۷ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۰
کد خبر: 83494940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای شهر قزوین و اولین گام برای انتخاب شهردار

قزوین - ایرنا - نشست شنبه شب شورای اسلامی شهر قزوین در شرایطی برگزار شد که طبق اعلام قبلی سه تن از نامزدهای انتصاب شهرداری قزوین به نوبت با حضور در صحن شورا به ارایه برنامه‌های خود پرداختند.

شهر قزوین با حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، مرکز و  پرجمعیت ترین شهر استان قزوین به شمار می رود و انتخاب شهردار آن نیز علاوه بر نتایج اجتماعی، به دلایل  اقتصادی و سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اول مردادماه امسال بود که علی صفری شهردار سابق قزوین استعفا کرد و از آن زمان تاکنون شهرداری به صورت سرپرستی توسط محمد درافشانی رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اداره می شود، انتخابی که با خود جنجال‌ها و اختلافات دنباله‌دار زیادی را بین اعضای شورا به وجود آورد.

با توجه به اینکه شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید سه ماه فرصت دارد و از سوی دیگر بلاتکلیف ماندن بسیاری از برنامه‌ها و امور شهری مطالبات جدی را برای انتخاب سریع تر شهردار به وجود آمده است از این رو در جلسه شب گذشته شورای شهر قزوین از بین چندین گزینه ای که از ماه‌های گذشته نامشان بر سر زبانهاست سه تن در صحن شورا حاضر شده و به ارایه برنامه‌های خود برای تصدی پست شهردار قزوین پرداختند.

قزوین نیازمند طرح جامع بافت قدیم است

نخستین فردی که در بین این سه گزینه در نشست شورای شهر قزوین حاضر شد و به ارایه برنامه های خود پرداخت، فریبزر کریمی رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بود.

کریمی که موضوع رساله دکتری وی از دانشگاه تهران نیز در خصوص بلندمرتبه سازی است، در اجرای بسیاری از مجتمع های مسکونی و اداری قزوین و چند شهر دیگر نیز سابقه اجرایی دارد.

در سوابق وی همچنین تهیه طرح‌های هادی و تفصیلی هفت استان کشور و طرح‌های هادی شهری قزوین به چشم می خورد.

این استاد دانشگاه در بخشی از برنامه خود با بیان اینکه در دو سال وقت باقی مانده از این دوره فعالیت مدیریت شهری سخن گفتن از درآمد پایدار فقط یک ادعای بی اساس است، گفت: در این شرایط تنها با ایجاد ابتکار عمل  و مدلهای جدید درآمد، جذب سرمایه گذار و جلب مشارکت می توان به افزایش درآمدهای شهرداری کمک کرد.

کریمی با بیان اینکه امنیت شهرها با ساختمان‌های بلندمتربه قابل تحقق است،گفت: پروژه های بلندمرتبه سازی و جذب سرمایه گذار در این حوزه می‌تواند به توسعه شهر کمک زیادی کند.

وی افزود: در حال حاضر عرصه‌های مناسبی در شمال شهر قزوین داریم که می‌توان با سهولت در روند سرمایه‌گذاری ساختمان‌های بلندمرتبه که جذابیت بالایی هم در بین مردم دارد، ایجاد کرد.

کریمی یادآور شد: همچنین استفاده از ظرفیت‌های قوانین شهری و قانون شهرداری‌ها و توجه به مشکلات در حوزه اقتصادی، توسعه حمل و نقل مبتنی بر ناوگان حمل و نقل عمومی و پیاده مداری از جمله مواردی است که باید دربرنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین اعتماد به مدیریت بانوان ، توجه به سیما و منظر شهری، توجه به موضوع حفظ باغستان سنتی، توجه به توسعه گردشگری قزوین و استفاده از کارشناسان خبره در حل مشکلات و بدهی‌های شهرداری و توسعه درآمدهای پایدار را نیز از دیگر برنامه های خود در صورت انتخاب به عنوان شهردار قزوین عنوان کرد.

وی در خصوص پل امام رضا(ع) نیز گفت:کاش پولی که صرف ساخت این پل شد و سال ها مردم را معطل کرد در جای دیگری هزینه می‌شد.

این استاد دانشگاه افزود: کمربند سبز قزوین از کارهای بزرگ دوره‌های قبلی است که هم به ساماندهی ورودی شهر و هم کنترل ترافیک کمک می‌کند و باید پیگیری شود.

کریمی افزود: قزوین به عنوان شهری کهن دارای بافت قدیم بوده و چندان به عنوان شهری مدرن مانند تبریز شناخته نمی‌شود بنابراین برای توجه به بافت قدیم آن باید طرح جامع تهیه شود.

پس از صحبت های کریمی، سیده منیره قوامی اولین عضو شورا بود که سوالات خود را مطرح کرد، از جمله اینکه از دیدگاه وی قوت ها و ضعف های مدیریت شهری چیست، تا چه حد با برنامه پنج ساله شهرداری آشنایی دارد، برنامه‌هایش برای رونق گردشگری چیست، دیدگاه او به مدیریت بانوان در مدیریت شهری چگونه خواهد بود.

بعد از قوامی نوبت به مهدی عبدالرزاقی رسید که سوالات خود از کریمی را با بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری به بانک شهر و برنامه‌های او برای حل و فصل این بدهی‌ها آغاز کرد و همچنین برنامه‌های او را در خصوص حفظ باغستان سنتی و منابع درآمد شهرداری در دوران رکود مسکن جویا شد.

عبدالرزاقی همچنین از کریمی پرسید در شرایطی که کمیسیون ماده صد، ۳۰ درصد از درآمد شهرداری را تامین می‌کند و این رقم در سال‌های آینده کاهش خواهد یافت چه راه جایگزینی برای کسب درآمد وجود دارد.

این عضو شورا همچنین از کریمی پرسید گره‌های ترافیکی را در شرایطی که پل‌هایی مانند پل نادری هم نتوانست حل کند چطور حل خواهد کرد.

سعید دقیقی دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه آقای کریمی  رزومه تحصیلی و دانشگاهی قوی دارد از وی پرسید در شرایط بدهی‌های سنگین که شهرداری برای پرداخت دستمزد نزدیک سه هزار نیروی انسانی خود دچار مشکل است و پروژه های نیمه تمام نیز بر دوش آن سنگینی می کند چه برنامه ای خواهد داشت.

وی افزود: در صورتی که درآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز حذف شود شهرداری با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود آنگاه این خلاء را با چه درآمدی باید جایگزین کرد.

دقیقی همچنین از برنامه‌های این گزینه برای جذب سرمایه‌گذار نیز سوال کرد و گفت: در دوره‌های قبل گروه‌های زیادی شرکت کردند اما منافع شهر را تامین نکرد و درآمدی نداشت و در دو سال اخیر هم با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری هیچ برنامه موفقی نداشته ایم.

وی، موضوع پسماند و همچنین نشاط شهروندان و فرهنگ را نیز از دیگر مسایلی عنوان کرد که باید شهردار جدید برای آن برنامه داشته باشد.

پس از خروج کریمی از نشست، فرج الله فصیحی رامندی در تذکری به اعضای شورا گفت: ما در شورا یک آیین نامه برای احراز شرایط شهردار داریم که در یکی از شاخص‌های آن آمده گزینه انتصاب شهردار باید هفت سال شهردار شهری با ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و یا دارای هفت سال سابقه مدیریت میانی از جمله مدیرکل، سرپرست، رئیس سازمان و یا رییس مرکز بوده باشد اما در خصوص فریبزر کریمی این شاخص وجود ندارد و ریاست دانشکده معماری و شهرسازی سابقه اجرایی محسوب نمی‌شود.

عدالت در توزیع خدمات شهرداری در دستور کار خواهد بود

پس از فریبزر کریمی نوبت به حسن آصفی دومین نامزد انتصاب شهرداری قزوین رسید که برای ارایه برنامه‌های خود در صحن شورا پرداخت.

آصفی که هم اکنون مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین است دارای کارشناسی ارشد رشته معماری و دکتری مدیریت اجرایی گرایش پروژه و ساخت است و در کارنامه خود سابقه ریاست جمعیت هلال احمر شهرستان البرز، ریاست انجمن صنفی مهندسان معمار استان، مدیریت امور ساختمانی جمعیت هلال‌احمر استان و معاونت آموزشی موسسه علمی کاربردی هلال احمر استان را دارد.

وی با ارایه کلیات برنامه پیشنهادی شهرداری قزوین پرداخت و گفت: برنامه‌های تهیه شده جهت اداره شهر را بر محور برد شهروندان، برد شهرداری و برد شهر تنظیم ‌کرده‌ام و تلاش دارم ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مهم ترین محور برنامه ام باشد.

آصفی، شهروند محوری و نگاه فضایی به برنامه ها و داشتن برنامه راهبردی برای اداره شهر را  از جمله برنامه‎های خود عنوان کرد و گفت: در این راستا اهمیت دادن به زندگی شهروندان همراه با داشتن تعامل با حاکمیت در استان و کشور و شفافیت در گزارش دهی به شهروندان و حکمروایی خوب تاثیر گذار خواهد بود.

وی، عدالت در توزیع خدمات، عدالت در دریافت عوارض شهری، هوشمندسازی ارائه خدمات در شهرداری، تقویت سرمایه و مشارکت اجتماعی، تشویق باغداران به حفظ باغستان سنتی، ارتقای ورودی‌های شهر قزوین، به کارگیری سازمانهای مردم نهاد، استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت شهری و توجه به موضوع کمبود آب در برنامه ریزی شهری و توجه به گردشگری و ارایه برنامه‌های نو در این حوزه را  از جمله مباحث در برنامه پیشنهادی خود برای مدیریت شهر قزوین عنوان کرد.

پس از سخنان آصفی اکثریت اعضای شورا بدون طرح هیچ سوالی محورهای برنامه‌های او را تایید کرده و وی صحن را ترک کرد تا نفر آخر از بین سه نامزد برای طرح برنامه های خود حضور یابد.

غلامحسین شیری سومین نامزد شهرداری قزوین چهره‌ای نام آشنا و قدیمی در بین این سه گزینه بود که پیش از این تجربه عضویت در شورای اسلامی شهر قزوین را نیز داشته است.

شیری دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت تحول و از بنیانگذاران جهاد دانشگاهی بوده و مجری راه آهن غرب کشور، ریاست ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده غرب کشور و مدیرکل راه و ترابری قزوین و راه و شهرسازی هرمزگان از جمله سوابق مدیریتی اوست.

وی پس از چند جمله کوتاه در خصوص مدیریت شهری و معرفی سوابق خود به سوالات اعضای شورا پاسخ گفت.

مهدیه سادات قافله باشی یکی از سوال کنندگان از وی بود که گفت: در چند سال پایانی خدمات خود با این حجم از تجربه کاری چقدر در مدیریت به جوانان و استفاده از بانوان اعتقاد دارد.

وی همچمنین افزود: در معرفی دیدگاه های شما شنیده ایم کسانی که با شما کار کرده اند می گویند شما چندان اعتقادی به شورا ندارید.

پس از قافله باشی محسن حق شناس دیگر عضو شورا نیز به یک سوال از زمان قطعی بازنشستگی غلامحسین شیری بسنده کرد که  وی پاسخ داد آبان ماه سال ۱۴۰۰ با ۳۵ سال سابقه خدمت بازنشست خواهد شد.

حکمت الله داودی رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز از شیری پرسید شما از مخالفان احداث برج ها در زمان شورای سوم بوده اید و حالا برنامه تان برای تعیین تکلیف بدهی۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قزوین چه خواهد بود و یا برای توسعه گردشگری چه تدبیری دارید.

سیده منیره قوامی نیز از شیری پرسید برای طرح‌هایی که دارای پیوست زیست محیطی هستند چه برنامه ای دارید و در واقع دیدگاهتان نسبت به موضوعات زیست محیطی چیست.

احد چگینی دیگر عضو شورا نیز از برنامه‌های وی برای مناطق منفصل شهری سوال کرد و فرج الله فصیحی رامندی نیز از وی پرسید به عنوان یکی از گزینه‌هایی که از همان آغاز کار شورای پنجم به عنوان نازمد شهرداری مطرح بوده تعاملاتش با جریان های سیاسی چگونه خواهد بود.

 باغستان به عنوان بالاترین میراث شهر قزوین به هر قیمت باید حفظ شود

غلامحسین شیری در پاسخ به سوالات اعضا توجه به نیروسازی و استفاده از جوانان در مدیریت شهری را از جمله برنامه های خود در شهرداری عنوان کرد و گفت: بر خلاف آنچه گفته شده، به شورای اسلامی شهر اعتقاد دارم و امیدوارم در سایه تعاملات و باهم بودن مشکلات را حل کرد.

شیری با اشاره به اینکه ۳۵ مدیر سازمان های شهرداری باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرند، افزود: تا سه ماه آینده باید در مدیریت واپس گرا جلو رویم و با این روند اردیبهشت ماه در مدیریت تحول گرا قرارمی‌گیریم.

وی درخصوص موضوع بدهی‌های شهرداری قزوین گفت: با همفکری و تعامل می‌توان موضوع بدهی‌های شهرداری را حل کرد.‌

مدیریت دقیق منابع مالی، توجه به گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بی نظیر در این حوزه، برطرف شدن نقاط ضعف طرح جامع، مطالعات ترافیک و راه اندازی مترو هشتگرد - قزوین ازجمله مباحث مهم مطرح شده توسط این نامزد پست تصدی احراز شهرداری قزوین بود.

شیری همچنین به اهمیت باغستان سنتی اشاره کرد و گفت: باید باغستان به عنوان بالاترین میراث این شهر حفظ شود چرا که در قزوین برای توسعه شهر کمبود زمین نداریم و در هیات مدیره باغستان باید باغداران وجود داشته باشند و نقش ایفا کنند.

این نامزد تصدی شهرداری با اشاره به اینکه در موضوعات بافت فرسوده خوب کار نشده است، افزود: بافت قدیم قزوین باید دارای یک سیما و منظر شهری باشد و به همان شکل حفظ شود.

۷۳۸۸*۳۰۱۳