مجارستان: تهدید آغاز جنگ جهانی هر روز افزایش می‌یابد

تهران- ایرنا- پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان با اشاره به اینکه روزی نیست که بدون صدور یک بیانیه جنون‌آمیز جدید از سوی برخی از سیاستمداران اروپایی شب شود و این بیانیه‌ها یکی پس از دیگری بر آتش جنگ دامن می‌زنند، تاکید کرد: تهدید آغاز جنگ جهانی هر روز افزایش می‌یابد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سیجارتو که پس از دیدار با همتای سوئیسی خود در بوداپست در یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت، اظهار کرد: کسانی هستند که می‌خواهند سربازان خود را به اوکراین بفرستند، دیگران در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای گمانه‌زنی می‌کنند و شرایط روز به روز به خطر اغاز یک جنگ جهانی نزدیک‌تر می‌شود.

وزیر خارجه مجارستان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سیاستمداران اروپایی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اظهاراتی می‌کنند و روس‌ها نیز در حال انجام تمرین‌هایی هستند که شامل سلاح‌های هسته‌ای است، تاکید کرد: اما در هر حال، اکنون زمان توقف این جنون فرا رسیده است.

سیجارتو همچنین با اشاره به اینکه مجارستان از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که حل و فصل مناقشه اوکراین از طریق نظامی غیرممکن است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که به شرکای اروپایی خود متذکر می‌شویم که به جای افراط در اظهارات جنون‌آمیز و خیال‌پردازی‌هایی که حاوی تهدید به تشدید خصومت‌ها است، باید حداقل نیمی از انرژی خود را صرف دستیابی به صلح کنند.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: تنها در این صورت ممکن است این امیدواری وجود داشته باشد که جنگی که هم اکنون در اوکراین در جریان است، بر سر میز مذاکره به پایان برسد و شعله‌های آن تمام اروپا را در بر نگیرد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور و در پاسخ به اظهارات تهدیدآمیز غرب به ویژه پاریس، اقدام به برگزاری رزمایش تسلیحات تاکتیکی اتمی می‌کند.

بر اساس این بیانیه، این رزمایش توسط یگان‌های موشکی منطقه نظامی جنوب روسیه در پاسخ به تهدیدهای تحریک آمیز کشورهای غربی علیه مسکو، برگزار می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با برگزاری این رزمایش، خود را برای استفاده از سلاح‌های اتمی غیر راهبردی آماده می‌کند.

پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha