۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83409397
T T
۰ نفر

تشخیص نشت گاز با استفاده از یک نانو پهپاد جدید

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83409397
تشخیص نشت گاز با استفاده از یک نانو پهپاد جدید

تهران- ایرنا- محققان اسپانیایی پهپاد بسیار کوچکی ساخته‌اند که با ورود به ساختمان‌ها و محل‌هایی که بلایای طبیعی رخ داده است، ماموران امداد و نجات را از نشت گاز مطلع می‌سازد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، موقعیت‌هایی مانند بروز بلایای طبیعی و نشت گازهای سمی، خطر واقعی برای ماموران امداد و نجات ایجاد می‌کنند. اکنون محققان اسپانیایی با در نظر گرفتن این موضوع موفق به ساخت پهپاد بسیار کوچکی شده‌اند که وارد ساختمان‌ها می‌شود و قبل از ورود ماموران امداد و نجات، آنها را از احتمال نشت گاز در این محل‌ها مطلع می‌سازد.

این پهپاد که «نانوخودروی هوایی دارای حس بویایی» SNAV خوانده می‌شود، ۳۵ گرم وزن دارد و بر مبنای یک مینی کوادکوپتر  Crazyflie ۲.۰ ساخته شده است. این پهپاد توسط گروهی از محققان دانشگاه بارسلونا و محققان موسسه مهندسی بیوتکنولوژی کاتالونیا در اسپانیا ساخته شده است.

SNAV دارای حسگرهای گازی MOX است که می‌تواند حتی یک دقیقه غلظت گازهایی مانند منواکسیدکربن و متان را همراه با سایر ترکیبات ارگانیک بی‌اثر مانند اتانول، استون و بنزن تشخیص دهد. قدرت حساسیت این پهپاد (بسته به نوع ماده) به اندازه یک واحد در یک میلیون حجم گاز است و می‌تواند منبع نشت گاز را با ردیابی میزان گاز متمرکز شده در قسمت‌های مختلف یک اتاق مشخص کند. SNAV هم قادر به شناسایی محل دقیق نشت گاز است و هم می‌تواند مسیر انتشار گاز سمی را ردیابی کند تا نجات جان افرادی که به همین علت در معرض خطر هستند، ممکن شود.

از آنجایی که سیستم موقعیت‌یابی «جی.پی.اس» در محیط‌های بسته قادر به ردیابی ماهواره‌های خود نیستند، این پهپاد با استفاده از یک سری گیرنده‌ و فرستنده‌ رادیویی در یک ساختمان حرکت می‌کند. در آزمایش‌هایی که تا به حال انجام شده، از شش پهپاد SNAV با موفقیت استفاده شده و همه آنها توانسته‌اند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌های خود را رد و بدل کنند.SNAV هم به طور خودکار قادر به انجام عملیات شناسایی است و هم می‌تواند با دریافت دستور به نقطه برنامه‌ریزی شده برود. عبور از حفره‌ها، کانال‌ها یا دیگر فضاهای تنگ از جمله مزایای استفاده از این پهپاد است.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha