۵ مهر ۱۳۹۸، ۲۲:۱۷
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 83493303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات افغانستان گام مهم تقویت مردم سالاری است

تهران – ایرنا – سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با صدور بیانیه ای، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را گام مهمی در راستای تقویت مردم سالاری در این کشور دانست.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان روز جمعه در بیانیه ای، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را گام مهمی در راستای تقویت مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی افغانستان، تحقق اصول مندرج در قانون اساسی آن و پایبندی به دستاوردهای ۱۸ ساله ای می‌داند که در این راه جان‌های پاک بسیاری فدا و هزینه‌های بسیاری توسط مردم صبور و مقاوم این کشور پرداخت شده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرده است که این انتخابات با مشارکت گسترده آحاد جامعه در آرامش و امنیت کامل برگزار شود و به تقویت هرچه بیشتر ثبات، وفاق و همبستگی مردم افغانستان بینجامد.

دی ماه سال گذشته (۱۳۹۷) ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد، در همان ماه فهرست ابتدایی نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شد. پنج ماه بعد یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ فهرست نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان نهایی شد. در حال حاضر ۱۵ چهره در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حضور دارند که دو تن از آنها در حال حاضر نیز در راس قدرت هستند، «اشرف غنی»، رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله»، رئیس اجراییه افغانستان.
کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ماه مرداد آغاز شد و تا پایان روز گذشته یعنی ۴۸ ساعت پیش از برگزاری انتخابات در روز شنبه، ششم مهر ماه ادامه داشت.  
رای گیری از روز ششم مهر(فردا)آغاز و به مدت یک روز یعنی تا روز هفتم مهرماه ادامه خواهد داشت. نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری نیز ۲۷ مهرماه اعلام خواهد شد که یک روز پس از آن می توان ثبت اعتراضات به نتایج ابتدایی آرا را آغاز کرد و نتایج نهایی نیز ۱۶ آبان، منتشر می شود. هزینه برگزاری انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار برآورد شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha