۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85488502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین صدها حلقه چاه نفت در قزاقستان حفر می‌کند

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85488502
چین صدها حلقه چاه نفت در قزاقستان حفر می‌کند

تهران- ایرنا- شرکت مانگیستاومانای گاز (Mangistaumunaigas) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت چین اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۶۶ میلادی، ۳۹۲ حلقه چاه نفت در میدان کالامکاس قزاقستان حفاری کند و برای سال جاری احداث ۷۰ حلقه از آنها پیش‌بینی شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از کانیوز، این شرکت اعلام کرد: در پروژه توسعه میدان کالامکاس، حفاری ۳۹۲ حلقه چاه از جمله ۳۴۳ چاه تولید و ۴۹ چاه تزریق (چاه‌هایی که از طریق آن گاز، مایع و هوا به مخزن برای حفظ فشار تزریق می‌شود) از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، حفاری چاه‌ها امسال (۲۰۲۴) آغاز می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که از روش‌های شیمیایی برای افزایش بازیابی نفت در ۶ سایت با ۱۶ چاه تزریق استفاده شود.

این شرکت در سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ قصد داشت، ۱۴۴ حلقه چاه شامل ۱۲۶ چاه تولید کننده و ۱۸ چاه تزریق را حفاری کند.

پیش‌بینی مانگیستاومانای گاز (Mangistaumunaigas) حاکی است: کار ساخت، بهره برداری و دفع چاه‌ها از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۶۶ ادامه خواهد داشت و یک چاه در وسعت ۱.۷ هکتار در نظر گرفته شده است. انتظار می رود حفاری چاه ها در این میدان حدود ۹۰۰ متر عمق داشته باشد. حفاری یک چاه ۲۵ روز طول خواهد کشید و این عملیات به همراه ساخت یک اتاق دیگ بخار به ۹۷.۳ تن مواد شیمیایی، ۷۳.۹ تن سیمان، ۷.۷ تن روغن موتور و ۲۲۸.۵ تن سوخت دیزل نیاز دارد.

میدان کالامکاس در سپتامبر ۱۹۷۶ میلادی کشف شد. نزدیک ترین مناطق جمعیتی به ذخایر کالامکاس روستاهای کوچک شبیر (۶۰ کیلومتر) و توشیکودوک (۷۵ کیلومتر) هستند. مرکز منطقه و ایستگاه راه آهن شتپه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از میدان واقع شده که مرکز منطقه ای منطقه مانگیستاو است و در ۲۸۰ کیلومتری شهر آکتائو قرار دارد. یک لنگرگاه بارگیری نفت در بندر دریایی آکتائو وجود دارد که خط لوله اصلی نفت ژتیبای – آکتائو به آن متصل است و از طریق آن نفت از میدان حمل می شود. یک خط انتقال برق ۲۲۰-۱۱۰ کیلو ولت و یک خط لوله گاز در امتداد خط لوله قرار دارد.

خط لوله نفت قزاقستان-چین به طول دو هزار و ۲۲۸ کیلومتر از شهر آتیراو، در کشور قزاقستان آغاز شده و در گردنه آلاتاو در چین پایان می‌یابد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha