۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 2534
کد خبر: 83450658
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نشست رهبران کشورهای گروه ۷ از نگاه رسانه های داخلی

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 83450658
نشست رهبران کشورهای گروه ۷ از نگاه رسانه های داخلی

تهران- ایرنا- چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه جی ۷، شنبه شب به وقت محلی (بامداد یکشنبه به وقت تهران) در اقامتگاه تفریحی بیاریتز فرانسه آغاز به کار کرد. رسانه های داخلی پیش بینی نتایج این نشست را مورد بررسی و واکاوی قرار دادند.

 در نشست گروه ۷، رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن حضور دارند. به گزارش شبکه خبری ژاپن، ریاست اجلاس گروه ۷ را که ۲۴ تا ۲۶ آگوست (دوم و سوم شهریور) برگزار می شود، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برعهده دارد.

نخستین روز نشست رهبران کشورهای گروه ۷ که به بررسی مسائل امور خارجه و امنیتی، پشت درهای بسته برگزار شد.در روز دوم، قرار است رهبران کشورهای گروه ۷، درباره اقتصاد جهانی و مناقشات تجاری بین ایالات متحده و چین، گفت وگو و رایزنی کنند.

به گزارش شبکه خبری ژاپن، انتظار می رود این نشست به دلیل اختلافات بین ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مورد موضوعاتی مانند تجارت آزاد، ایران و تغییرات آب و هوا بدون بیانیه نهایی پایان یابد.

ترامپ در اجلاس سال گذشته در کانادا، با دیگر رهبران جهان بر سر مسائل تجاری اختلاف داشت و انتظار می رود در اجلاس امسال در فرانسه نیز با اختلافات مشابهی مواجه شود.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز (سوم شهریورماه) فضای رسانه ای کشور نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب در خصوص این نشست و وجود اختلاف نظر در بین اعضای گروه ۷ مطالبی منتشر کرده و پیش بینی تحلیلگران از نشست گروه ۷، جزئیات طرح پیشنهادی مکرون به ترامپ درباره ایران،ماموریت مکرون در ارسال پیام رهبران «گروه ۷» به ایران، ابراز تمایل ترامپ به بازگشت روسیه به گروه ۷ و دیدار ظریف با مکرون یک روز قبل از اجلاس گروه ۷ مطالبی را مورد توجه قرار دادند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز محورهایی چون نشست سه روزه گروه ۷؛ غیرقابل پیش‌بینی بودن نتایج نشست گروه ۷؛ اعتراضات علیه نشست گروه ۷ در فرانسه؛ اختلافات میان سران کشورهای عضو گروه، تکذیب وجود اختلاف میان آمریکا و اعضای جی۷ از سوی ترامپ و اختلافات بین آمریکا و فرانسه بر سر ایران را مورد توجه قرار داده اند.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: مهم‌ترین مانع در برابر اتحاد گروه ۷ رییس‌جمهور آمریکاست؛ یکی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی کشورهای عضو گروه ۷ مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست؛ امکان دارد که در اجلاس امسال سران گروه ۷ بریتانیا مواضعی مشابه آمریکا اتخاذ کند؛ سران گروه ۷، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را مامور ارسال پیام سران گروه ۷ به ایران کرده‌اند؛ روسیه در سال ۲۰۱۴ از گروه هشت کشور صنعتی کنارگذاشته شد و از آن زمان تاکنون نشست مزبور در قالب گروه هفت برگزار می‌شود.

اختلاف نظر در بین اعضای گروه ۷

در بخشی از گزارش روزنامه اعتماد با عنوان "یاران ناموافق" آمده است: مهم‌ترین مانع در برابر اتحاد گروه ۷ رییس‌جمهورآمریکاست که تقریبا در همه موضوع‌های مورد بحث نشست بیاریتز با همتایانش از دیگرکشورها اختلاف نظردارد: مسائلی همچون تجارت آزاد، رویکرد علیه روسیه، تغییرات آب و هوایی، برجام و چندجانبه‌گرایی از جمله موارد مورد اختلاف سران گروه ۷ است. دونالد ترامپ در آستانه سفرش به فرانسه گفته است، تصور می‌کند بهتر باشد دولت روسیه دوباره به گروه کشورهای صنعتی اضافه شود. دولت روسیه بعد از ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک این کشور از جمع این گروه اخراج شد. رییس شورای اروپا، دونالد توسک که به نمایندگی از کشورهای اتحادیه اروپا در این نشست شرکت می‌کند، ضمن انتقاد از این موضع‌گیری ترامپ گفته است که شاید بهتر باشد به جای بازگرداندن روسیه از رییس‌جمهور اوکراین برای شرکت در اجلاس گروه ۷ دعوت شود.

مساله جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر کشورهای جهان هم از جمله مسائلی است که ممکن است در این اجلاس باعث تنش و اختلاف نظر شود. روند رشد اقتصاد جهانی از سال گذشته و همزمان با آغاز اجرای تعرفه‌های تجاری آمریکا علیه کالاهای چینی همچنین وضع تعرفه‌های جدید برای واردات آلومینیوم و فولاد از همه کشورهای جهان بسیارکندتر از پیش‌بینی‌ها شده است. بسیاری از رهبران غربی، آمریکا را به دلیل آغاز این جنگ تجاری عامل وقوع یک رکود قابل پیش‌بینی در اقتصاد جهانی می‌دانند. ... درکنار دونالد ترامپ، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم به یک دردسر مهم برای ۳ عضو اروپایی دیگرگروه ۷، آلمان، فرانسه و ایتالیا تبدیل شده است. یکی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی کشورهای عضو گروه ۷ مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

پیش بینی تحلیلگران از نشست گروه ۷  

روزنامه اعتماد در بخشی از گزارش خود با عنوان "یاران ناموافق" آورده است: تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اندکه بریتانیا به دلیل نیاز به قدرت اقتصادی و تجاری آمریکا در مرحله بعد از برگزیت نیازمند حمایت دونالد ترامپ است و در نتیجه امکان دارد که در اجلاس امسال سران گروه ۷ بریتانیا مواضعی مشابه آمریکا اتخاذ کند. ...

نشست سران گروه ۷ از زمان تاسیس در دهه ۱۹۷۰ همواره در پایان جلسه سران خود یک بیانیه پایانی با امضای همه رهبران حاضر در نشست منتشر می‌کرد. این رسم سال گذشته با مانعی جدی مواجه شد، زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در مسیر بازگشت به کشورش با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی امضای خود را از بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ پس گرفت. از یک هفته پیش گمانه‌زنی‌ها در مورد بیانیه پایانی نشست امسال سران گروه ۷ آغاز شده است. پیش‌بینی‌ها این است که رهبران ۷ کشور صنعتی برای جلوگیری از وقوع بی‌آبرویی سال گذشته کل صورت قضیه را پاک می‌کنند.

جزئیات طرح پیشنهادی مکرون به ترامپ درباره ایران

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در ناهار کاری خود پیش از آغاز نشست سران گروه هفت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی که خواستند نامشان فاش نشود، دو طرف در این دیدار دو ساعته که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود درباره ایران و دیگر مسائل، همچون تجارت جهانی و آتش سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون رایزنی کردند.این منابع آگاه گفته‌اند، مکرون در ناهارکاری با ترامپ طرح خود برای کاهش تنش با تهران را ارائه کرده که شامل کاهش تحریم‌های ایران با هدف ترغیب این کشور به آمدن پای میز مذاکره است.

به گفته این منابع آگاه، همچنین مکرون به ترامپ پیشنهاد داده است که ایران اجازه یابد به مدت محدود نفت خود را صادر کند. هدف این است که تهران ترغیب شود به اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد و به‌علاوه ایران بپذیرد که درباره سایر موضوعات، از جمله موشک‌های بالستیکش مذاکره کند.این دیپلمات‌های فرانسوی در ادامه گفته‌اند که رئیس جمهور آمریکا در این دیدار تاکید کرده است خواهان جنگ با ایران نیست بلکه به دنبال یک توافق با ایران است.ترامپ پس  از این رایزنی‌ها در یک پیام توئیتری نوشت: اتفاقات خوبی برای هر دو کشور در حال رخ دادن است.

تارنمای انتخاب نوشت: شبکه الجزیره به نقل از کاخ الیزه مدعی شد که رئیس‌جمهور فرانسه به همتای آمریکایی خود پیشنهاد داده که در ازای عدم غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، واشنگتن اجازه صادرات محدود نفت را به ایران بدهد.

انتخاب به نقل از فارس گزارش داد:  دفتر ریاست جمهوری فرانسه شامگاه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود تاکید کرده که به دنبال تقابل نظامی با ایران نیست.همزمان وبگاه شبکه «الجزیره» به نقل از الیزه مدعی شده است که ماکرون نیز در این دیدار به ترامپ پیشنهاد داده که برای کاهش تنش‌ها، واشنگتن به تهران اجازه دهد که صادرات نفت خود را به صورت محدود و برای مدت زمان معینی ادامه دهد اما به شرط اینکه ایران نیز دست از غنی‌سازی اورانیوم [بیش از سقف تعیین‌شده در برجام] بردارد.پیش از این نیز یک دیپلمات فرانسوی به‌صورت غیررسمی گفته بود که ماکرون چنین پیشنهادی را به ترامپ داده است.دفتر ریاست جمهوری فرانسه پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود ماکرون و ترامپ در موضوع توافق هسته‌ای ایران و تنش‌های منطقه‌ای اختلافاتی دارند.

مکرون مامور ارسال پیام رهبران «گروه ۷» به ایران

انتخاب نوشت: خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سران گروه ۷، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را مامور ارسال پیام سران گروه ۷ به ایران کرده‌اند.منابع دیپلماتیک گفته‌اند که رهبران گروه ۷ که هم اکنون در شهر «بیاریتس» فرانسه جمع شده‌اند توافق کرده‌اند که ماکرون پیام آنها را به مقامات ایرانی منتقل کند.مساله ایران و به ویژه توافق هسته‌ای یکی از محورهای نشست رهبران گروه ۷ است که از روز شنبه در شهر ساحلی بیاریتس فرانسه آغاز شده است.ماکرون پیش از حضور در نشست سران گروه ۷ با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در کاخ الیزه دیدار کرده بود.

ابراز تمایل ترامپ به بازگشت روسیه به گروه ۷

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از دیدار با «کلائوس یوهانیس» همتای رومانیایی خود در دفتر بیضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به نظر من بسیار مناسب است که شاهد بازگشت روسیه به جمع پیشرفته‌ترین اقتصادهای دنیا باشیم و گروه هفت به گروه هشت تبدیل شود.وی ضمن متهم کردن «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق این کشور در زمینه مسبب بودن خروج روسیه از گروه هشت، گفت که بهتر است روسیه به کشورهای گروه صنعتی بازگردد.گروه هفت متشکل از ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، کانادا و ایتالیا است که به عنوان گروه کشورهای دارای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شناخته می‌شود.

روسیه در سال ۲۰۱۴ از گروه هشت کشور صنعتی کنارگذاشته شد و از آن زمان تاکنون نشست مزبور در قالب گروه هفت برگزار می‌شود.

دیدار ظریف با مکرون یک روز قبل از اجلاس گروه ۷

خبرآنلاین در گزارشی با عنوان " نجات دهنده اروپا، به دنبال بله گرفتن از ترامپ است" نوشت: جوان ترین رهبر اروپا در میان کهنه کار ترین سیاستمداران اروپا به دنبال آرام کردن پیرترین رئیس جمهور است! مکرون میانجی است؟ پیام رسان است؟ در واقع او قرار است در نشست جی ۷ دقیقا چه نقشی ایفا کند؟ آیا او سخنگو و نجات دهنده اروپا است؟ یا جوش دهنده معاملات؟

خبرآنلاین افزود: اجلاس موسوم به گروه ۷ با حضور هفت کشور صنعتی جهان روز گذشته آغاز به کار کرد. این اجلاس در حالی برگزار می شود که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز جمعه به دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه رفته بود. دیداری که حواشی خاص و همیشگی خودش را داشت!پس از دیدار ظریف با مقامات فرانسه رسانه های خبری دنیا از جزئیات طرح و گفتگوی مکرون و ظریف نوشتند و همچنان نیز می نویسند!

وزیر خارجه کشورمان در این باره در میان خبرنگاران توضیحاتی ارائه داد و تلویحا اعلام کرد که فعلا وارد جزئیات طرح نمی شود و این مساله در اینده روشن خواهد شد. با اینحال اقای وزیر مفاد منتشر شده در رسانه های خارجی را تکذیب و تایید نکرده است. کما اینکه مقامات فرانسه نیز سکوت کرده اند! اما این طرح چیست؟ می ماند برای وقتی که مقامات آن را به زبان بیاورند!

رسانه های اصولگرا

برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: مسئله برگزیت سبب شده پیچیدگی‌های بیشتری در نشست گروه ۷  و شکاف‌هایی در خصوص مسئله تجارت، ایران و تغییرات آب و هوایی بر آن سایه افکنده، ایجاد شود؛ رویکرد ستیزه جویانه دونالد ترامپ، در نشست‌های چندجانبه، بدین معناست که امید اندکی هم به دستیابی به توافق‌های اساسی وجود ندارد؛ اجلاس سران جی ۷ در زمانی تشکیل می شود که جنگ تجاری بین چین و آمریکا بدتر می شود و دولت های اروپایی به دنبال راهی برای کاهش تنش ها بین واشنگتن و تهران هستند.

 نشست سه روزه «گروه ۷»

کیهان درگزارشی با تیتر "آغاز جنجالی نشست جی-۷ از شکاف میان اعضاء تا درگیری با معترضان" نوشت: نشست سه روزه گروه  دیروز در شهر ساحلی «بیاریتز» در فرانسه رسما آغاز شد در مجموع ۲۴ هیات خارجی همراه با سران «گروه ۷» شامل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «‌شینزو آبه‌» نخست وزیر ژاپن، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا در این نشست حضور دارند. این نشست دیروز در حالی آغاز شدکه سایه اختلافاتی مثل موضوع برگزیت، جنگ تجاری آمریکا و چین، بحران هنگ کنگ، روابط بحرانی چین و کانادا و اقدامات نامتعارف جانسون و ترامپ  بر سر اجلاس سنگینی می‌کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به عنوان میزبان این نشست، خواستار تمرکز رهبران گروه هفت بر سر اموری چون دفاع از دموکراسی، برابری جنسیتی، تحصیلات و تغییرات آب ‌و هوایی شده است؛ وی مقاماتی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را نیز به عنوان مهمان به این مجمع دعوت کرده تا تمام کشورها درخصوص امور مذکور مشارکت داشته باشند. اما به گفته کارشناسان بسیار بعید است مسائل حاشیه‌ای خود را بر دستور کار رسمی نشست‌ها تحمیل نکند.

غیرقابل پیش‌بینی بودن نتایج نشست گروه ۷

کیهان در بخشی از گزارش خود  نوشت: خبرگزاری رویترز درگزارشی با عنوان «گروه پنج یا گروه هفت؟ ترامپ و جانسون غیرقابل پیش‌بینی بودن را به نشست فرانسه افزوده‌اند» نوشت که مسئله برگزیت انگلیس سبب شده پیچیدگی‌های بیشتری در جهت جستجوی زمینه مشترک در نشست گروه ۷ که شکاف‌هایی در خصوص مسئله تجارت، ایران و تغییرات آب و هوایی بر آن سایه افکنده، ایجاد شود. بر اساس این گزارش ماکرون، میزبان این نشست به منظور جلوگیری از تکرار شکست مفتضحانه سال گذشته، زمانی که ترامپ با ترک زودهنگام سبب شد نشست در کانادا با بی‌نظمی‌هایی روبه‌رو شود، اقداماتی را تدارک دیده است. ستیزه‌جویی‌های پرسابقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گردهمایی‌های چندجانبه -که نشست سال پیش گروه هفت را به نتایجی نامطلوب منتهی کرد- حاکی از آن است که نمی‌توان در نشست امسال نیز امیدی برای توافقات قابل توجه داشت. دولت فرانسه تصمیم گرفته تا جهت اجتناب از بروز یک ناکامی دیگر، بیانیه نهایی درباره نتایج نشست ابلاغ نکند.

 اعتراضات علیه نشست «گروه ۷» در فرانسه

سیاست روز در مطلبی با عنوان "پیوند جلیقه زردها و معترضان جی‌۷ در خیابان‌های فرانسه" نوشت: چهل و یکمین هفته اعتراضات معترضین به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه (جلیقه زردها) همزمان با برگزاری نشست جی۷ در این کشور، برگزار شد در حالی که سرکوب گری پلیس نتوانست مانع این اعتراض‌ها شود.در حالی که فرانسه به دلیل برگزاری نشست سران کشورهای عضو جی ۷، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، جلیقه زردها برای پیگیری اعتراضات خود به خیابان ها آمدند. معترضین (جلیقه زردها) با انتخاب روزهای شنبه و نامگذاری آن با عنوان «شنبه سیاه» اعتراضات خود را در هر هفته پیگیری می‌کنند. جنبش اعتراضی جلیقه زردهای فرانسه از ۱۷ ماه نوامبر سال گذشته میلادی و در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت سوخت و کاهش مالیات ثروتمندان آغاز شد ولی به مرور مطالبات آنها رو به افزایش گذاشت.

خبرگزاری فارس نوشت: پلیس ضدشورش فرانسه روزگذشته (شنبه) برای متفرق کردن معترضان مخالف نظام سرمایه‌داری در شهر «بیون» در نزدیکی «بیاریتس»، محل برگزاری نشست سران «گروه ۷»، از پمپ‌های آب و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، بالگرد نیروهای پلیس در اطراف محل تظاهرات  مردم فرانسه در اعتراض به برگزاری نشست گروه ۷ گشت‌زنی می‌کرد و به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کرد.اعتراضات در فرانسه با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد و معترضان نیز به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و شعارهایی علیه نیروهای امنیتی سردادند. ... فرانسه که ماهها است با تظاهرات ضددولتی معترضان این کشور روبرو است، بیش از ۱۳ هزار نیروی امنیتی را در نزدیکی محل برگزاری نشست سران گروه ۷ مستقر کرده بود تا معترضان نتوانند به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه ۷ نزدیک شوند.

اختلافات میان سران کشورهای عضو گروه ۷

سیاست روز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از یورونیوز می نویسد: پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز درگزارشی نوشت سران کشورهای عضو گروه هفت امروز شنبه ۲۴ اوت برای برگزاری چهل و پنجمین نشست گروه هفت در میان بالا گرفتن تنش تجاری میان واشنگتن و اتحادیه اروپا گرد هم می‌آیند و در نتیجه وظیفه سنگینی بر دوش امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار دارد تا نتایج قابل توجهی از این نشست را درباره موضوعات مختلف اعم از مسائل تجاری، ایران و تغییرات اقلیم از این نشست ارائه شود. در این مطلب آمده است: نشست گروه هفت در حالی در تفرجگاه ساحلی بیاریتز فرانسه برگزار می‌شود، که اختلافات جدی میان سران کشورهای دنیا بر سر موضوعات گسترده، خطر ایجاد شکاف میان این کشورها را قصد همبستگی با هم را دارند، مطرح می‌کند.رویکرد ستیزه جویانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست‌های چندجانبه، که نمونه آن در نشست سال گذشته گروه هفت دیده شد، بدین معناست که امید اندکی هم به دستیابی به توافق‌های اساسی وجود ندارد. ...

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: بعید به نظر می‌رسد نشست گروه هفت در آخر این هفته سبب صدور بیانیه‌ای مشترک شود؛ زیرا اختلافات عمیقی بین هفت کشور ثروتمند جهان بر سر هر مسئله از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) گرفته تا مسائل تجاری، تغییرات آب و هوایی و چگونگی مقابله با چین، ایران و روسیه وجود دارد. در این میان رئیس جمهور آمریکا پیش از دیدار با همتای فرانسوی خود، پاریس را به اعمال تعرفه های تجاری تهدید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رئیس شورای اروپا گفت پس از یک سالی که در آن رهبران کشورهای ثروتمند دنیا دریافتند که پیدا کردن یک زبان مشترک سخت است، اجلاس کشورهای جی ۷ امتحانی سخت از اتحاد و یکپارچگی خواهد بود.دونالد تاسک گفت جنگ های تجاری بین این ۷ کشور اطمینان بین آن ها را از بین برده است. وی گفت اگرترامپ، رئیس جمهور آمریکا از عوارض به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند برای کل دنیا مخاطره‌آمیز است.تاسک در یک کنفرانس خبری در بیاریتز فرانسه گفت:« هنوز هیچ اطمینانی وجود ندارد که این گروه بتواند راه‌حل های مشترکی پیدا کند. یا بتواند بر درگیری های بی معنی بین خودشان تمرکز کند. چالش های جهانی در حال حاضر بسیار جدی هستند».

مشرق افزود: اجلاس سران جی ۷ در زمانی تشکیل می شود که جنگ تجاری بین چین و آمریکا بدتر می شود و دولت های اروپایی به دنبال راهی برای کاهش تنش ها بین واشنگتن و تهران هستند.  تاسک قبل از این اجلاس که می تواند بسیار مشاجره آمیز باشد، بطور غیر معمولی در اظهاراتش صریح بود.

تکذیب وجود اختلاف میان آمریکا و اعضای جی۷ از سوی ترامپ

به گزارش خبرگزاری مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیام هایی در توئیتر نوشت: قبل از اینکه وارد فرانسه شوم اخبار نادرست و منزجر کننده مدعی بودند که روابط میان آمریکا و شش عضو دیگر جی ۷ خیلی بد است و این نشست دو روزه یک مصیبت خواهد بود. این اخبار درست همانند زمانی که می خواستند آمریکا را وارد مشکل کنند عمل می کنند و هر کاری را انجام می دهند تا برنده شدن در انتخابات را برای من سخت کنند.ترامپ در ادامه در توئیت دیگری می نویسد: ما ملاقات های خیلی خوبی داریم. رهبران حاضر در اینجا خیلی خوب هستند و کشور ما از لحاظ اقتصادی در حال انجام کاری بزرگ است.

اختلافات بین آمریکا و فرانسه بر سر ایران

صراط نیوز نوشت: کاخ الیزه فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار در حاشیه نشست گروه هفت درباره ایران گفت‌وگو کردند که اختلافاتی درباره این موضوع وجود داشت.البته کاخ الیزه در بیانیه خود اعلام کرده که میان ترامپ و ماکرون مواردی از همگرایی درباره موضوع ایران، جنگل‌های آمازون و تجارت وجود داشت.ماکرون امروز پس از دیدار با ترامپ اظهار داشت که وی و رئیس‌جمهورآمریکا در خصوص هدفی مشترک در قبال ایران مبنی بر دست نیافتن تهران به سلاح اتمی توافق دارند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha