۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 83354487
T T
۱ نفر
بهترین راه مبارزه با دخانیات، ممنوعیت نخ فروشی سیگار است

تهران- ایرنا- معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهترین راه مبارزه با دخانیات، اعمال ممنوعیت نخ فروشی سیگار است؛ زیرا نخ فروشی سیگار، سن و میزان مصرف را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی رضا رئیسی روز شنبه در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات افزود: بیشتر دکه‌ها جلوی دانشگاه‌ها و مدارس سیگار می‌فروشند، در حالی که فروش سیگار در دکه‌ها ممنوع است و در سوپرمارکت‌ها هم بر اساس قانون، فروش سیگار به افراد زیر ١٨ سال ممنوع است.

وی ادامه داد: اماکنی که قرار بود مجوز فروش مواد دخانی داشته باشند، ۲۱۰ هزار مرکز بود، اما تاکنون فقط ۴۰ هزار مرکز مجوز دریافت کرده‌اند.

میزان مرگ به علت مصرف دخانیات در کشور

معاون وزیر بهداشت درباره آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد دخانی گفت: در کشور ما سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار مرگ بر اثر مصرف دخانیات رخ می‌دهد. یعنی به ازای هر یک میلیون نخ سیگار، یک مرگ محاسبه می‌شود که با مصرف سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور، ۵۵ تا ۶۰ هزار مرگ اتفاق می‌افتد.

سن مصرف قلیان پایین آمده است

وی بیان کرد: سن مصرف قلیان به خصوص در دختران پایین آمده و مردم به صورت خانوادگی از قلیان استفاده می‌کنند.

تنباکوهای معطر قلیان، مصداق تبلیغ است

رئیسی اظهار داشت: مرور تاریخی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با دخانیات، نشان دهنده عزم ما در این زمینه است. در سال ٩٣ مصوبه‌ای تحت عنوان ممنوعیت کاربرد عطر و طعم به عنوان مصادیق تبلیغات مواد دخانی ابلاغ شد. این مصوبه تا سال ۹۴ بررسی و آزمایش و ثابت شد که این مواد مضر هستند تا اینکه در سال ۹۴ از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شد تا تولید و واردات این محصولات ممنوع شود.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت این مصوبه را در سال ۹۵ ابلاغ کرد، اما در عرض یک هفته از دیوان عدالت دستور موقت اخذ شد که این مصوبه اجرا نشود؛ زیرا انجمنی تشکیل شده بود تا از تولید مواد دخانی حمایت کند و با شکایت این انجمن از وزارت صنعت، این مصوبه لغو شد. در سال ۹۶ وزارت بهداشت مجدداً در این زمینه شکایت کرد و در آبان ماه ٩۶ دیوان عدالت اداری رأی داد که تنباکوهای معطر مصادیق تبلیغ است و از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و این نشان از قدرت مافیای مواد مخدر دارد و بعد انتظار داریم که یک کارشناس بهداشت محیط برود قلیان‌ها را بشکند و با دخانیات مبارزه کند.

سیگار ارز دولتی می‌گیرد

رئیسی اظهار داشت: موضوعی که با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا با آن مقابله می‌کنیم، بحث تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی است و شاید باورتان نشود که به سیگار ارز دولتی می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار اختصاص داده‌اند، در حالی که برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم.

وی افزود: در کشور ما سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خرج خرید سیگار می‌شود. هزینه‌های سلامت تحمیل شده به سیستم درمانی، سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و با احتساب ناتوانی‌های ایجاد شده، از کار افتادگی و مسائل اجتماعی، این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیسی بیان کرد: متأسفانه به جای دارو و تجهیزات پزشکی، ارز نیمایی را به واردات توتون می‌دهند و ١٧٠ میلیون دلار برای واردات توتون ارز نیمایی تخصیص پیدا کرد و با وجود تحریم، در زمینه سیگار تحریم نیستیم و برترین برندهای سیگار می‌توانند حتی جلوی وزارت بهداشت شعبه بزنند.

نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی موضوعات سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره نقش مؤثر رسانه‌ها در اطلاع رسانی موضوعات سلامت اظهار داشت: باید از رسانه‌ها به دلیل جدیت و تلاش در مقوله اطلاع رسانی پویش ملی کنترل فشار خون قدردانی کنم. تاکنون این طرح عالی پیش رفته و می‌توان گفت نقطه قوت این پویش، مبحث اطلاع رسانی قوی بوده است.

خطر خروج قهوه خانه‌ها از شمول اماکن عمومی

رئیسی گفت: «اماکن بدون دخانیات، حق شهروندی است» به عنوان شعار ملی هفته مبارزه با دخانیات انتخاب شده است. متأسفانه این حق را از ما می‌گیرند و با ارائه استفساریه‌ای در تلاش هستند اماکنی مانند قهوه خانه‌ها را از شمول اماکن عمومی خارج کنند. جالب است بدانید اگر استفساریه خروج قهوه خانه از شمول اماکن عمومی از مجلس رأی بیاورد، می‌توانند برای فرار از دست بازرسان بهداشت قلیان در محل عرضه کنند و در این صورت وزارت بهداشت برای نظارت بر سلامت مواد غذایی هم باید حکم قضائی بگیرد و از طرفی دود دست دوم برای افرادی که حتی قلیان یا سیگار نکشند و به قهوه خانه مراجعه می‌کنند، مضر خواهد بود. در واقع این استفساریه راه فرار از نظارت‌های بهداشتی است. چنانچه استفساریه تصویب شود، قهوه خانه‌ها مانند منازل شخصی محسوب شده و عملاً هیچگونه نظارتی بر آنها نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha