۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 83365876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مراکز خدمات و ترویج جهاد کشاورزی نقش موثری در کیفیت تولید محصولات دارند

همدان-ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان با تاکید بر اهمیت ترویج در توسعه پایدار کشاورزی گفت: مراکز خدمات و ترویج جهاد کشاورزی نقش موثری در کیفیت تولید محصولات دارند.

قاسم اسدیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انتقال اطلاعات، دانش و مهارت برای افزایش بهره برداری از مهمترین وظایف بخش ترویج است که هدف اصلی آن به عنوان پل ارتباطی بین مجموعه‌های پژوهشی و مجموعه‌های آموزشی و بهره برداری است.

وی با بیان اینکه منابع آب و خاک منابع تجدید ناپذیر هستند تاکید کرد: این منابع اگر همچون آب به درستی استفاده نشود از دسترس خارج می‌شود و دیگر نمی‌توان به سادگی جایگزین کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان با بیان اینکه مراکز آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی در حال پژوهش در مسائل و ابعاد مختلف هستند گفت: این مراکز به نحوه انتقال اطلاعات، نوع بیان و شیوه انتقال آن به عموم مردم کاری ندارند، بلکه کار خود را انجام می‌دهند و از طرف دیگر بهره بردار نیز می‌خواهد با کاهش مصرف آب و خاک عملکرد بالایی داشته باشد که نقش ترویج در این میان قابل اهمیت است.

اسدیان ادامه داد: در جهان به طور میانگین با مصرف هر متر مکعب آب حدود ۲.۴ کیلوگرم ماده خشک تولید می‌شود اما در کشورمان به طور متوسط حدود ۱.۴ تا ۱.۶ کیلوگرم ماده خشک به ازای هر یک مترمکعب آب تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ترویج با برگزاری دوره‌های آموزشی برای بزرگسالان و آموزش‌های غیررسمی کشاورزی انتقال دانش را بر عهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان افزود: ترویج مطالب و یافته‌های علمی را در قالب انتقال یافته‌های تحقیقاتی، طرح‌های تحقیقی و تطبیقی و طرح‌های تحقیقی و ترویجی با بهره برداران به صورت مشارکتی کار می‌کنند.

اسدیان با بیان اینکه در این فرایند طرح‌ها از ابتدا تا انتها انجام می‌شود و مطالب علمی انتقال می‌یابد افزود: این مطالب به صورت کلاس‌های مختلف انتقال می‌یابد و موجب می‌شود دانش، بینش و مهارت برای افراد فراهم شود و هدف از ترویج این سه رکن است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان اظهار داشت: ترویج به معنای انتقال اطلاعات به صورت علمی است و مهارت بر اثر ممارست و تمرین به دست می‌آید.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم مطالبی علمی دانشگاه‌ها، کتاب‌ها و منابع علمی را به زبان ساده به بهره بردار انتقال دهیم منجر به این می‌شود که عملکرد پایینی کسب کنیم و خاک فرسایش یافته و آب و منابع گیاهی نیز از بین برود.

اسدیان به انجام طرح‌های تحقیقی در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: میزان مصرف علوفه دام در این کشورها روزانه ۶ تا هفت کیلوگرم است اما در ایران این آمار ۱۲ کیلوگرم ارزیابی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان ادامه داد: در پرورش طیور نیز ضریب مصرف دانه در ایران ۲ تا ۲.۵ کیلوگرم است اما در اروپا ۱.۶ کیلوگرم است.

وی با تاکید بر اینکه تنش‌ها و اثرات محیطی باید به گونه‌ای باشد که مواد غذایی تبدیل به گوشت و محصولات دامی شود، افزود: این موضوع در مورد مصرف کود نیز مطرح است و باید رویکردها به این سمت هدایت شود.

اسدیان اضافه کرد: برای نمونه به صورت آزمایشی در مرکز تحقیقات به مدت ۲ سال بر روی کشت سیب زمینی کار شد و کودی که برای این محصول استفاده می‌شود و سیستم آبیاری، به صورت تیپ و زیر خاک کار گذاشته شد.

رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان گفت: در این تحقیق آرایش کاشت به گونه‌ای بود که پنج تا ۱۰ درصد سطح زمین را افزایش می‌داد و میزان کود نیترات استفاده شده ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که موجب شد نیترات موجود در سیب زمینی به کمتر از ۴۰ پی پی ام برسد اما استاندارد آن در کشور ۱۹۰ پی پی ام است.

وی اضافه کرد: در این طرح با یکی از کشاورزان قراردادی منعقد شد که در زمان برداشت میانگین عملکرد ۵۷ تن در هکتار بود و این کشاورز از آبانماه به دنبال قرارداد با مرکز تحقیقات بوده است.

اسدیان با بیان اینکه نیترات ماده‌ای است که عامل ایجاد سرطان می‌شود افزود: میزان نیترات در مواد غذایی نباید بیش از ۱۹۰ پی پی ام در هر واحد باشد و در صورت دست یافتن به این استاندارد علاوه بر تأمین سلامت جامعه، مصرف کود و آلودگی آب و خاک نیز کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی همدان با بیان اینکه دام سبک باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم وزن اضافه کند و طول دوره پرورش باید محدود و حدود سه تا چهار ماهه باشد افزود: جوجه نیز باید بین ۴۰ تا ۴۵ روز نگهداری شود و اگر ۵۰ روز باشد دانه اضافه به او داده شده و عملکرد بهبود نیافته است.

۷۵۲۳/‏۲۰۸۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha