ثبت کمترین نرخ بیکاری چند دهه اخیر در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد رسید که کمترین نرخ در چند دهه اخیر است.

به گزارش ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمود کریمی بیرانوند» در دیدار با اعضای کانون ملی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی که با حضور «امید ملک» مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار، «علی زندوکیلی» مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و جمعی از نمایندگان کانون‌های مشاوره و خدمات کارآفرینی برگزار شد، اظهار داشت: بازار کار کشور در دولت سیزدهم، بر اساس آنچه آمار نشان می‌دهد اتفاقات خوب، مثبت و رو به پیشرفتی را تجربه کرده است که قابل چشم‌پوشی نیست.

وی افزود: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۱ درصد رسید که این کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر است و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز به کمترین میزان خود یعنی ۱۱.۸ درصد رسیده است.

کریمی بیرانوند گفت: بر اساس این داده‌ها نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده و این در حالی است که خالص اشتغال ایجادی کشور در سال ۱۴۰۲ به رقم کم‌نظیر ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: استخراج این آمار در حالی است که در استاندارد متغیرها تغییری ایجاد نشده و هیچ‌گونه آمارسازی در این باره وجود ندارد.

به وعده ایجاد یک میلیون شغل، عمل کردیم

کریمی بیرانوند یادآور شد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف هستیم طبق وعده ایجاد یک میلیون شغل عمل کنیم و به صورت سالانه، مداوم و مستمر، تحقق این وعده را گزارش داده‌ایم.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به این رقم صحت سنجی شده رسیدیم و امیدواریم در سال جاری نیز بتوانیم این عدد را نشان دهیم.

معاون وزیر کار با بیان اینکه ایجاد این میزان از اشتغال چند نشانه اصلی دارد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار بیمه شده جدید در سازمان تامین اجتماعی داشتیم، تعدیل نیروی کار نیز ۱۰ درصد کاهشی بوده است و همچنین آمار نشان می‌دهد، در ۲۵ استان کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه این آمار خوشایند، حاصل هم‌افزایی همه دستگاه‌های حاکمیتی است اظهار کرد: در حوزه نظارت و سیاستگذاری شورای عالی اشتغال با مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات جدیدی داشتیم.

پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان در حوزه مشاغل خانگی

وی ادامه داد: در این راستا هم در حوزه احیای واحدهای نیمه‌فعال و راکد وارد عمل شدیم و هم در حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت داشتیم که این رقم کم‌نظیر است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم رتبه‌های خود را در سال‌های گذشته جابه‌جا کرده‌ایم تاکید کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته نیز افزایشی و به میزان ۴۱.۳بوده است.

کریمی بیرانوند گفت: این به معنای رسیدن به نقطه مطلوب و نبودن چالش نیست؛ بلکه نشان دهنده این است که دولت در حوزه بازار کار روی ریل درست قرار گرفته است و امیدواریم با هدف‌گذاری‌های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری به کمتر از ۸ درصد برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha