۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبرنگار: 1762
کد خبر: 83430675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگاه‌های صابون سازی مراغه احیا می‌شود

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبر: 83430675
کارگاه‌های صابون سازی مراغه احیا می‌شود

مراغه - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه حفظ و توسعه صابون سنتی مراغه را ضروری دانست و افزود: با رفع مشکلات فعلی واحدهای تولیدکننده صابون سنتی در مراغه این کارگاه‌ها احیا می‌شوند.

به گزارش ایرنا، حمید شکری روز پنج شنبه در بازدید از کارخانه تولید صابون سنتی مراغه گفت: در حال حاضر ۳ واحدتولید کننده صابون مراغه در این شهرستان فعال هستند در حالی که در گذشته نه چندان دور بیش از ۲۵ واحد تولید کننده صابون سنتی مراغه در این شهرستان فعالیت می کردند.
وی گفت: مشکلات زیست محیطی و برخی مشکلات موجود در تولید این صابون از اصلی ترین دغدغه های تولیدکنندگان در زمان حاضر است که بزودی این مشکلات با تعامل و همکاری مطلوب بین دستگاه های اجرایی شهرستان رفع خواهند شد.
وی گفت: سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن صابون مراغه در این شهرستان تولید و بیش از ۴۰۰ تن به کشورهای آسیای میانه، شرق آسیا و آذربایجان و افغانستان صادر می شود.


وی با حمایت قاطع از تولید کنندگان صابون سنتی مراغه گفت: صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از ۲۰۰ سال قدمت معروفترین صابون سنتی کشور بوده و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می شود.  
وی اضافه کرد: صابون مراغه تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، مورد استفاده بیشتر مردم شهرهای ایران بود و هم اکنون نیز در بازارهای سنتی همه شهرهای ایران به وفور یافت می شود و طرفداران زیادی دارد.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این واحدهای تولیدی مشغول فعالیت هستند که با احیا و توسعه کارگاه های تولیدکننده در شهرستان ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارند.
وی افزود: در حال حاضر شعبه ای از صابون سنتی مراغه در کشور آذربایجان توسط تولیدکنندگان مراغه ای مشغول فعالیت است.
به گزارش ایرنا، صابون مراغه از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.  
امروزه با وجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی مورد استفاده است و شهرت جهانی هم دارد.  
زمان زیادی صرف تولید این صابون می‌شود به طوری که ۶ ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و ۳ ساعت نیز برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می‌شود.  
صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروفترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد.
تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آن‌ها بوده ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها بوجود می‌آید و قدرت پاک کنندگی آن نسبت به بقیه پایین‌تر است.
در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است.
۹۸۸۰/۳۰۷۷

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha