۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83445701
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان همکاری اسلامی خواستار توقف تجاوزهای صهیونیست ها به مسجد الاقصی شد

تهران-ایرنا- سازمان همکاری اسلامی به مناسبت پنجاهمین سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی بر پایبندی به حمایت از قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین و توقف تجاوزهای صهیونیست ها به این مکان مقدس تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آناتولی، سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای بر حفظ حرمت همه اماکن مقدس اسلامی و مسیحی و تضمین حقوق دینی امت اسلامی تاکید کرد.

مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان جهان در ۳۱ مرداد ۱۳۴۸ ( ۲۱ آگوست ۱۹۶۹) توسط مایکل دنس روهان صهیونیست تندرو و جنایتکار به آتش کشیده شد.

 در این حادثه قسمت‌های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به "منبر صلاح‌الدین" در بخش شرقی این مسجد در آتش سوخت.

این سازمان افزود: پنجاهمین سالروز دردناک جنایت به آتش کشیدن مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان با ادامه تجاوزهای صهیونیست ها به مسجد الاقصی همزمان شده است.

در این بیانیه آمده است: صهیونیست ها با مانع تراشی برای ورود مسلمانان به این مسجد، یورش به صحن های آن و بستن درهای مسجد به شکل های مختلف به مسجد الاقصی هتک حرمت می کنند.

این سازمان به موضوع حفاری های گسترده زیر این مسجد و اطراف آن در چارچوب طرح های صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این اقدامات با هدف یهودی سازی شهر قدس و تغییر بافت جغرافیایی و جمعیتی آن انجام می شود.

سازمان همکاری اسلامی بار دیگر حمایت خود را از حق فلسطینی ها برای بازگشت حاکمیت کامل بر شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطینی ها اعلام کرد و از جامعه جهانی خواست که صهیونیست ها را برای پایان دادن به اشغالگری خود بر مرزهای ۱۹۶۷ از جمله قدس تحت فشار قرار دهد.

این سازمان از همگان خواست که به شکل های مختلف از شهر قدس و فلسطینی ها ساکن آن حمایت  کنند.

مسجد الاقصی از سال ۲۰۰۳ شاهد تعرض و تجاوزهای مستمر از سوی صهیونیست های تندرو است.

آتش سوزی در سال ۱۳۴۸ در مسجد الاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه بود و روز بعد هزاران مسلمان نماز جمعه را در محوطه‌های خارجی مسجد الاقصی اقامه کردند و تظاهرات‌هایی در شهر قدس برگزار شد و یکی از عواقب و پیامدهای آتش زدن مسجد الاقصی، برگزاری اولین اجلاس سران اسلامی در رباط و تاسیس سازمان همکاری اسلامی بود که تمامی کشورهای اسلامی در آن عضو شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha