تاکید دولت افغانستان برای برگزاری انتخابات شفاف و نگرانی جریان های سیاسی

تهران - ایرنا - با آن که احزاب و جریان‌های سیاسی از احتمال تقلب‌های گسترده در بخش‌های نا امن افغانستان هشدار می‌دهند، اما کمیسیون مستقل انتخابات از تلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات شفاف در این کشور اطمینان می‌دهد.

حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید: «ما به همه استان ها تاکید کرده ایم که هیچ گونه کوتاهی و اشتباه برای ما قابل قبول نیست. ما در شش مهر از همکارانمان یک انتخابات شفاف می خواهیم.»

قرار است تا سه روز دیگر ( ششم مهر)  افغانستان شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد تاز بین ۱۵ نامزد یکی از انها سکان ریاست جمهوری این کشور را در دست بگیرد.   
 

ابراز نگرانی رسانه ها از برگزار نشدن انتخابات فراگیر 
بر اساس این گزارش، با وجود تاکید نهاد انتخاباتی افغانستان برای برگزاری انتخاباتی شفاف ، برخی رسانه ها و کارشناسان سیاسی افغانستان از احتمال برگزار نشدن یک انتخابات فراگیر در این کشور در روز ششم مهر ماه جاری ابراز نگرانی کرده اند.

در انتخابات پارلمانی سال گذشته بیش از هفت هزار مرکز رای‌دهی تعیین شده بود، اما در این انتخابات شمار این مرکزها به پنج هزار و ۳۷۰ مرکز کاهش یافته است.

 نهاد تحلیلگران افغانستان می گوید که بسیاری ازمراکز  رإ‌ی دهی تنها در مرکز استان ها باز خواهند بود و با بسته ماندن مرکزها دربخش‌های دوردست، شمار زیادی از رإی دهنده‌گان از حق رإی شان محروم خواهند شد.

به گزارش روز چهارشنبه طلوع نیوز افغانستان، توماس روتیک، رییس شبکه تحلیل گران افغانستان که در ۹ ماه گذشته از عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تحقیق می‌کند، می‌گوید که کمیسیون در باره بسته ماندن شماری از مرکزهای رای‌دهی در روز انتخابات اطلاعات بیشتر در اختیار ندارد.

توماس روتیک، رییس شبکه تحلیلگران افغانستان می‌گوید: «نگرانی ما این است که مردم اطراف در شمال ، جنوب ، شرق و غرب شاید حق رای دادن کمتر داشته باشند در مقایسه با مردمی که در شهرها زندگی می‌کنند. انتقاد ما این است که معلومات مکمل و دقیق در دسترس نداریم»

این نهاد می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات در انتخابات پارلمانی  هفت هزار و ۳۶ مرکز رای دهی را مشخص ساخته بود؛ اما در این انتخابات شمار این مرکزها به پنج هزارو ۳۷۰ مرکز کاهش یافت؛ اما هنوز هم کمیسیون مستقل انتخابات در باره شمار مرکزهای که در روز انتخابات باز خواهند بود، اطلاعات کافی ندارد.

علی عادلی معاون و پژوهشگر، شبکه تحلیل گران افغانستان می‌گوید: «بررسی ها نشان میدهد که مثلا بر اساس فهرست کمیسیون انتخابات ممکن است برخی مراکز باز شوند ولی ارزیابی ما نشان میدهد که در واقع تصور این که در انجا مراکز رای‌دهی در روز انتخابات باز شوند خیلی سخت است.»

محبوبه سراج، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «این که این انتخابات باید همه شمول و شفاف باشد، فکر نمی‌کنم که ما همه این‌ها را داشته باشیم.»

با آن که احزاب و جریان‌های سیاسی از احتمال تقلب‌های گسترده در مرکزهایی که در بخش‌های نا امن اند هشدار می‌دهند، اما کمیسیون مستقل انتخابات ازتلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات شفاف اطمینان می‌دهد.
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha