ایده های کاربردی؛ مولفه‌ای مهم در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: ایده های کاربردی و خلاقیت باید به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه های پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به ویژه کارشناسی ارشد قرار گیرد.

«محمدتقی احمدی» عصرجمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درخصوص برگزاری آزمون‌های کنکور به منظور پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی اظهارداشت: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نیازمند برگزاری آزمون های متمرکز است.

وی افزود: در سال های اخیر باوجود کاهش شمار داوطلبان دانشگاهی، رقابت در برخی رشته های ضروری همچنان چشمگیر و این امر مستلزم برگزاری آزمون های سراسری به منظور استقرار شایسته سالاری است.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: این پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید در اختیار مراکز آموزش عالی قرار گیرد.

احمدی ادامه داد: ابتکار، خلاقیت و نوآوری در مقطع کارشناسی ارشد باید به عنوان معیارهای پذیرش قرار گیرد؛ برگزاری آزمون های کنکور و ارزیابی مهارت های تست زنی دانش حقیقی داوطلبان را نمی سنجد.

وی خاطرنشان کرد: براساس نتایج یک تحقیق در دهه ۱۳۸۰ در سازمان سنجش آموزش کشور، نزدیک به ۶۰ درصد دانش آموختگان مقطع کارشناسی دانشگاه های سطح یک کشور نظیر صنعتی شریف و تهران با معدل های برتر (بالای ۱۶) موفق به حضور در رشته های مورد علاقه نمی شوند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: برگزاری آزمون های کنکور به منظور پذیرش سبب تمرکز بر فراگیری مهارت های تست زنی و انتخاب آموزشگاه های آزاد کنکور می شود؛ این امر دانشجویان را از ایده های ابتکاری و پایان نامه های کاربردی دور می کند.

احمدی تاکید کرد: بسیاری از دروس کاربردی در ترم های آخر دوره کارشناسی ارشد ارائه می شود و دانشجویان در این مقطع باید بر دروس اساسی کاربردی تمرکز کنند.

وی به روش "آ ت ت" (آزمون تحصیلات تکمیلی) به عنوان یک طرح موفق به منظور پذیرش دانشجو اشاره و خاطرنشان کرد: براساس این روش یک آزمون سراسری برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برگزار می شود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: براساس نتایج این آزمون که به همت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود؛ ۳ برابر ظرفیت در هر رشته دانشگاهی مشخص می شود.

احمدی افزود: از شمار این علم آموزان براساس سنجش و ارزیابی مراکز آموزش عالی کشور (از طریق برخی مولفه ها نظیر مصاحبه و سوابق تحصیلی) بعضی داوطلبان به دانشگاه ها راه می یابند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از طریق سنجش سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه ها به همراه یکدیگر انجام پذیرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس به شمار متقضیان دوره کارشناسی ارشد اشاره کرد و یادآور شد: پیاده سازی این روش در سال های قبل در مراکز آموزش عالی کشور رضایت نزدیک به ۸۰ درصد دانشگاهیان را در برداشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha