محققان با پهپاد و لیزر محل دقیق نشتی گازهای گلخانه‌ای را مشخص می‌کنند

تهران- ایرنا- شواهد و مدارک حاکی از این است که در نتیجه حفاری برای لوله‌کشی گاز و سیستم‌های فاضلاب گازهای گلخانه‌ای بسیار بیشتر از تصورات قبلی نشت می‌یابند. به همین منظور یک تیم از محققان دانشگاه «پرینستون» شیوه‌ای به منظور تعیین دقیق محل نشت برای تعمیر سریع ابداع کرده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور»، این رویکرد حسگری مبتنی بر لیزر می‌تواند به طور دقیق هم موارد بزرگ نشت گاز و هم نشت‌های تا حد ۲۵ بار کوچکتر از موارد قابل تشخیص در تاسیسات گاز طبیعی با روش‌های دیگر را ردیابی، تعیین و منبع انتشار را تا محدوده یک متری مشخص کند.

این فناوری جدید به علت استفاده از قابلیت‌های حسگری از راه دور و ترکیب آن با چابکی پهپادها، همچنین می‌تواند برای تعیین سریع محل دقیق نشت‌ها در مناطقی که دسترسی به آنجا دشوار است، مورد استفاده قرار گیرد. محققان می‌گویند که این نوآوری برای حسگری اتمسفری بسیار مهم و تعیین کننده است.

«ژرار ویوسوکی» استاد مهندسی برق و رایانه می‌گوید: رویکردهای کنونی برای ردیابی نشت‌ها اغلب بر کار با دوربین‌های مادون قرمز متکی هستند که وقت و انرژی زیادی می‌برد و همچنین در برابر نشت‌های کوچک غیرحساس است یا از شیوه‌هایی استفاده می‌کند که نیازمند برپا کردن زیرساخت‌های گسترده اندازه‌گیری است اما با یک پهپاد، در زمینه چگونگی آماده کردن منطقه حسگری کاملا آزاد هستید.

محققان با پهپاد و لیزر محل دقیق نشتی گازهای گلخانه‌ای را مشخص می‌کنند

رویکرد این محققان دربردارنده یک پهپاد کوچک است که تنها به یک «بازتابنده گوشه‌ای» (retroreflector) و یک ایستگاه پایه‌ای از تجهیزات حسگری گاز با توانایی دنبال کردن حرکت پهپاد در مدت پرواز مجهز است. بازتابنده گوشه‌ای نوعی آینه است که نور واردشونده را بطور مستقیم به منبع آن بازتاب می‌دهد. ساطع کردن یک اشعه لیزر از پهپاد در حال پرواز برای تعیین نقاطی پیرامون یک محل مظنون نشتی به اپراتور اجازه می‌دهد که منبع نشتی را مشخص کرده و شدت آن را اندازه گیری کند.

هر چند درحال حاضر تکنیک‌هایی برای حسگری‌ اتمسفری وجود دارد اما آنها معمولا مستلزم سوار کردن یک حسگر گاز بطور مستقیم بر روی یک پهپاد است که این کار مشکلات زیادی به همراه دارد. اما گروه تحقیقاتی پرینستون به جای سنگین کردن پهپاد با حسگرها، تجهیزات حسگری را در ایستگاه زمینی مستقر می‌کنند که می‌تواند روی یک سکوی متحرک مانند یک خودروی «ون» قرار داده شود و به این ترتیب پهپاد تنها لازم است که یک آینه کوچک را حمل کند. این روش حسگری همچنین امکان اندازه گیری همزمان چندین گاز را فراهم می‌کند در صورتی که انجام این کار با سایر روش های پهپادی دشوار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha