۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83510471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوریه عملیات ترکیه را موجب مرگ مذاکرات آستانه خواند

تهران-ایرانا- وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه با محکومیت شدید عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه، تاکید کرد که انجام این عملیات به معنای مرگ مذاکرات آستانه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای شدید اللحن تصمیم جدید ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه را محکوم کرد و آن را موجب مرگ مذاکرات آستانه بین دولت و مخالفان آن با حضور کشورهای ضامن شامل ایران، روسیه و ترکیه خواند.

این مذاکرات تاکنون ۱۳ دور برگزار شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده  است : جمهوری عربی سوریه با شدید ترین لحن اهداف و اغراض تجاوزگرانه نظام ترکیه و استقرار نظامیان این کشور در مرزهای سوریه را محکوم و تاکید می کند که این اقدام نقض آشکار قوانین و مقررات بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
در ادامه بیانیه آمده است: سوریه در ادامه بر تصمیم جدی خود برای مقابله با تجاوز ترکیه با همه وسایل و امکانات قانونی تاکید کرد.
وزارت خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد: در صورتی که نظام اردوغان بر آغاز تجاوز خود اصرار بورزد، خود را در ردیف گروه های تروریستی قرار می دهد. جایگاهش را به عنوان ضامن در مذاکرات آستانه به طور قاطع از دست می دهد و در نهایت ضربه مهلکی به این مذاکرات می زند که به نابودی آن می انجامد.
طبق بیانیه یاد شده، رفتار متجاوزانه نظام اردوغان نشانگر جاه طلبی های توسعه طلبانه ترکیه در اراضی سوریه است و نمی توان آن را با هیچ بهانه ای توجیه کرد. ادعای نظام ترکیه درباره تامین امنیت مرزها دروغ است. چرا که این نظام توافق «آدانا» را نادیده گرفته که اگر به آن احترام بگذارد و پایبند باشد، همین امنیتی که به دنبال آن است، محقق می شود.
وزارت خارجه سوریه در بخش دیگری از بیانیه خود خاطر نشان کرد که سوریه برخی از گروه های کرد را مسئول حوادث جاری در نتیجه اعتماد و تکیه آنها به طرح آمریکا دانست و اعلام کرد ،  پیشتر در دیدارهایی که با کردها انجام شده خطرات این طرح گوشزد شده بود و به آنها گفته شد بازیچه سیاست های آمریکا علیه وطن شان قرار نگیرند اما این گروه ها نپذیرفتند و بازیچه دست بیگانگان شدند.
این وزارتخانه بار دیگر بر حفظ حاکمیت و یکپارچکی اراضی سوریه و نیز عزم این کشور برای مقابله با تجاوز ترکیه با همه وسایل مشروع  تاکید کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است:  سوریه آماده است که فرزندان خود را در صورت بازگشت به راهی درست که باعث حفظ یکپارچگی و امنیت زمین و مردم سوریه شود، در آغوش بگیرد.

شمال شرق سوریه شامل استان های کردنشین است و ترکیه در روزهای اخیر به بهانه اقدامات تروریستی اقدام به گیسل نیرو به این مناطق کرده است.

کردهای سوریه نیز امکانات خود را برای مقابله با این اقدام بسیج کرده و اکنون شماری از کشورهای جهان این اقدام ترکیه را محکوم و خواستار بازگشت نیروهای ترکیه به مرزهای خود هستند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha