۳۲۰۰ صندوق خُرد اعتبارات زنان روستایی در کشور فعال است

مهاباد- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی کشور گفت: هم‌اکنون سه هزار و ۲۰۰ صندوق خُرد اعتبارات زنان روستایی با ۱۳۰ هزار عضو در سطح کشور در حال فعالیت است.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم روز یکشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های جهاد کشاورزی و فعالیت صندوق‌های خرد زنان روستایی در میاندوآب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در زمان حاضر آذربایجان‌غربی بیشترین سهم را در خصوص تعداد و فعالیت این صندوق‌ها در کشور به خود اختصاص داده است.
وی افزود: صندوق‌های زنان روستایی به جهت اینکه بانوان روستایی را در قالب‌های مختلف دور هم‌جمع می‌کند و با اینکه یک تشکل محلی است ولی نقش مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی دارد.
وی با بیان اینکه این صندوق‌ها همچنین فرهنگ پس‌انداز را در بین زنان روستایی ترویج می‌دهد، افزود: صندوق‌های خُرد زنان روستایی ظرفیت کارهای مشترک برای بانوان روستایی را فراهم می‌کند و پس‌اندازهای کوچک و خرد زنان روستایی با قرار گرفتن در کنار هم به یک وام و سرمایه بزرگ تبدیل می‌شود.
وی اظهار داشت: زنان با عضویت در این صندوق مبلغ قابل توجهی در قالب وام در اختیار همدیگر قرار می‌دهند و به واسطه آن کسب و کار مدنظر خود را راه‌اندازی می‌کنند.
«بنی‌هاشم» ادامه داد: امسال نیز صندوق کارآفرینی امید تسهیلات چشمگیری در اختیار صندوق‌های خرد زنان روستایی قرار داده که این تسهیلات نیز در افزایش سرمایه صندوق‌ها کمک شایانی می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد با توسعه این‌گونه صندوق‌ها در روستاها و با اجرای طرح هر روستا یک صندوق، اشتغال در روستاها رونق بگیرد و اقتصاد ملی پایدار شود.
مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی کشور و معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات کشاورزی کشور در سفر به میاندوآب همچنین از فعالیت‌های اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی میاندوآب و پروژه کسب و کار با عنوان «روستای بدون بیکار پشتیبان گلیم‌بافی» در روستای «گُل‌سلیمان آباد» و طرح مشاغل خانگی شامل تولید جوانه گندم و حبوبات در روستای «نصیرکندی» این شهرستان بازدید کرد. 
در میاندوآب ۱۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با ۴۵۶ نفر عضو و سرمایه هفت میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال هم‌اکنون در حال فعالیت است؛ این شهرستان در سطح آذربایجان‌غربی نیز یکی از فعال‌ترین مناطق در این زمینه به شمار می‌رود. 

زنان روستایی به عنوان قشر محروم و فراموش شده روستاها با ایجاد صندوق اعتباری با استفاده از پس‌اندازهای ناچیزی که از پس‌اندازهای اندک، خرجی خانه یا از درآمدهای تولیدی مانند فروش تخم‌مرغ، کشک، روغن محلی و سبزیجات به دست می‌آورند، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و این مبلغ‌های ناچیز را به سرمایه صندوق بیافزایند.

با افزایش سرمایه صندوق و سرمایه‌گذاری دولت، وام‌های مصرفی تبدیل به وام‌های تولیدی می‌شود و به جای افزایش مصرف در جامعه، تولید فزونی خواهد یافت و در نتیجه با کسب درآمد به دست آمده از تولید، فقر وام‌گیرندگان نیز کاهش خواهد یافت.

ایجاد چنین صندوق‌هایی با مشارکت زنان روستایی در روستاها و پرداخت وام بدون وثیقه سبب می‌شود تا سرمایه‌ها از بانک‌ها به سوی این صندوق ها انتقال یابد و بر تعداد اعضای آن افزوده شود.

۹۸۷۱/۶۱۸۵/۳۰۷۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha