۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 2365
کد خبر: 83469371
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

کاهش قیمت دام زنده در بازار مشاهده نمی‌شود

تهران – ایرنا – مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: اکنون کاهش قیمت دام زنده در بازار برای مصرف کنندگان مشاهده نمی‌شود، رشد تقاضا در مناسبت هایی چون عید قربان و ایام محرم، علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز نیست بلکه فقط جابجایی در تقاضا صورت می گیرد.

«سعید سلطانی سروستانی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره قیمت گوشت قرمز در ایام محرم افزود: نبود نظارت های کافی و حضور گسترده دلالان، واسطه گران علت اصلی بالا بودن گوشت قرمز در بازار است.

وی ضمن تاکید براین که دام زنده و گوشت قرمز مورد نیاز هیات های مذهبی تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم گفت: در ایام محرم هم همانند روز عید قربان تنها شکل تقاضا متفاوت است اما تقاضا رشد چندانی پیدا نکرده که موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شود.

سلطانی تصریح کرد: اکنون متوسط قیمت دام زنده گوسفندی ۴۲ هزارتومان، گوساله نر ۳۲ هزاتومان است که شقه گوشت گوسفندی هرکیلو گرم نزدیک به ۹۰ هزارتومان و گوشت گوساله هم هرکیلو گرم بین ۷۵ تا ۸۰ هزارتومان باید به دست مصرف کنندگان برسد، اما کاهش قیمت دام زنده در بازار برای مصرف کنندگان مشاهده نمی شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران  با بیان این که در روز عید قربان قیمت دام زنده نباید دستخوش افزایش قیمت ۴۵ تا ۴۷ هزارتومانی می شد،  اظهارداشت: گفته می شود در ایام خاص و مناسبت های مذهبی تقاضا رشد پیدا می کند، اما کشتارگاه ها در روز عید قربان نسبت به

روزهای عادی کشتار کمتری داشتند، زیرا  نحوه تقاضا از کشتار روز و عرضه به قصابی ها به شکل نذری در اختیار مردم قرار می گیرد، یعنی شکل تقاضا متفاوت می شود.

وی اضافه کرد: بازار دام زنده در دست دلالان است، زیرا هر کیلوگرم دام زنده با قیمت منطقی ۴۲ هزارتومان را به عنوان افزایش تقاضا با قیمت بین ۴۵ تا ۴۷ هزارتومان در روز عید قربان به فروش رساندند و  دو روز بعد از عید، قیمت به ۴۲ هزارتومان رسید که این امر منطقی نیست.

مدیرعامل اتحادیه مزبور تصریح کرد: بیان اینکه دامداران دام زنده را نگهداری می کنند تا آن را گران تر بفروشند درست نیست، زیرا دامدار ناگزیر از هزینه برای جلوگیری از کاهش وزن دام است.

وی سود تولید دام برای دامداران را ۱۰ درصد دانست و گفت: دلالان قبل از خرید به پرواربند برای تامین علوفه کمک می کنند، پس از اینکه پرواربند بدهکار شد، دامشان با کمترین قیمت خریداری می شود، اما با ۵۰ درصد افزایش قیمت در بازار بفروش می رسانند.

واگذاری زنجیره تولید تا عرضه به تشکل غیردولتی
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: ضرورت دارد صفر تا ۱۰۰ زنجیره گوشت قرمز از تولید تا عرضه  به یک تشکیلات غیردولتی همچون اتحادیه سراسری دامداران محول شود تا مسئولیت گوشت را برعهده بگیرد تا هرکسی واردات و صادرات نکند و جلوی قاچاق دام گرفته شود.
به گزارش ایرنا، اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در بازار مصرف ( به اشکال مختلف از قبیل نیم شقه دست، نیم شقه ران و شقه ) بین ارقام  بیش از ۷۹ هزار تومان تا حدود ۱۳۰ الی ۱۴۰  هزارتومان به فروش می رسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha