۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83414397
T T
۰ نفر
خلیلزاد: افغان ها در صورت توافق آمریکا با طالبان مذاکره می کنند

تهران - ایرنا - زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت: مذاکرات مستقیم بین طالبان و گروه مذاکره کننده افغان که متشکل از مقامات ارشد دولت این کشور است، تنها پس از امضای توافقنامه آمریکا با طالبان برگزار خواهد شد.

این گفته خلیل زاد در حالی است که «عبدالسلامی رحیمی» وزیر دولت در امور صلح افغانستان روز شنبه 28 ژوئیه (5 مرداد) از دیدار طالبان و گروه 15 نفره نمایندگان دولت طی دو هفته آینده خبر داده  و گفته بود که رایزنی‌ ها برای تعیین هیئت ۱۵ نفره صلح با طرف‌ های ذیربط انجام شد و اکنون در حال نهایی‌ کردن فهرست هیئت مذاکره‌ کننده هستیم.

رحیمی با انتشار یک پیام ویدئویی اعلام کرد: «ما آماده در حال آماده شدن برای مذاکرات مستقیم هستیم و با هر دو طرف همکاری های لازم را انجام می دهیم، امیدواریم که این دیدار تا دو هفته دیگر در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شود.»

خلیلزاد که در حال حاضر به کابل سفر کرده است در توییتر خود نوشت، مذاکرات "بین افغانها " با حضور طالبان و یک تیم مذاکره کننده جامع و مؤثر متشکل از مقامات ارشد دولتی، نمایندگان کلیدی حزب سیاسی، جامعه مدنی و زنان برگزار خواهد شد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با تایید سخنان خلیلزاد به خبرگزاری فرانسه گفت که هرگونه مذاکره پس از امضای توافق با آمریکا صورت خواهد گرفت و این گروه همچنان بر موضع خود مبنی بر مذاکره نکردن با کابل به عنوان یک دولت پافشاری می کند.

گروه طالبان حدود یک سال است که در حال مذاکره با آمریکا هستند اما از مذاکره مستقیم با دولت کابل سرباز می زنند زیرا این دولت را دست نشانده آمریکا می دانند.

در همین حال، «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز روز یکشنبه اعلام کرد، مذاکرات بین افغان ها تنها پس از اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز خواهد شد.

طالبان پیشتر نیز گفته بود، فقط در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان ، با کابل مذاکره می کند.

هشتمین دور از مذاکرات ایالات متحده و طالبان قرار است با هدف پایان دادن به جنگ 18 ساله آمریکا در افغانستان، هفته آینده در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

واشنگتن اعلام کرده است که خواهان امضای توافق با طالبان تا یکم سپتامبر (10 شهریور) است اما هرگونه توافقی مستلزم مذاکره این گروه با کابل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha