۲۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 83352064
T T
۰ نفر
روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی قم به‌کاربرده شود

قم-ایرنا- نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان قمی با حمایت جهاد کشاورزی باید از روش‌های سنتی خود عبور کرده و به روش‌های نوین آبیاری و تولید سوق داده شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز پنجشنبه در آئین افتتاح طرح های بخش جهاد کشاورزی بخش خلجستان قم افزود: روش‌های سنتی کشاورزی ارزش‌افزوده لازم را برجای نمی‌گذارد.

وی اصلاح الگوی کشت را تنها راهکار منطقی موجود در شرایط فعلی دانست و ادامه داد: برای توسعه کشت و کشاورزی چاره‌ای جز استفاده از آب‌های موجود نبوده و دراین‌بین باید به دنبال اصلاح الگوهای کشت باشیم و از هدر رفت آب جلوگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به وضعیت جغرافیایی قم بهترین روش برای توسعه بخش کشاورزی است، شرایط این استان برای توسعه گلخانه به‌شدت مناسب و توجیه‌پذیر است.

وی مشکلاتی کم‌آبی کشور را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور کشور با مشکلات آبی متعددی روبه‌رو خواهد شد، عده‌ای اعتقاد دارند بعد از عبور از یک دوره طولانی خشک‌سالی کشور وارد یک دوره‌تر سالی شده که صرفاً در حد فرض و گمان است.

ذوالنوری در ادامه تاکید کرد: سطح فرونشست آب‌های زیر زمینی به‌شدت بحرانی شده است، در برخی مناطق استان قم آب‌های شیرین زیرزمینی تمام شده و استخراج‌های صورت گرفته به آب‌های شور رسیده است.

وی همچنین گفت: در وضعیت کنونی کشور بیشترین استفاده از محصولات کشاورزی را دلالان برده و سود واقعی نصیب کشاورزان نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اقدام های برجسته ای در جهاد کشاورزی قم در دست اجرا بوده که در توسعه و تثبیت اشتغال روستایی و امنیت غذایی تاثیرهای بلند مدتی دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در موضوع گام دوم انقلاب بحث ویژه روی مساله تولید و اشتغال شده و در این‌بین تولید یک موضوع محوری و مبنایی است.

ذوالنوری افزود: در شرایطی که دشمنان برای زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور گرد هم آمدند حمایت از تولیدات کشاورزی و محصولات غذایی از درجه اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در مساله تولیدات کشاورزی باید ابعادی در سیاست‌گذاری‌ها موردتوجه قرار گیرد که به خودکفایی، بهره‌وری مصرف آب و ارتقای کیفیت تولیدات منجر شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

امروز ۳۳ طرح کشاورزی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار قم در بخش خلجستان قم افتتاح شد.

بهرام سرمست استاندار قم در حاشیه افتتاح این طرح ها، از طرح آبیاری تجمیعی اراضی ۳هزار و ۱۳ هکتاری بخش خلجستان و همچنین مجتمع کشت گلخانه‌ای سبز گستر طوبی در روستای طینوج این بخش بازدید کرد.

بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار تن در شرایط عادی و ۵۰ هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش های پنج گانه قم است که با مرکز استان حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.
بخش خلجستان دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان و ۵۲ روستاست، همچنین در این بخش، ۳۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۲۷ روستا دارای دهیاری فعال می باشد.

۷۴۰۳ / ‏‬ ۱۱۷۵/‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha