۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۸
کد خبرنگار: 2327
کد خبر: 83415145
T T
۰ نفر
کارشناس حقوق بین الملل: بحران ایران، چالشی بزرگ برای جانسون است

تهران- ایرنا- استاد حقوق بین الملل و کارشناس مسائل اروپا تأکید کرد که بحران به وجود آمده میان تهران و لندن، بدون شک چالشی بزرگ در مسیر نخست وزیری بوریس جانسون است.

"پاتریک مارتین ژنیه" امروز (یکشنبه) در گفت گو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ تصریح کرد: جانسون کار خود را به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس با چالشی بسیار عمیق آغاز کرد. چالش نفتکش ها. بدون شک این نخستین بحرانی است که وی باید آن را حل و فصل کند.

جانسون در اوضاع بسیار پرتنش در تنگه هرمز، به قدرت رسیده است. این نخستین بحران میان ایران و انگلیس است. بحران دیگری که وجود دارد، مربوط به نازنین زاغری- راتکلیف تبعه ایرانی- انگلیسی است که از دو سال پیش در ایران زندانی است و جانسون، پیشتر در آزادی وی موفقیتی کسب نکرد.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: اخیراً مناقشه دیگری نیز میان تهران و لندن بروز کرده است. این مناقشه بر سر پولی است که قرار بود انگلیس در ارتباط با قرارداد فروش تانک های چیفتن به ایران، در سال های ۷۰  میلادی بپردازد؛ اما دادگاهی در انگلیس با صدور رأیی تأکید کرد؛ لندن نباید هیچ پولی به ایران بپردازد. این در حالی است که جانسون دریافته بود این پرونده می تواند در آزادی نازنین زاغری نقش داشته باشد. بنابراین، این یکی از نخستین چالش هایی است که وی  باید حل و فصل کند.

این کارشناس مسائل حقوقی خاطر نشان کرد: در مورد بحران نفتکش های حامل پرچم انگلیس، واقعاً مشخص نیست که این بحران چگونه حل خواهد شد و لندن چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد اما بدون شک، مداخله نظامی در کار نخواهد بود. در این شرایط تنها راه حل، تقویت همکاری ها از یک سو با آمریکا و از سوی دیگر با اروپاست و به همین علت است که معتقدم همکاری های نظامی و دفاعی انگلیس با اروپا متوقف نخواهد شد.

توقیف نفتکش متخلف انگلیس توسط ایران و توقیف نفتکش حامل سوخت ایران در جبل الطارق به ادعای نقض قوانین اتحادیه اروپا علیه سوریه، روابط ایران و انگلیس را در هفته اخیر دچار آشفتگی کرده است.

در حالی که مقامات ایران تأکید دارند مقایسه این دو رویداد درست نیست اما سیاستمداران، رسانه ها و تحلیلگران انگلیسی اصرار دارند که اقدام ایران را تلافی جویانه و فاقد مبنای حقوقی نشان دهند.

 «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود نوشته است: توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است.

وی ادامه داد: ایران به دنبال تقابل نیست ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ماست و از آن محافظت خواهیم کرد. ۹۰۴۱

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha