن روز پنجشنبه در حالی انجام می‌شود که مسکو پس از شروع جنگ اوکراین و به تبع آن رویارویی با تحریم‌های گسترده بلوک غرب، به افزایش روابط اقتصادی بیشتر با پکن روی آورده است؛ تحکیم و تقویت شرایط موجود را می‌توان در چشم‌انداز این سفر دید.

به گزارش ایرنا، سفر ولادیمیر پوتین به پکن در این هفته، جایی که وی با شی جین پینگ دیدار خواهد کرد، یکی دیگر از نشانه‌های آشکار نزدیکی فعلی روسیه و چین است.

با ورود پوتین به پکن در روز ۱۶ مه (فردا) این دو رئیس جمهور برای چهل و سومین بار با یکدیگر دیدار خواهند کرد درحالیکه در آن سو، جنگ در اوکراین وضعیت بحرانی‌ به خود گرفته است. روسیه به شریک مهمتری برای چین بمنظور مقابله با قدرت آمریکا تبدیل شده است در کنار اینکه روابط اقتصادی طرفین قوی‌تر شده، نشانه‌هایی هم از تعمیق پیوندهای نظامی وجود دارد.

سفر پوتین درحالی صورت می‌گیرد که در این ماه آمریکا دو بار تحریم‌ها علیه تجارت چین و روسیه را تشدید کرده است. همچنین دیدار پوتین با شی چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در حالی صورت می‌گیرد که واکنش‌های شدید بین‌المللی به دلیل حمایت ایالات متحده از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه مشاهده می‌شود.

این سفر برای پوتین از نظر اقتصادی اهمیت بسیاری دارد چرا که اقتصاد دوران جنگ روسیه همچنان با تحریم‌هایی از سوی غرب به ویژه آمریکا همراه است. برای شی، که به تازگی از یک سفر اروپایی (فرانسه، مجارستان و صربستان) بازگشته است، این دیدار فرصتی است تا نشان دهد اتحادش با پوتین توانایی وی را برای تعامل با غرب از بین نبرده است بلکه پکن را به یک حلقه اتصال به این دو تبدیل کرده است.

پوتین در گفت وگویی با خبرگزاری شینهوا که امروز چهارشنبه پیش از سفرش منتشر شد، از «چشم انداز عالی» مشارکت پکن و مسکو و تلاش‌های مشترک آنها برای «تقویت حاکمیت، حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت» استقبال کرد.

پوتین خاطر نشان کرد: هدف رهبران تعمیق همکاری در «صنعت و فناوری پیشرفته، فضا و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدید پذیر و سایر بخش‌های نوآورانه» است.

چشم امید پوتین به چین برای رفع چالش‌های اقتصادی

مکس هس، عضو موسسه تحقیقات سیاست خارجی، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: کاملاً واضح است که در این دو سال گذشته، پوتین سه خواسته از چین دارد.

هس افزود که رئیس جمهور روسیه خواهان یک «توافق» برای خط لوله گاز طبیعی Power of Siberia2 است و به دنبال حمایت بیشتر چین برای جنگ در اوکراین، به ویژه از نظر سخت افزاری است. این کارشناس معتقد است که پوتین همچنین خواهان دسترسی به بازارهای مالی چین و استفاده از پول پکن برای پیشبرد تجارت مسکو است.

عضو موسسه تحقیقات سیاست خارجی مدعی شد: ما واقعاً پیشرفت بسیار کمی در همه این موارد دیده‌ایم. بنابراین، پوتین به چین می‌رود تا ببیند چه چیزی می‌تواند به دست آورد.

از سویی ما شاهد هستیم که واشنگتن در آستانه سفر پوتین به پکن، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای برقی از چین را ۴ برابر افزایش داد.

یان برمر، دانشمند علوم سیاسی و رئیس گروه اوراسیا، در تفسیری گفت: فقط به بایدن نگاه کنید که تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات خودروهای برقی چین اعمال کرد. همه این‌ها پیامی را به چینی‌ها می‌فرستد که مهم نیست چه کسی در نوامبر انتخاب می‌شود، ایالات متحده در تلاش است تا آنها را مهار کند.

او افزود: من فکر می‌کنم (چینی‌ها) در درازمدت، هرچه بیشتر از آمریکا و متحدانش ببینند، در نهایت به روس‌ها نزدیک‌تر خواهند شد.

چشم امید پوتین به چین برای رفع چالش‌های اقتصادی

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: چین به‌عنوان مهم‌ترین شریک روسیه، یک راه فرار برای تمام مشکلات اقتصادی مسکو فراهم می‌کند. در سال ۲۰۲۳، تجارت روسیه با چین به رکورد ۲۴۰.۱ میلیارد دلار رسید که بیش از ۶۰ درصد بیشتر از میزان قبل از جنگ اوکراین بود. چین ۳۰ درصد از صادرات روسیه و نزدیک به ۴۰ درصد از واردات آن را به خود اختصاص داده بود.

بر اساس این گزارش، قبل از جنگ، تجارت روسیه با اتحادیه اروپا دو برابر رابطه تجاری با چین بود اما در حال حاضر این میزان به کمتر از نصف رسیده است. یوان چین، نه دلار یا یورو، در حال حاضر ارز اصلی مورد استفاده برای تجارت بین دو کشور است، و آن را تبدیل به پرمعامله‌ترین ارز در بورس اوراق بهادار مسکو و ابزاری برای پس‌انداز کرده است.

محصولات چینی در همه جای روسیه موجود هستند و بیش از نیم میلیون خودروی فروخته شده در این کشور در سال گذشته ساخت چین بودند. شش برند برتر خودروی خارجی در روسیه، با توجه به خروج شرکت‌های غربی، اکنون همگی چینی هستند. داستان مشابهی برای بازار گوشی‌های هوشمند نیز وجود دارد، جایی که شیائومی و تکنو چین، اپل و سامسونگ را از دور خارج کردند. لوازم خانگی و بسیاری از اقلام کاربردی دیگر هم تحت الشعاع این مساله هستند.

نیویورک تایمز این تغییرات را «اساسی» می‌داند و می‌نویسد: حتی در دوران تزار، روسیه کالاهای خود را به اروپا می‌فرستاد و به واردات کالاهای تولیدی از غرب متکی بود. الیگارش‌های روسیه که در فهرست سیاه اکثر کشورهای غربی قرار گرفته‌اند، مجبور شده‌اند خود را با واقعیت جدید وفق دهند. ماه گذشته، یک تاجر ولادیمیر پوتانین، که دارایی او ۲۳.۷ میلیارد دلار تخمین زده می شود، اعلام کرد که امپراتوری مس و نیکل او به سمت چین تغییر جهت خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha