۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83455823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه بین المللی دمشق، اقتدار پس از بحران

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 83455823
نمایشگاه بین المللی دمشق، اقتدار پس از بحران

تهران – ایرنا - شصت و یکمین نمایشگاه بازرگانی بین المللی سوریه با شعار "از سوریه به جهان" امروز (ششم شهریور) با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت از ۳۸ کشور جهان در اطراف شهر دمشق آغاز بکار کرد و قرار است تا چهاردهم همین ماه فعال باشد، نمایشگاهی که قبل از شروع بکار خود مقامات آمریکایی را به واکنش و مخالفت واداشته است.

 نمایشگاه بین المللی دمشق امسال در حالی برگزار می شود که با شکست سنگین تروریست ها در بیشتر قسمت های سوریه، آرامش و ثبات خوبی حاکم شده است؛ بازسازی شهرها و مناطق مسکونی سوریه آغاز شده  و شماری از کارخانه ها و صنایع این کشور نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند.

مقام های سوری نیز با ارایه تسهیلات تشویقی و دادن امتیازات خاص، زمینه را برای سرمایه گذاران به خصوص سرمایه داران سوری مقیم خارج و خارجی ها فراهم کرده اند.

در نمایشگاه امسال نمایشگاه دمشق کشورهای مهمی چون جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، برزیل، الجزایر، لبنان، فلسطین، عراق، عمان، امارات، آفریقای جنوبی، فیلیپین، اندونزی و جمهوری چک حضور دارند.

در شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق که در شهریور سال گذشته برگزار شد، بیش از یکهزار و ۷۰۰ شرکت از کشورهای مختلف حضور داشتند و هنوز شمار شرکت های خارجی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی امسال دمشق اعلام نشده است.

نکته قابل تاملی که در حاشیه نمایشگاه بین المللی دمشق مشخص است عصبانیت و نگرانی یانکی ها از برگزاری این نمایشگاه می باشد که مطمئنا دستاوردهای مهمی برای مردم و دولت سوریه خواهد داشت؛ این عصبانیت به حدی می باشد که

واشنگتن، فعالان اقتصادی و تاجرانی که قصد شرکت در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی بازرگانی سوریه را دارند، تهدید کرده که در صورت حضور در این رویداد اقتصادی، با تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا رو به رو خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه و صفحه فیس‌بوک سفارت آمریکا در سوریه از ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) به رغم تعطیلی این سفارتخانه از سال ۲۰۱۱ با انتشار پیام هایی، بازرگانان کشورهای مختلف را از حضور در نمایشگاه بین المللی دمشق بر حذر داشته است.

دولت آمریکا در پیام هایی به صراحت اعلام کرده که هر کس قصد داشته باشد در زمینه های تجاری و اقتصادی با دولت سوریه همکاری کند، با تحریم های سخت وزارت خزانه داری ایالات متحده مواجه خواهد شد.

اما دولت ها و شرکت های خارجی زیادی در نمایشگاه امسال دمشق با بی توجهی به تهدیدهای آمریکا شرکت کرده اند که این امر می تواند پیام های آشکاری به آمریکا داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درخصوص تعداد شرکت های ایرانی در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی دمشق گفته است: ایران با بیش از یکصد شرکت در نمایشگاه بین المللی دمشق حضور پررنگ خواهد داشت.

"بهمن حسین زاده" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری سوریه در تهران افزود: برگزاری شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی دمشق، نشانه توانمندی سوریه است و  این امر نشان می دهد که دولت دمشق،  بحران را پشت سر گذاشته است؛ بویژه آن که برگزاری این نمایشگاه در سایه تحریم های اقتصادی تحمیلی غرب بر سوریه، از اهمیت خاصی برخوردار است.

حسین زاده افزود: ایران در تمامی زمینه های اقتصادی و بازرگانی بویژه در بخش ساخت وساز، تمایل به سرمایه گذاری در سوریه دارد و برگزاری این نمایشگاه می تواند موجب تقویت صادرات میان دو کشور شود.

وی اظهار داشت: این رویداد همچنین موجب معرفی امکانات و ظرفیت شرکت ها می شود و استفاده از آن به مقابله با تحریم های اقتصادی سوریه، کمک می کند.

"حسن دانایی فر" مشاور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران- سوریه- عراق نیز بر اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی دمشق تأکید و اظهار داشت: شرکت های ایرانی در این دوره، حضور فعال تری خواهند داشت.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تلاش های آمریکا برای به تعطیلی کشاندن نمایشگاه دمشق در راستای سنگ اندازی های واشنگتن برای بازسازی سوریه است.

این بیانیه می افزاید، تلاش های آمریکا برای عقب افتادن روند بازسازی سوریه، به یکپارچگی و حاکمیت ملی این کشور آسیب می زند و این اقدامات در تعارض آشکار با روح و متن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه قطعنامه ۲۲۵۴ است.

وزارت خارجه روسیه همچنین برگزاری نمایشگاه بین المللی سوریه را اتفاقی مهم در جهت بازگشت ثبات و رونق اقتصادی به این کشور، پس از جنگی طولانی با تروریسم بین الملل دانست که قطعاً مخالفان دولت قانونی سوریه از برپایی آن خشنود نخواهند شد.

سفیر چین در دمشق نیز در واکنش به مداخلات مقامات آمریکا در امور سوریه گفت:  تهدیدهای آمریکا برای تحریم شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی دمشق مانع حضور شرکت‌های چینی در این رویداد نخواهد شد.

"فیونگ پیاو" افزود: نمایشگاه دمشق منبع قدرت ملت سوریه و دریچه ای برای توسعه اقتصادی این کشور است و ما به دمشق آمدیم تا بر عمق روابط دوستانه میان ملت چین و سوریه تأکید کنیم.

وی ادامه داد: ۵۸ شرکت چینی با حضور در شصت و یکمین نمایشگاه دمشق در چهار زمینه فعالیت خواهند کرد.

سفیر چین در دمشق همچنین بر حمایت کشورش از سوریه در مبارزه با تروریسم و یافتن راه حل سیاسی برای بحران این کشور تأکید کرد و گفت که پکن در روند بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد.

نمایشگاه بین المللی دمشق در سال های اخیر به دلیل بحران در سوریه و اقدامات خرابکارانه گروه های تروریستی، در داخل این شهر و محل قدیمی این نمایشگاه ها به صورت محدود برگزار می شد، اما در دو سال اخیر با توجه به بازگشت آرامش به این کشور بار دیگر در شهرک نمایشگاههای پایتخت سوریه به صورت گسترده تر برگزار شده است.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که شکست تروریست های تکفیری در سوریه که موجب تامین امنیت مردم این کشور شده در عین حال باعث نگرانی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی شده است از این رو آن ها از ایجاد و تقویت هرگونه ثبات در سوریه نگران و عصبانی می شوند و اظهارات مقامات واشنگتن در تهدید شرکت ها و کشورهای سرمایه گذار در سوریه در همراهی با رژیم صهیونیستی می باشد که مطمئنا همچون دیگر سیاست های استکباری آمریکا در منطقه شکست خواهد خورد و سوریه به اوج شکوفایی خود باز خواهد گشت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha