۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 83391074
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حق حفاظت از میراث طبیعی جزو حقوق شهروندی است

رشت - ایرنا - معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به رواج فروش زمین های کشاورزی و باغی در استان های شمالی از جمله گیلان، حق حفاظت از میراث طبیعی را از حقوق شهروندی دانست و دولتمردان را عهده دار حفاظت از این میراث ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیژن عباسی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی حقوق شهروندی و حفظ کاربری اراضی در فرمانداری شهرستان رشت افزود: تبدیل اراضی کشاورزی، باغ‌ها و منابع طبیعی به واحدهای مسکونی و ویلایی از مواردیست که مشاهده می‌شود.

وی با تشریح علت فروش و تغییر کاربری ها اظهار داشت: فقر، دستیابی به مبلغ نسبتاً کلان و نبود درآمد مستمر، استفاده از مزایای بازنشستگی و بالابودن هزینه کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی از جمله دلایل فروش اراضی کشاورزی است.

عباسی با اشاره به مهاجرت جوانان روستا به شهرها و در نتیجه فروش زمین های کشاورزی، خاطر نشان کرد: بسیاری از جوانان به لحاظ اجتماعی انجام کار کشاورزی را در شأن خود نمی دانند.

وی بیان داشت: با توجه به محدودیت منابع مالی دهیاری ها و شهرداری ها، کشاورزان تشویق به فروش زمین هایشان می شوند.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با بیان اینکه غیربومی ها با خرید زمین ها در روستاها علاقمند به کار کشاورزی نیستند، تصریح کرد: با این حال خطه حاصلخیز تبدیل به مجموعه آپارتمان و ویلا می شود.

وی با اشاره به موضوع فاصله طبقاتی با حضور غیربومی ها در روستاها اظهار داشت: حضور افراد غیربومی در گیلان موجب تغییر در ترکیب جمعیتی می شود.

وی با بیان اینکه روستاییان از آینده و پیامدهای سوء فروش زمین به غیربومی ها اطلاع ندارند، خاطر نشان کرد: ضروریست تا آگاهی روستاییان و توانمندی های آنان در این باره افزایش باید.

عباسی حمایت از کشاورزان را راهکاری برای مقابله با فروش زمین در روستاها عنوان و خاطر نشان کرد: ارائه آموزش های جدید کشاورزی و پرداخت وام با بهره کم از مواردیست که در حمایت از کشاورزان بایستی مورد توجه قرار گیرد.

نشست هم اندیشی حقوق شهروندی و حفظ کاربری اراضی ظهر امروز (پنجشنبه) با حضور مسئولان اداره های شهرستان رشت، بخشداران و دیگر مسئولان در فرمانداری برگزار شد.

نیمه تیرماه جاری نیز نشستی با عنوان مقابله با معضل فروش زمین و تخلفات مربوط به ساخت و ساز و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به مسکونی و ویلاسازی در گیلان در شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شده بود.

۷۲۸۶/‏۲۰۰۷/‏

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha