۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۷
کد خبر: 83500965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زیرساخت‌های گردشگری قم مطلوب نیست

قم – ایرنا - نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ورود سالانه ۲۰ میلیون گردشگر در شهر قم این تعداد گردشگر ماندگار نیستند، چراکه زیرساخت مطلوبی نداریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز چهارشنبه در همایش روز گرامی داشت هفته جهانی گردشگری تصریح کرد: شهر قم دارای ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگری است ولی نیاز به برنامه‌ریزی کلانی دارد.

وی گفت: شهر قم نمای خوبی ندارد درحالی‌که حلقه وصل بین ۱۷ استان کشور است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به طولانی شدن زمان بهره‌برداری از فرودگاه قم گفت: فرودگاه قم با توجه به این‌که می‌تواند تا ۲۰ درصد در جذب گردشگر به شهر قم تاثیر مثبتی داشته باشد به دلایلی مختلفی زمان بهره‌برداری از آن طول کشیده است.

وی تصریح کرد: این پروژه ازجمله زیرساخت‌هایی است که در حوزه گردشگری تاثیرگذار است اگر فرودگاه قم رونق یابد می‌تواند تاثیر خوبی در حوزه گردشگری قم داشته باشد.

تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریبا ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. 

فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است. 
ساخت این فرودگاه درحالی‌که حاضر متوقف است. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، قم را  پایتخت تشیع و نگین گردشگری کشور است برشمرد و افزود: زائران ابتدا به قم سفر کرده و بعد به مشهد عزیمت می‌کنند در قم جاذبه‌هایی داریم که در مشهد وجود ندارد ولی در زمینه ماندگاری زائران ورود نکرده‌ایم.

ذوالنوری با تاکید بر لزوم رفع موانع جلوی پای سرمایه‌گذاران گفت: بهبود زیرساخت‌های گردشگری  استان قم نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری دارد ولی دیده می‌شود که سرمایه‌گذارانی هستند که علاقه دارند در زمینه‌های مختلف برای ارتقای صنعت گردشگری قم وارد عمل شوند ولی به‌قدری با موانع مختلف و سنگ‌اندازی روبرو می‌شوند که از این کار پشیمان و فراری می‌شوند.

وی در ادامه افزود: ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد، چرا برای این بافت طرح و برنامه نداریم و از شهر یزد الگو نگرفتیم این شهر با برنامه‌ریزی توانست بافت تاریخی خود را جهانی کند ما تنها بافت تاریخی را قفل کردیم و حتی اجازه ندادیم ساکنان این بافت برای ملک خود تصمیم بگیرند.

وی بابیان اینکه صنعت گردشگری می‌تواند اقتصاد قم و هم‌چنین چندین فرصت شغلی را فراهم کند تاکید کرد: ولی متصدیان این حوزه برنامه‌ای ندارند، جلوی راه سرمایه‌گذار ۷۰۰ خوان رستم گذاشته‌شده است آن‌وقت از مشکل تحریم و مشکلات اقتصادی حرف می‌زنیم درحالی‌که با مدل‌های مختلف می‎توان تحریم را دور زد که مهم‌ترین آن صنعت گردشگری است.

ذوالنوری افزود: در زمینه آن‌طور که بایدوشاید نتوانستیم ظرفیت‌های گردشگری استان قم را معرفی کنیم و زیرساخت لازم برای ماندگاری و جذب گردشگر در قم وجود ندارد، صنعت گردشگری در شان این استان تعریف‌نشده است و تنها به گفتار بسنده کردیم.

باید از ظرفیت‌های گردشگری قم بهتر استفاده کرد

فرماندار قم نیز در این همایش بابیان اینکه باید از ظرفیت نمایندگان استان برای پیگیری مشکلات این حوزه بیشتر استفاده کنیم گفت: باید از ظرفیت‌های گردشگری این شهر بهتر استفاده کرد.

مرتضی حیدری افزود: قم مقصد مهم گردشگری مذهبی است افرادی که به قم سفر می‌کنند اولین قصد آن‌ها زیارت حرم حضرت معصومه (س)است برکنار گردشگری مذهبی باید از ظرفیت مناطق ییلاقی و دیدنی شهر هم برای رونق این صنعت استفاده شود و زیرساخت‌ها را مطلوب کنیم.

وی گفت: شما متصدیان صنعت گردشگری سربازان اقتصاد مقاومتی هستید چراکه نوع برخورد و میزبانی شما می‌تواند اقتصاد و اشتغال استان را با صنعت گردشگری متحول سازد.

حیدری گفت: اگر به دنبال کاهش نرخ بیکاری در قم هستیم باید با عوامل دست اندرکار گردشگری تعامل خوبی برقرار کنیم و مسئولان هم دغدغه رفع موانع موجود داشته باشند.

فرماندار قم اظهار داشت: بعضا گفته می‌شود برای جذب گردشگر به قم باید مانند استان‌های دیگر در اقامت گاه‌ها و رستوران‌ها برای جذب گردشگر زنان و بانوان در پذیرش گردشگر پوشش آن‌چنانی داشته باشند، این تفکر غلطی است باید در قم به‌عنوان میزبان بیشترین حجاب و عفت و حیا باشد چراکه فرهنگ در گردشگری حرف اول را زده و ما باید این اصول را در تعامل با این صنعت مدنظر داشته باشیم.

۱۱۷۵ /

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha