پذیرایی از زائران امام حسین(ع) یک هنر ولایی و دینی است

قم – ایرنا – تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) در این برهه از زمان، بار معنوی، سیاسی و فرهنگی خاصی پیداکرده و یک هنر ولایی و دینی به شمار می‌آید.

آیت‌الله سید محمد سعیدی عصر دوشنبه در جلسه توجیهی خادمان قرارگاه مردمی اربعین قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: اینکه عده‌ای از آقایان و خانم‌ها خالصانه و هنرمندانه و باادب و خلق‌وخوی ولایی خود به خدمت زائران سیدالشهدا(ع) می‌پردازند، هنر بزرگی است.

وی بیان داشت: وقتی مستندی از صحنه‌های خدمت این خادمان پخش می‌شود، همگان شاهد اخلاص و صفای موجود در کار آن‌ها می‌باشند.

وی گفت: هدف این است زائران از خدمات خیران، خدمتگزاران و مردم ولایی در حدی که مقدور است و امکانات اجازه می‌دهد، استفاده کند.

امام‌جمعه موقت قم اضافه کرد: هنر آن است آنچه در طبق اخلاص گذاشته می‌شود، با نیت خدمت به زائران امام حسین(ع) باشد، و خط و مشی خود را نیز در این راه نشان می‌دهیم.

سعیدی یادآور شد: در طول تاریخ بسیاری بودند که بعد از شهادت امام حسین به خاطر دشمنی با اهل‌بیت علاوه بر آنکه آن بزرگواران را به شهادت رساندند زندگی پیروانشان را نیز در تنگنا و سختی قراردادند.

وی ادامه داد: دشمنی با اهل‌بیت به زمان آن‌ها منحصر نشد، حتی بعد از شهادتشان نیز دست‌های ناپاک برای مبارزه و مخالفت خطرها و آسیب‌های فراوانی را متوجه محبان اهل‌بیت و حرم‌های آن‌ها کرد.

وی با اشاره به اهمیت زیارت اربعین گفت: طبق روایت‌ها کسانی که تمکن مالی دارند باید هرسال دومرتبه به کربلا سفر کنند، و شیعیان نیز برای انجام این تکلیف الهی و امر امامان اقدام می‌کردند، ولی آن‌هایی که مخالف مسیر اهل‌بیت بودند خیلی آسیب‌ها رساندند و مزار امام حسین را تخریب کردند که متوکل خلیفه عباسی نمونه آن بود.

وی افزود: به‌غیراز حکومت‌های جائر و ستمگر، دشمنان اهل‌بیت نیز مرتب برای زائران امام حسین مانع ایجاد می‌کردند.

وی بابیان اینکه موضوع زیارت امام حسین همواره با این دو جریان مواجه بوده است، گفت: در زمان ما نیز گروهی در فرصتی که با تقویت صهیونیست‌ها و دشمنان اهل‌بیت به وجود آمد بر سرزمین‌های عراق و سوریه مسلط شدند، مسجدها را منفجر کردند و قبر اولیای خدا را نیز از بین بردند.

تولیت آستان کریمه اهل‌بیت ادامه داد: این افراد ازنظر فکری و اعتقادی از نسل همان‌هایی هستند که مزار امام حسین را تخریب و زائران را اذیت نمودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش و وظیفه خادمان و موکب داران اربعین حسینی خاطرنشان کرد: خادمان باید پرچم‌دار حرم اهل‌بیت باشند و کاری کنند که خاطره زیارت ماندگار باشد و زائران با خاطره‌ای خوش این سفر را به پایان برسانند.

سعیدی در پایان تاکید کرد: امام حسین و حرمش می‌ماند، زیارت امام حسین تا ابد زنده است ما باید سعی کنیم در این کار خیر و آبرومند سهمی داشته باشیم.

مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم نیز هدف از  برگزاری این جلسه را توجیه خادمان در خصوص برنامه‌ریزی‌ها، ساختار فعالیت و نوبت‌های کاری آن‌ها برشمرد و افزود: سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ خادم در قرارگاه مردمی اربعین قم خدمت کردند و امسال این تعداد به ۲ هزار تن افزایش پیداکرده است.

مهدی قربانی کرم با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۲۱ هزار زائر در مصلای قدس قم اسکان یافتند، گفت: ۴۳ هزار تن آن‌ها زائران خارجی بودند.

وی بابیان اینکه امسال چهارمین سال فعالیت قرارگاه اربعین در قم است، زمان آغاز آن را از ۱۳ مهرماه اعلام کرد و افزود: به همه زائران در مدت اقامتشان علاوه بر اسکان و پذیرایی، خدمات متنوع فرهنگی و تبلیغی بسیار ارزشمندی ارائه خواهد شد.

قربانی کرم بیان کرد: امسال روزانه ۹ هزار زائر در مصلای قدس قم اقامت پیدا می‌کنند.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha