۵ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۲۷
کد خبر: 83413472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسئولان امام علی(ع) را الگو قرار دهند

تهران- ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت، گفت: ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی امام علی(ع) را همواره امام و مقتدای خود می دانیم ازاین رو طبیعی است اگر مسئولان و دست اندرکاران، آن امام همام را الگو و راهنمای مسیر حرکت فردی، اجتماعی و مدیریتی خود قرار دهند، مردم هم در این مسیر بیش از پیش رغبت پیدا کرده و از آنها تبعیت می کنند.  

حجت الاسلام والمسلمین حمید ارباب سلیمانی در نشست هماهنگی ستاد دهه امامت و ولایت با اشاره به آغاز دهه امامت و ولایت با روز عرفه و ‌پایان آن با میلاد امام موسی کاظم(ع)، اظهار داشت: دهه امامت و ولایت فرصتی برای اظهار محبت به ساحت اهل‌بیت (ع) و شناخت بیشتر از زندگی امیرالمومنین (ع) و راه و رسمی است که ایشان به عنوان جانشین بعد از رسول اکرم (ص) به نمایش گذاشت و شایسته و ضروری است ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی امام علی(ع) را همواره امام و مقتدای خود بدانیم. وقتی حضرت علی(ع) الگو است باید در تمام برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مراکز سازمان‌ها جلوه‌های مدیریت و زندگی امیرالمومنین(ع) نمایان باشد، طبیعی است اگر مسئولان و دست اندرکاران، آن امام بزرگوار را الگو و راهنمای مسیر حرکت فردی، اجتماعی و مدیریتی خود قرار دهند؛ مردم هم در این مسیر بیش از پیش رغبت پیدا می‌کنند و از آنها تبعیت خواهند داشت.  

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت یادآور شد: باتوجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌ باید نقش خود را نسبت به این موضوع ایفا کند نشستی با معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه تشکیل شد تا بتوانیم شاهد انسجام، هماهنگی و همدلی در برگزاری برنامه‌های دهه امامت و ولایت باشیم.

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین نقطه مشترک عید قربان و غدیر موضوع امامت است، وقتی که حضرت ابراهیم(ع) از آزمایش الهی پیروز ‌بیرون آمد، قرآن در آیه ۱۲۴سوره بقره می‌فرماید «ما او را به مقام امامت رساندیم»، خداوند بعد از آزمایش‌های سنگین حضرت ابراهیم(ع) به خصوص پذیرفتن قربانی کردن فرزند در راه خدا ایشان را به مقام امامت رساند.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر خاطرنشان کرد :در مورد امام علی(ع) نیز از دوران نوجوانی تا بزرگسالی شاهد هستیم ایشان در کنار پیامبر اکرم(ص) حرکت و تلاش کردند تا به عنوان یک همراه و جان فشان در کنار رسول خدا(ص) حضور داشته باشند، به همین منظور در سن ۱۳سالگی به عنوان اولین مسلمان با رسول خدا(ص) بیعت می‌کنند و در تمام مراحل یار و یاور پیامبر بزرگ اسلام‌ هستند. حتی زمانی که نقشه قتل رسول اکرم(ص) را کشیدند، امام علی(ع) به جای ایشان در بستر پیامبر(ص) خوابیدند تا دشمنان ناکام شده و پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کنند.

ارباب سلیمانی تصریح کرد: در قرآن کریم در سوره مائده آیه۶۷ آمده است «خداوند به رسول اکرم(ص) تاکید می‌کند که رسالت خود را به اتمام برساند» و در ذیل این آیه شاهد نکات دیگری هستیم که به موضوع غدیر و به امامت رسیدن حضرت علی(ع) اشاره دارد، از آیه سوم سوره مائده نیز استفاده می‌شود «امروز که روز عید غدیرخم است روزی است که دشمنان مایوس و دوستان مسرور می‌شوند و خداوند راضی می‌شود.»

وی ابراز داشت: ما به عنوان یک مسلمان شیعه وظیفه داریم در روز عید غدیرخم بهترین برنامه‌ها را برای تبیین این مناسبت و نقطه عطف تاریخ اسلام ارائه کنیم، رسول اکرم(ص) در خطبه غدیر می‌فرمایند «حاضران به غایبان و ‌پدران به فرزندان تا روز قیامت باید پیام من را برسانند»، با این نگاه همه وظیفه داریم، چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه عید غدیرخم ‌بزرگترین عید شیعیان است، اضافه کرد: در این روز پیامبر اکرم(ص) وصی بعد از خود را اعلام می‌کنند و از این منظر این عید را عید الله الاکبر می‌خوانند، نام تمام کسانی که بعد از امام علی(ع) مقام امامت را برعهده خواهند گرفت تا حضرت مهدی(عج) در خطبه غدیر بیان می‌شود. بنابراین به این روز که روز جشن است باید توجه‌ ویژه‌ای داشت و آن را با سایر روزها متفاوت دانست.

شخصیت امام علی(ع) آنقدر بزرگ و شناخته شده است که حتی اندیشمندان و فیلسوفان سایر مذاهب و حتی کمونیست‌ها نیز به توصیف شخصیت آن امام همام پرداختند، از جمله این افراد می‌توان محمدبن ادریس شافعی(رئیس مذهب شافعی)، احمدبن حنبل(رئیس مذهب حنبلی)، زمخشری(مفسر و زبان‌شناس برجسته)، بولس سلامه(شاعر لبنانی) و شبلی شمیل(دانشمند و فیلسوف مادی و کمونیست) را نام برد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روز عید غدیر روز جشن و عبادت است، در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است که «روز عید غدیر، روز لبخند، ابراز سرور و شادمانی، ‌آراستن، پوشیدن لباس نو، انفاق، صله رحم، دستگیری از محرومان، ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) و روز روزه گرفتن و بستن پیمان ‌برادری است».

وی بیان کرد :برای روز عید غدیر توصیه شده است که به پاس قدردانی از خداوند متعال روزه بگیرید، همچنین اطعام دیگران، دعا کردن و نمازی که قبل از نماز ظهر توصیه شده است از جمله اعمال این روز است، بنابراین هرکسی در حد مقدورات خود در چنین روزی برای شاد کردن و احسان به دیگران باید تلاش کند.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: در جلسه‌ای که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاونت‌ها و سازمان‌ها تابعه برگزار شد، مقرر شد بخش‌های مختلف برنامه‌های درون سازمانی و برون سازمانی خود را اعلام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد تا عید غدیر امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود و مردم علیرغم وجود مشکلات معیشتی از جشن‌های عید غدیر محروم نمانند و این شادی و سرور بتواند در جامعه منعکس شود.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha