قزاقستان بر حل اختلافات برجامی با ایران تاکید کرد

تهران – ایرنا – رئیس جمهوری قزاقستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که موضوعات مرتبط با توافق هسته ای برجام باید تنها با ابزار سیاسی و احترام به منافع یکدیگر حل و فصل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل ، "قاسم ژومارت توکایف" عصر سه شنبه به وقت محلی نیویورک در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: قزاقستان باور دارد که مسائل مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای ، باید صرفا با ابزارهای سیاسی و با در نظرگرفتن منافع و نگرانی های یکدیگر (طرفهای مناقشه) حل و فصل شود.

رئیس جمهور قزاقستان با تاکید بر اینکه رسیدن به جهانی عاری از سلاح هسته ای یکی از اولویتهای اصلی قزاقستان است ، گفت: این بلندپروازی به یکی از بخشهای اصلی هویت مردم قزاقستان تبدیل شده و به ما این حق اخلاقی را می دهد که در صف اول از بین بردن سلاح های هسته باشیم .

وی با بیان اینکه سلاح هسته ای دیگر یک دارایی نیست بلکه خطری برای صلح و امنیت جهانی به شمار می رود، افزود: متاسفانه برخی کشورها هنوز در محاسبات دفاعی راهبردی خود بر زرادخانه های هسته ای متکی هستند و رقیبان خود را بر آن می دارند (تحریک می کنند) که به دنبال دستیابی به توانایی های نامتقارن و همچنین انواع مرگبار سلاحهای کشتار جمعی باشند. قزاقستان برای تغییر این برداشتهای نادرست تلاش می کند.

 وی خاطرنشان کرد که قزاقستان علاوه بر کنار گذاشتن سلاحهای هسته ای ، یک منطقه عاری از سلاح هسته ای در آسیای میانه ایجاد کرده و این کشور همچنین از بانیان تصویب روز جهانی مخالفت با آزمایشهای هسته ای است . روز 29 اوت در سالگرد آزمایشهای هسته ای در منطقه "سمیپالاتینسک" (Semipalatinsk) به عنوان روز مخالفت با آزمایشهای هسته ای تعیین شده است. 70 سال پیش قزاقستان به محل اولین آزمایش بمب هسته ای اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد و در محل یاد شده بیش از 450 انفجار هسته ای آزمایشی انجام شد.

توکایف در ادامه اظهارات خود بر نقش قزاقستان در صلح و امنیت جهانی با اقداماتی از قبیل برگزاری 13 دور "گفت و گوهای آستانه" برای حل و فصل بحران در سوریه تاکید کرد و گفت: در زمینه مبارزه با تروریسم هم قزاقستان و شریکان این کشور در سال جاری یک ماموریت ویژه انسانی را با همکاری شریکان بین المللی انجام داد و در نتیجه نزدیک به 600 تن از اتباع قزاقستان از مناطق جنگی در سوریه به کشور خود بازگشتند.  وی افزود: ما آماده تبادل تجربیات در این زمینه با سایر کشورها هستیم و از آنها می خواهیم که اقدام مشابهی انجام دهند.
 

** آسیای مرکزی در حال تبدیل به یک بازیگر جهانی است

رئیس جمهوری قزاقستان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به همکاری های کشورهای منطقه آسیای میانه گفت: اعتقاد دارم که آسیای میانه در حال تبدیل شدن به یک بازیگر و سهامدار (stake holder) جهانی است.

وی افزود: کشورهای منطقه با میراث مشترک تاریخی و فرهنگی و با آینده مشترک خود اتحادی قوی دارند و قزاقستان به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیای میانه ، نفعی حیاتی در تقویت بیشتر همکاری های سودآور متقابل بین همه کشورها دارد.
 

** تاکید بر حمایت از مردم افغانستان برای بازسازی آن کشور

توکایف همچنین با تاکید بر اینکه اوضاع افغانستان تاثیر مستقیمی بر آسیای مرکزی دارد، ابراز امیدواری کرد که فرایند صلح تحت رهبری افغانها با کمک طرفهای ذینفع دیگر به صلح پایدار در افغانستان منجر شود.

وی با بیان اینکه قزاقستان به حمایت از مردم افغانستان برای بازسازی کشور خود ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: مشارکتهای پایدار جهانی و منطقه ای ، سرمایه گذاری های بلند مدت و ارتباطات منطقه ای برای حصول آینده ای صلح آمیز در افغانستان حائز اهمیت هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha