۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 83470971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحریم های آمریکا در پیشرفت علمی جهان خلل ایجاد کرده است

تهران- ایرنا- نشریه انگلیسی "ام بی جی" که اخبار مربوط به تازه ترین تحقیقات علمی و رویدادهای پزشکی جهان را پوشش می دهد، روز سه شنبه نوشت: تحریم های سیاسی آمریکا در روند پیشرفت عملی جهان اختلال ایجاد کرده است.

این نشریه در گزارشی تحلیلی نوشت: با تحریم های سیاسی آمریکا، دانشمندان و محققان ایرانی از فرصت انتشار نتایج تحقیقات علمی خود، حضور در جلسات و دسترسی به منابع و اطلاعات ضروری، همکاری با سازمان های بین المللی برای پاسخگویی به بحران های بهداشتی محروم شده اند.

براساس این گزارش، در دهه های اخیر میزان همکاری های علمی و پژوهشی بین المللی به شدت افزایش یافته است. اما دولت آمریکا با اعمال تحریم های سیاسی و دانشگاهی که به طور فزاینده ای به عنوان گزینه ای برای درگیری مسلحانه مورد استفاده قرار می گیرند، منجر به آسیب رساندن به روند افزایش همکاری های علمی شده است.

به نوشته "ام بی جی"، تأثیرات اقتصادی و بهداشتی تحریم های آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانه بوده است و به منطقه خاورمیانه نیز گسترش یافته است.

ایران دارای رتبه سوم جهان در تعداد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی و آموزش عالی و دارای جایگاه سی و دوم برای انتشار مطالب و مقاله های علمی و فنی است.

براساس این گزارش، در سال ۱۹۹۶ میلادی ایران برای همکاری های بین المللی در زمینه تحقیقات منتشر شده در رتبه اول جهان قرار داشت اما در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل محدودیت های ایجاد شده توسط تحریم، این جایگاه به شدت تنزل کرد.

گزارش نشریه یادشده بیانگر این واقعیت است که تحریم های آمریکا، برخلاف آنچه دولتمردان آن ادعا می کنند، آثار مخرب گسترده بر زندگی مردم دارد. ایجاد اختلال در پیشرفت های علمی می تواند تاثیر مستقیم بر زندگی مردم داشته باشد.

آمریکا اردیبهشت ‌سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران به اجرا گذاشت. این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبرو شد . 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha