۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83469251
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 انتقاد دهلی نو از پاکستان به دلیل مخالفت با عبور هواپیمای رییس جمهور هند

دهلی نو-ایرنا- هند روز یکشنبه از اقدام پاکستان مبنی بر مخالفت با عبور هواپیمای حامل رام نات کوویند رییس جمهوری هند به شدت انتقاد نمود و اعلام کرد اینگونه اقدامات یک جانبه هیچ تاثیری ندارند.

نشریه "تایمز او ایندیا" روز یکشنبه گزارش داد: راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که دهلی نو از این اقدام پاکستان متاسف است.  سایر کشور ها با عبور مقامات بلند پایه از آسمان خود موافقت می کنند و این یک امر عادی است.

وی افزود: ما از پاکستان می خواهیم تا بی اثر بودن این اقدامات یک جانبه را درک کند.

روز گذشته شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به دلیل تداوم خشونت ها در کشمیر، درخواست هند برای اجازه عبور هواپیمای «رام کوویند» رئیس جمهوری این کشور را نپذیرفت. هند مسائل کشمیر را موضوعی داخلی می داند و پاکستان را به خاطر آنچه که دخالت در کشمیر می داند محکوم کرده است.

کوویند قرار است از فردا (دوشنبه) سفر خود را به سه کشور ایسلند، سوئیس و اسلوونی  آغاز کند. به دلیل مخالفت پاکستان سفر رییس جمهوری هند طولانی تر خواهد شد.

پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خردادماه امسال و پس از گذشت 94 روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروازهای هندی گشوده شد.

دولت هند روز14 مردادماه امسال خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

پس از تصمیم دولت هند تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر کشمیر تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال 1326 تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha