انتخابات، مسیری که افغانستان را به سوی پیشرفت می برد

تهران - ایرنا - مردم افغانستان روز شنبه باید رئیس‌جمهوری جدید خود را انتخاب کنند، انتخاباتی که به اعتقاد تحلیلگران و صاحبنظران در صورت شفاف و سالم برگزار شدن این کشور را در مسیر پیشرفت و رسیدن به صلح یاری می کند.

 هر انتخاباتی طی یک دهه گذشته در این کشور با خشونت و  گاها تقلب همراه بوده است .با توجه به تهدیدات اخیر طالبان، شرایط رای‌گیری به مراتب دشوارتر شده است؛ حتی با توجه به پیشرفت مراحل انتخابات، هنوز هم این روند با چالش ها و دشواری های بسیاری رو به رو است، اما شهروندان افغان و احزاب سیاسی این کشور امیدوارند انتخابات در پیش رو بدون تنش و در فضایی سالم برگزار شود.
این انتخابات بر آینده صلح افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تاثیر خواهد گذاشت. هر فردی که پیروز این انتخابات باشد، مسئول تلاش برای دستیابی به توافق در راستای گسترش و کنترل نیروهای امنیتی افغان، مذاکره برای آتش بس و حصول اطمینان از اینکه همه دستاوردها و حقوق زنان که طی دو دهه گذشته حاصل شده است، از بین نمی رود، است.
 با وجود این امیدواری ، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی برگزار خواهد شد که تنش های انتخاباتی و تهدیدهای طالبان افزایش یافته است . 
گروه طالبان، تهدید کردند که مراکز انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور را هدف قرار می دهند آنگونه که به یکی از کارزارهای انتخاباتی و یکی از کاندیداها حمله کرده اند. بسیاری از مردم از ترس تهدیدهای طالبان، ترجیح می دهند که برای حفظ جان خود از رفتن به پای صندوق های رای خودداری کنند.

** انتخابات افغانستان؛ نخستین قدم
دی ماه سال گذشته (۱۳۹۷) ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد، در همان ماه فهرست ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری اعلام شد. پنج ماه بعد یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ فهرست نامزدان ریاست جمهوری افغانستان نهایی شد. در حال حاضر ۱۵ چهره در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حضور دارند که دو تن از آنها در حال حاضر نیز در راس قدرت هستند، «اشرف غنی»، رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله»، رئیس اجراییه افغانستان.
کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ماه مرداد آغاز شد و تا پایان روز گذشته یعنی ۴۸ ساعت پیش از برگزاری انتخابات در روز شنبه، ششم مهر ماه ادامه داشت.  
رای گیری از روز ششم آغاز و به مدت یک روز یعنی تا هفتم مهرماه ادامه خواهد داشت. نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری نیز ۲۷ مهرماه اعلام خواهد شد که یک روز پس از آن می توان ثبت اعتراضات به نتایج ابتدایی آرای ریاست جمهوری را آغاز کرد و نتایج نهایی نیز ۱۶ آبان ماه، منتشر می شود. هزینه برگزاری انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار برآورد شده است.


**سرنوشت یک برگه رای در روز رای گیری
به محض دریافت اوراق رای ، تدابیر شدید امنیتی شامل بسته ‌بندی، مهر، علامت گذاری، انتقال، نگهداری و چگونگی باز کردن آن در حضور ناظران داخلی و بین‌المللی انجام می شود.  این اوراق در داخل افغانستان چاپ نمی شود، بنابراین دولت برای وارد کردن این اوراق متحمل هزینه های سنگین می شود.
هیچ کس نمی تواند پس از پایان زمان رای دهی وارد این مراکز شود و برای جلوگیری از تقلب تنها به تعداد افرادی که ثبت نام کرده اند اوراق به مراکز رای گیری عرضه می شود. انتقال اوراق رای ‌دهی از یک مرکز به مرکز دیگر ممنوع است. هر فرد واجد شرایط ۱۸ سال یا بالاتر می تواند برای رای دادن در انتخابات ثبت نام کند و پس از دریافت برگه مربوطه با خودکار مخصوص مقابل نام فرد مورد نظر علامت گذاری کند.
اگر اوراق یا دیگر وسایل مربوط به رای گیری به صورت غیرقانونی در اختیار کارکنان یک مرکز یا نامزدان و طرفداران آنها قرار بگیرد، آرای آن مرکز شمرده نشده و به دفتر ولایتی این حوزه بازگردانده می شود.
کارکنان هر مرکز باید پیش از شمارش آرا، تعداد اوراق استفاده نشده را اعلام کنند.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است که در حال حاضر از دستگاه‌های بیومتریک و نرم افزار جدید برای شمارش آرا استفاده می شود و آموزش نحوه استفاده از آنها برای کارمندان کمیسیون انتخابات از هفته‌ها پیش آغاز شده است.

**انتخابات و امکان توقف دستیابی به صلح
در همین حال برخی از چهره های معروف و همچنین مخالفان دولت افغانستان، برگزاری انتخابات را در چنین شرایطی جایز نمی دانند و خواهان تاخیر در برگزاری انتخابات هستند، چرا که به عقیده آنها صلح افغانستان باید اولویت اول این کشور باشد.
در همین راستا «حامد کرزای»، رئیس جمهوری پیشین افغانستان اعلام کرده است که "این انتخابات شانس صلح با طالبان و پایان جنگ ۱۸ ساله این کشور را تهدید می کند و به جای انتخابات باید مذاکرات صلح را آغاز کنیم. "
وی در این باره گفت: «مثل این است که از بیمار قلبی بخواهیم در ماراتون شرکت کند. » او خواستار از سر گیری مذاکرات آمریکا و طالبان برای دستیابی به صلح شده است.
نمایندگان آمریکا و طالبان تاکنون ۹ دور از مذاکرات درمورد صلح افغانستان، برگزار کرده اند و قرار بود چند هفته پیش، نمایندگان طالبان با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشته باشند، که این دیدار به دلیل تشدید حملات طالبان و کشته شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر، توسط ترامپ لغو شد.
با این حال مقامات افغانستان تعویق این انتخابات را غیرممکن خواندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha