۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۶
کد خبرنگار: 1301
کد خبر: 83410168
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رادیو ژاپنی تغییر مسیر داد

تهران- ایرنا- معاون برون مرزی صداوسیما گفت: ۲۰ سال پیش که تصمیم به راه اندازی رادیو ژاپنی گرفته شد، ابزارهای ارتباطاتی به شکل امروز نبود به همین‌خاطر چند ماه پیش رادیو ژاپنی فعالیت خود را از شکل سنتی خود بر بستر اینترنت تغییر داد.

پیمان جبلی در مراسم گرامیداشت بیستمین سال فعالیت رادیو ژاپنی معاونت برون مرزی، ضمن تبریک به همکاران این مجموعه، تلاش خالصانه در این عرصه را مجاهدتی قابل تقدیر ارزیابی کرد که پیام جمهوری اسلامی و صدای حقانیت ایران را به آن سوی مرزها مخابره می‌کند و بستری خواهد شد برای راه اندازی تلویزیون اینترنتی جذاب و پرمحتوایی برای علاقمندان فرهنگ و هنر ایرانی در ژاپن تا همگامی این رسانه با پیشرفت‌های تکنولوژیک روز محقق شود.

معاون برون مرزی صداوسیما در این مراسم که با رونمایی از تعدادی از تولیدات تصویری رادیو ژاپنی (که از مهرسال ۹۷ پخش فرکانسی خود را قطع و به فعالیت در قالب یک سایت رو آورده است) همراه بود، با اشاره به وجود دوری دو کشور ایران و ژاپن از لحاظ جغرافیایی گفت: با وجود این مسافت دور، به لحاظ فرهنگی هر دو کشور اشتراکات بی شماری دارند. اصالت و احترام به ارزش‌های خانواده، حجب و حیا، رعایت حقوق دیگران از جمله مواردی است که هم در فرهنگ ما و هم در فرهنگ مردم ژاپن وجود دارد و هر دو کشور با افتخار، فرهنگ غنی شرقی را حفظ کرده‌اند و بی شک ارتباط و تعامل با این فرهنگ، برای هر دو کشور دستاوردهای بی شماری خواهد داشت.

۲۰ سال پیش رادیو ژاپنی افتتاح شد

معاون برون مرزی با ابراز خرسندی از وجود و راه اندازی چنین رسانه‌ای برای مردم منطقه شرق آسیا، گفت: ۲۰ سال پیش که در سال ۱۳۷۸ تصمیم به راه اندازی رادیو ژاپنی گرفته شد، ابزارهای ارتباطاتی از جمله گوشی‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی و حتی استفاده از اینترنت به شکل امروز نبود و سیر تحولاتی که دراین سال‌ها، به ویژه تحولاتی که در ۱۰ سال گذشته و باز هم به ویژه در ۴-۵ سال اخیر در نحوه ارتباطات و گسترش شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده، بسیار قابل تأمل است.

جبلی خاطرنشان کرد: سیر تحولات دنیای رسانه و ارتباطات، نه تنها در این حوزه بلکه در حوزه روابط بین الملل نیز تأثیرگذار بوده و تنها در حوزه ژورنالیست خلاصه نمی‌شود. علم جدید رسانه در برخی مواقع مرزبندی‌های جدیدی را دربرمی گیرد و در مواردی هم به عاملی تهدید کننده بدل می‌شود. دعوای دولت‌های آمریکا و چین بر سر تکنولوژی هوآوی یکی از مصداق‌های بارز این مسئله است.

جبلی ادامه داد: در عصر رسانه‌ای جدید، برای گسترش و نفوذ بیشتر، راهکارها و سیاستگذاری باید به گونه‌ای باشد که برای حفظ مخاطبان به ویژه نسل جوان، در شبکه‌های اجتماعی باید حضور بسیار فعال و همه جانبه داشت چرا که در دنیای امروز تکنولوژی، شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زنند.

معاون برون مرزی در ادامه سخنان خود در جمع مدیران اداره کل شبه قاره و شرق آسیا و همکاران رادیو ژاپنی افزود: امروزه در غرب هم، شبکه‌های بزرگ رسانه‌ای به تدریج حضورشان را در رسانه‌های سنتی محدود کرده‌اند و بودجه، امکانات و نیروی انسانی خود را به سمت شبکه‌های اجتماعی برده‌اند.

وی با اشاره به مقایسه میان مخاطبان رادیو و تلویزیون در سراسر دنیا گفت: به صورت میانگین شمارمخاطبان تلویزیون نسبت به رادیو به واسطه امتیاز داشتن عناصر انتقال پیام از جمله صدا، تصویر و رنگ بیشتر است و حال اگر، وجود رسانه‌های نوظهور را هم اضافه کنیم، می‌بینیم رادیو و تلویزیون با چالش رسانه‌های نوین و ریزش مخاطب تا حدودی مواجه است اما نقطه وسطی که رادیو و تلویزیون را به هم می‌رساند تا از کاهش مخاطبان خود بکاهند استفاده از تکنولوژی جدید در عرصه رسانه و حرکت به سمت رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی است.

ساختار برنامه ریزی رادیویی در کل دنیا تغییر کرده است

جبلی افزود: تغییر در ساختار برنامه ریزی رادیویی در کل دنیا، اتفاق افتاده و ما باید این تغییر را به رسمیت بشناسیم و با نادیده گرفتن آن، تنها از عرصه رقابت بازخواهیم ماند. ما به عنوان اصحاب رسانه وظایفی بر عهده مان است و بودن در این مسیر، امانتی است در دستان ما و هر روز و هر ساعتی که عقب بیافتیم و از امتحان شیوه‌های جدید بهراسیم به حرفه، شغل و وظیفه‌ای که بر عهده داریم، کم لطفی کرده‌ایم.

معاون برون مرزی با اشاره به تغییر فعالیت رادیو ژاپنی از چندماه گذشته از شکل سنتی خود بر بستر اینترنت گفت: برای متمرکز کردن فعالیت رادیو ژاپنی در فضای شبکه‌های اجتماعی، ملاک را بر اساس تحقیق، بررسی و نظرسنجی قرار دادیم. مثلاً بررسی کردیم که به عنوان مثال در ژاپن مردم چقدر رادیو گوش می‌دهند و میزان تأثیرگذاری آن چگونه است، چه میزان از اوقات خود را به تماشای تلویزیون می‌نشینند و میزان استفاده از فضای شبکه‌های اجتماعی تا چه اندازه است. اینکه در جامعه هدف ما، چقدر تکنولوژی پیشرفت کرده و یا نسبت نسل جدید با قدیم چه میزان است، رقبای ما چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه میزان موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از بررسی نتایج، به این تصمیم رسیدیم که انرژی، توان و بودجه خود را برای ورود به عرصه جدید رسانه‌ای متمرکز و از توانایی‌های همکاران این مجموعه در حوزه‌های مختلف نویسندگی، ترجمه، تهیه کنندگی، گرافیک و.. استفاده کنیم، چون مخاطب ما در ژاپن با رسانه‌های نوین ارتباط بیشتری دارد و ما هم اعتقاد داریم ارجحیت با سلیقه و خواست مخاطب است.

جبلی با تاکید بر افزایش تمرکز برنامه سازان در تولیدات محتوایی گفت: افزایش دسترسی مخاطبان به برنامه‌ها و پیام را باید جزو اولویت‌ها قرار داد و همواره تأثیرگذاری را بر مخاطبان بسنجیم و هدفی که در رابطه با مخاطب دنبال می‌کنیم، محور قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم هیچ گاه به معنای خاموش شدن صدای رادیو نیست، ادامه داد: با تمرکز بیشتر بر روی تولیدات محتوایی در وب سایت و فضای مجازی، می‌توان در آینده نزدیک با توان بیشتر، حتی تلویزیون اینترنتی را از طریق اینترنت ایجاد کنیم.

معاون برون مرزی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بی شمار جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور با سابقه تمدنی چندین هزارساله، کشوری مقتدر و تأثیرگذار در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، گفت: هدف ما باید کسب سهم بیشتری از آنچه که تاکنون در عرصه فرهنگی و ارتباطی در ژاپن داشتیم، باشد و از هم اکنون با افزایش تولید محتوا، به فکر راه اندازی تلویزیون اینترنتی ژاپنی باشیم و بدانیم معاونت برون مرزی همواره چشم انداز افزایش و ارتقای شبکه‌ها را در برنامه‌های خود در نظر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha