۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۰۱
کد خبرنگار: 1223
کد خبر: 83506198
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه خراسان شمالی، بهار کتاب در خزان کاغذ

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۰۱
کد خبر: 83506198
نمایشگاه خراسان شمالی، بهار کتاب در خزان کاغذ

بجنورد- ایرنا- یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب خراسان شمالی، که با استقبال گسترده و رضایت نسبی مخاطبان مواجه شده بود دوشنبه‌شب در حالی به کار خود پایان داد که برخی از مراجعان و نیز شرکت‌کنندگان با تقدیر از برپایی آن، انتقادهایی را نیز متوجه این رویداد فرهنگی می‌کردند.

به گزارش ایرنا، مسائلی چون گرانی کتاب ها، تنوع نداشتن کتاب‌های درسی و دانشگاهی، اعمال محدودیت برای خرید بن کتاب، غیبت ناشران معتبر و سرشناس و نیز محدودیت زمان فعالیت نمایشگاه از جمله ایراداتی است که به این رویداد فرهنگی استانی گرفته می‌شود.

یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی از ۱۰ مهرماه با برپایی ۱۷۶ غرفه، ۵۵ هزار عنوان کتاب را توسط ۲۵۱ ناشر در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد در معرض نمایش و فروش گذاشت که اگرچه تاکنون برگزار کنندگان هیچ آماری از میزان فروش کتاب در آن اعلام نکرده اند، لیکن بر اساس گزارش های دریافتی گویا بیش از ۴۰ هزار نفر از این نمایشگاه ۶ روزه دیدن کرده اند.

حضور انبوه دانش آموزان دختر و پسر، در مقاطع مختلف تحصیلی، به ویژه در پایه ابتدایی از نکات قابل توجه نوبت صبح این نمایشگاه بود به طوری که بعضا با اندوختن پولهای توجیبی خود، با شوق فراوان به نمایشگاه آمده بودند تا نسبت به خرید کتاب های مورد علاقه اقدام کنند.

در این میان نوبت عصر این نمایشگاه را به ویژه از روزهای میانی به بعد، خانواده هایی تشکیل می دادند که با کودکان و نونهالان خود به نیت خرید کتاب برای خود و به ویژه فرزندانشان در نمایشگاه حاضر می شدند و با توجه به قیمت بالای قیمت کتاب ها، عمدتا ترجیح می دادند به تقاضاهای فرزندانشان پاسخ دهند.

این حضور نشان می داد که علیرغم شرایط اقتصادی سخت و گرانی کتاب و کاهش قدرت خرید مردم، مخاطبان هنوز هم علاقه مند به کتاب و مطالعه هستند و اگر تنگناهای اقتصادی مجالی برای آنان بگذارد، از هر فرصتی برای کتابخوانی استفاده می کنند.

البته برای حمایت از کتابخوانان، تا روز پایانی نمایشگاه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بن در اختیار متقاضیان قرار گرفت و مراجعان می توانستند با تهیه بن، از تخفیف ۳۰ درصدی در خرید کتاب های مورد علاقه خود بهره مند شوند. 

کتاب‌های شیک، قیمت‌های گران 

یک بازدیدکننده از نمایشگاه که ۶۰ سال داشت با گلایه از آنچه که لوکس شدن بی دلیل کتاب ها خواند، گلایه کرد و گفت: این اشکال است که کتاب ها با ظاهری بسیار شیک و لوکس چاپ می شود و حال آنکه همین عاملی برای افزایش قیمت آن و ناتوانی بسیاری از کتابخوانان در خرید آن می شود.

موسی قاسمی که در حرفه کتابفروشی سیار در شهر بجنورد فعالیت دارد، قیمت های روی جلد کتاب ها را غیرواقعی دانست و افزود: متاسفانه ناشران به ما خریداران کتاب و کتابفروشی ها، کتاب ها را با ۵۰ درصد کمتر از قیمت پشت جلد می فروشند تا کتابهایشان را عرضه کنند ولی فکری به حال جیب خواننده ها نمی کنند.
وی با تاکید بر اینکه قیمت کتاب باید پایین باشد تا مردم توان کتابخوانی داشته باشند، اظهار داشت: من به عنوان یک خواننده حرفه ای، بسیار علاقه مند به خرید کتاب هستم ولی وقتی قیمت آن را می بینم جرات خرید ندارم.
قاسمی همچنین با اشاره به برخی خط خوردگی ها و دستکاری در قیمت های روی جلد کتاب ها، خاطرنشان کرد: من که خود در شغل کتابفروشی مشغولم و این کار به سود من است، اصلا این کار را درست نمی دانم.
یک دانش آموز دختر نیز که می گفت با جمع آوری پول توجیبی اش، برای خرید کتاب آمده، اظهار داشت: من روزانه حداقل یک جلد کتاب را باید مطالعه کنم.
شهراد پاکزاد، با تقدیر از برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب و در دسترس گذاشتن تازه های چاپ در شهرستان ها، افزود: البته اگر قیمت کتابها مقداری تعدیل و ارزانتر شود یقینا اقشاری چون دانش آموزان و دانشجویان می توانند با هزینه کمتر کتاب های بیشتری را خریداری و مطالعه کنند.

غیبت ناشران بزرگ

یک دانشجو نیز برگزاری نمایشگاه را اقدامی بسیار مفید دانست و گفت: نفس برگزاری نمایشگاهی با موضوعیت کتاب و صرف زمان برای حضور در نمایشگاه باعث می شود مردم به خرید و مطالعه کتاب علاقه مند شوند.

وی بدون معرفی خود، با اشاره به انتظار بحق مخاطبان از تنوع عناوین کتاب ها در نمایشگاه، افزود: متاسفانه بعضا این انتظار در حوزه کتاب های علمی و دانشگاهی چندان وجود نداشت و از سویی حضور انتشارات دانشگاهی  معتبر در نمایشگاه نیز کمتر به چشم می خورد.

وی یادآور شد: من در چند دوره از نمایشگاه استانی کتاب شرکت کرده ام ولی امسال قیمت کتاب‌ها بسیار بالا رفته بود که باعث شد با اعتباری که برای خرید چند کتاب کنار گذاشته بودم بتوانم تنها نیمی از کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کنم که این برای قشر دانشجو معضل بزرگی است.

اسدی، یک بازدیدکننده دیگر از نمایشگاه نیز گفت: برگزاری نمایشگاه در مصلی اتفاق خوبی بود ولی نبود فضا برای پارک خودرو برای مراجعان مشکل ساز شده بود و بعضا مجبور می شدند که خودرو خود را در چند خیابان‌ آنسوتر متوقف کنند که با توجه به حضور خانواده و فرزندان، کار مشکل می شد.

وی با اشاره به تعدد چاپ عناوین کتاب های معروف به ویژه رمان و روانشناسی توسط انتشارات مختلف و عرضه آن در نمایشگاه، خاطرنشان کرد: قیمت این کتاب‌ ها نیز نسبت به سال‌های گذشته حتی تا سه برابر و بیشتر شده بود و هر ناشری هم از ترجمه کتاب‌های خود تعریف می‌کرد که چون شناختی از ناشران نداشتیم در انتخاب کتب با مشکل مواجه می شدیم.

استقبال چشمگیر 

یکی از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب خراسان شمالی، که سابقه سه دوره شرکت در نمایشگاه های استانی را دارد، نیز استقبال شهروندان استان از این نمایشگاه را مطلوب خواند و گفت: استقبال از این نمایشگاه در بجنورد، چیزی از میزان استقبال در شهرهای بزرگی مانند شیراز، اصفهان و تبریز کم نداشت.

خسرو ایمنی میزان فروش انتشاراتی خود را نیز مطلوب دانست و گفت: مردم فرهنگ دوست بجنورد با علاقه و دقت کتاب های خود را انتخاب کرده و نسبت به خرید اقدام می کردند که نشان دهنده سطح بالای فرهنگی آنها است.
وی اظهار داشت: این در حالی بود که قیمت کتاب ها، با توجه به برداشته شدن یارانه کاغذ از سال قبل نسبت به امسال افزایش داشته ولی روی خرید مردم چندان تاثیری نگذاشت.

لزوم حمایت از ناشران

ایمنی، میزان حمایت از ناشران را بسیار اندک دانسته و خاطرنشان کرد: افزایش حمایت ها از این قشر، در کاهش قیمت کتاب و افزایش اقبال مردم به این کالای فرهنگی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
یکی دیگر از ناشران مهمان نیز برگزاری نمایشگاه در فضای داخلی شهر را در افزایش حضور مردم، به دلیل دسترسی راحت تر بسیار مطلوب خواند و افزود: متاسفانه تبلیعات سطح شهر بسیار اندک بود و بسیاری در روز چهارم بازدید اعلام می کردند از برگزاری نمایشگاه باخبر شده اند در حالی که اگر اطلاع رسانی بیشتر می شد نمایشگاه گنجایش و ظرفیت حضور بیشتری را داشت.
میلاد بزرگی با بیان اینکه وضعیت برگزاری نمایشگاه و استقبال مردم نسبت به استان های همتراز، علیرغم گران شدن کتاب ها بهتر بود، خاطرنشان کرد: خود برگزاری نمایشگاه در مهرماه نکته مثبت و قابل توجهی است که باعث استقبال بیشتر دانش آموزان و دانشجویان و اساتید دانشگاه می شود.
یک ناشر کتاب های دانشگاهی و کمک درسی نیز که از همان دوره اول در نمایشگاه حاضر بوده، عدم حضور ناشران معتبر را از نقاط ضعف این نمایشگاه دانست و افزود: انتشاراتی های معروف پایتخت در این نمایشگاه دیده نشدند و اکثر ناشران حاضر ناشناخته و جدید بودند.
مجید محمدی یادآور شد: این در حالی است که بیشتر غرفه های خوب نمایشگاه نیز به ناشران استانی داده شده بود و غرفه انتشارات مهمان در انتهای سالن استقرار یافته بودند.
وی بیشترین استقبال مردم را از کتاب های درسی و کمک درسی دانست و گفت: استقبال از سایر کتاب ها به دلبل نبود ناشران قوی و تنوع کمتر کتاب ها، اندک بود.
محمدی برگزاری بهتر نمایشگاه را نیازمند قوی تر شدن پتانسیل استان از پایه دانست و اظهار داشت: با یک هفته برگزاری نمایشگاه در سال نمی توان کمکی به کتابخوان تر کردن مردم کرد بلکه باید وضعیت کتاب های موجود در کتابخانه ها را غنی تر کرد و با تبلیغات بهتر کتاب و برگزاری نمایشگاه های دوره ای، مردم را با کتاب آشتی داد.
مسئول غرفه کودک و نوجوان در نمایشگاه نیز استقبال از این رویداد فرهنگی را خوب و راضی کننده دانست و گفت: با توجه به اینکه کتاب جزو کالاهای اساسی خانوار نیست و گران هم شده، میزان خرید پایین آمده است.
شهرام خوش طالع، از نکات مثبت نمایشگاه را تبلیغات خوب انجام گرفته و برگزاری آن در بافت درونی شهر دانست و افزود: حضور مدارس و دانش آموزان نیز بسیار مطلوب بود ولی در مجموع نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتر در حوزه خانواده ها و قرار دادن کتاب به عنوان یک کالای اصلی در سبد خانوار هستیم.

توزیع یک میلیارد ریال بن مازاد

استقبال از یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب خراسان شمالی باعث شد چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بن اختصاص داده شده به نمایشگاه تا روز پنجم فروش رفته و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران یک میلیارد ریال بن مازاد خرید برای روز پایانی این رویداد اختصاص دهد.

رئیس ستاد اجرایی یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقبال بی نظیر مردم استان از این نمایشگاه گفت: امیدواریم برپایی نمایشگاه کتاب در استان، در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در استان موثر باشد.
رضا رضایی یادآور شد: تا روز پنجم، افزون بر ۴۰ هزار نفر از نمایشگاه کتاب خراسان شمالی دیدن کرده اند.
یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی ۱۰ تا ۱۵ مهرماه در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برپا شده بود.

ط/۵۱۳۲ 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha