ظرفیت موکب حضرت زهرا(س) اصفهان ۵۰ درصد افزایش یافت

اصفهان- ایرنا-مدیر موکب حضرت زهرا(س) اصفهان با اشاره به پذیرایی روزانه از حدود ۱۵ هزار زائر در مراسم اربعین امسال در این موکب گفت: ظرفیت پذیرایی از زائران در این موکب در سال‌جاری۵۰ درصد افزایش یافته است.

سیدمحمدرضا موسوی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه موکب حضرت زهرا(س) از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: این موکب به مدت ۱۸ روز در ایام اربعین حسینی، در جوار حرم‌های شریف حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، در ۲ موکب، هر روزه پذیرای ۱۲ تا ۱۵ هزار زائر است.

وی با بیان اینکه موکب حضرت زهرا(س) بزرگترین موکب فعال در کربلاست، اضافه کرد: این موکب در زمینی مستقر است که خیران عراقی در اختیار ما قرار داده‌اند و دارای هفت هزار مترمربع مساحت، هفت طبقه و ۲۷۰ اتاق و سالن بوده و به‌صورت یک ساختمان نیمه‌کاره است که تمام امکاناتش از جمله آب و برق آن توسط خادم‌ها آماده‌سازی می‌شود.

موکب‌دار نمونه استانی تصریح کرد: سال ۹۷ پنج هزار زائر مرد در این ساختمان و شش هزار زائر بانو نیز در زمین مجاور آن به مساحت پنج هزار مترمربع اسکان یافتند.

وی با بیان‌اینکه امسال ۲ موکب خواهیم داشت و موکبی با ظرفیت پنج هزار نفر در "باب بغداد" در پشت حرم حضرت‌ابوالفضل(ع) مستقر خواهد بود، خاطرنشان کرد: حدود هشت هزار نفر در سال ۹۶ و ۸ تا ۱۲ هزار نفر در سال ۹۷ در موکب حضرت زهرا(س) خدمت‌رسانی کردند و در سال‌جاری نیز حدود ۱۰ هزار نفر به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند.

موسوی ادامه داد: مدت ۱۸ روز خدمات اسکان زائران و ۱۳ روز پذیرایی از آنها در این موکب صورت می‌گیرد و نماز جماعت نیز در ۶ طبقه از ساختمان یاد شده به‌صورت همزمان و در سه نوبت اقامه می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۹ نیروی فنی موکب یاد شده در سال ۹۶ گفت: سال ۹۷ حدود یک اتوبوس خدمه و امسال نیز حدود ۱۵۰ خدمه به موکب حضرت زهرا(س) اعزام می‌شوند.

وی گفت: سال گذشته روزانه حدود۱۰ هزار پُرس صبحانه، ۱۲ هزار پُرس ناهار و حدود ۱۲ هزار پُرس شام توزیع شد و پیش‌بینی می‌شود اربعین امسال ۲۲ هزار پُرس غذا در این موکب توزیع شود.

مدیر موکب حضرت زهرا(س) اصفهان با اشاره به ارائه خدمات اورژانسی مورد نیاز در این موکب گفت: سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار زائر و سال گذشته نیز ۱۸ هزار زائر در این موکب‌ها از خدمات درمان اورژانسی بهره‌مند شدند.

وی تامین تمام هزینه‌های این موکب را از کمک‌های مردمی و ۹۰ درصد آن را به صورت کالا دانست و گفت: سال ۹۶ نزدیک به ۶۵۰ میلیون تومان در این موکب هزینه شد که در پایان ۷۰ میلیون تومان بدهکار شدیم و موکب سال۹۷ نیز یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دربرداشت که در پایان ۱۵۹ میلیون تومان بدهکار شدیم.

موسوی تاکید کرد: این بدهی‌ها از بیت‌المال و به اشخاص نیست و بزودی تسویه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای سال‌جاری نیز هزینه ۲.۵ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده و امید است سال آینده موکب حضرت زهرا(س) علاوه بر شهر کربلا در شهرهای کاظمین، نجف و سامرا نیز به زائران حسینی خدمات‌رسانی کند.

مدیر موکب حضرت زهرا(س) با تاکید براینکه تاکنون این موکب از منابع دولتی هیچگونه استفاده‌ای نکرده است، تصریح کرد: موکب حضرت زهرا(س) علاوه بر فعالیت در اربعین، از ۱۸ فروردین امسال نیز به مناطق سیل‌زده، خدمت‌رسانی و ۴۴ ماشین از کمک‌های مردمی را به این مناطق ارسال کرد و اکنون در هیرمند زابل در حال خدمت‌رسانی است.

وی افزود: با این حجم جمعیت اسکان یافته در موکب حضرت زهرا(س) و خدمات‌رسانی و پُخت و پز انبوه برای پذیرایی از زائران نیاز به دو خودروی آتش‌نشانی در موکب است که امیدواریم سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان آن را در اختیار ما قرار دهد زیرا سال گذشته حدود ۶ حادثه آتش‌سوزی را از پشت سر گذاشتیم که البته اتفاق بدی نیفتاد.

موسوی بیان کرد: برای پُخت مواد غذایی در این موکب سال گذشته ۵۰۰ کپسول گاز و در سال جاری  یک‌هزار کپسول اعزام می‌شود.

وی به نبود اتاق ویژه علما و روحانیون در این موکب برای مباحث معرفتی و نماز جماعت اشاره و خاطرنشان کرد: نیاز است که تعدادی از روحانیون به صورت ویژه برای نماز جماعت و تبلیغات دینی و مذهبی، این موکب را همراهی کنند.

موکب حضرت زهرا(س) از اصفهان، پنجم صفر تا سه روز پس از اربعین حسینی به مدت ۱۸ روز در جوار حرم‌های شریف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) مستقر خواهد بود.

این موکب با حضور جمعی از خادمان آستان قدس رضوی و مدیران حج و زیارت استان، هیات رزمندگان اسلام، هیات حضرت ابوالفضل(ع)، هیات انصارالحسین(ع)، مجموعه فرهنگی دارالسلام، خیریه مسجدسازان و مسجد رضوی اصفهان و برخی از کانون‌های فرهنگی، مذهبی تشکیل شده و فعالیت دارد.

۱۰۶ موکب از استان اصفهان در مراسم اربعین امسال در کشور عراق به زائران حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

۷۱۳۵/۶۰۲۷

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha