۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83350784
T T
۰ نفر
عضو شورای تهران بر لزوم آسیب شناسی شورایاری‌ها تاکید کرد

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نهاد شورایاری‌ها نیازمند آسیب شناسی است.

به گزارش ایرنا محمد سالاری روز چهارشنبه در همایش ارزیابی چهار دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران در تالار ایوان شمس اظهار داشت: فلسفه اصلی ایجاد نهاد شورایاری و مدیریت محله، ایجاد، توسعه، گسترش و سازماندهی مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال از فعالیت یک نهاد مدنی می‌گذرد، تأکید کرد: با اینکه شورای اول شهر تهران مبدع این رویکرد بوده، اما سایر شوراها و شهرداری‌ها هم از این نهاد حمایت کردند.

سالاری با بیان اینکه در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات هستیم، اظهار داشت: آیا شورای اصلاح طلب پنجم بعد از ۲۱ ماه از عمر شورا، بعد از چهار دوره فعالیت، آسیب شناسی انجام داده است؟

عضو شورای تهران ادامه داد: متأسفانه این آسیب شناسی انجام نشده است و نهاد شوراها که برای مشارکت دهی مردم در تعیین سرنوشت خود بوده، مورد آسیب شناسی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه حزب همبستگی که اولین حزب دارای مجوز از کمیسیون احزاب است، اقدام به برگزاری این همایش کرده، گفت: از جمله مهمترین مأموریت‌های تشکل‌های سیاسی، تبیین مفهوم مشارکت اجتماعی و پرداختن به موضوعات اجتماعی و … است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: احزاب حلقه واسط مردم و حاکمیت هستند و باید برای مشکلات برنامه ارائه کند.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هیچکس منکر نیست که انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب معاصر بوده است و شورایاری‌ها هم مبتنی بر این نکته ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: نهاد شورایاری مصدر خدمات و شناسایی مشکلات و ارائه آن به مدیران بوده و این نهاد، نهادی پرسشگر است اما الگوی مطلوب مدیریت محله و انجام مشارکت‌های اجتماعی نیست.

عضو شورای تهران با اشاره به حکمروایی مطلوب شهری گفت: در همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که جوامع بدون مشارکت ذی نفعان، مردم و تشکل‌های مردم نهاد قابل اداره نیستند.

وی تأکید کرد: الگوی مدیریت محله شهر تهران چه میزان توانسته است که گروه‌های مرجع و اصناف را در این مدیریت نقش دهد.

وی در ادامه افزود: شورایاری‌ها چه میزان در کاهش تخلفات ساخت و ساز، فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا و سایر موضوعات شهری و محله ای تأثیر داشته‌اند؟.

سالاری ادامه داد: آیا نگاه ما به شورایاری‌ها، نگاه مشارکت دهی به شورایاری و یا نگاه تزئینی و تشریفاتی است؟

وی ادامه داد: اینکه شورایاری‌ها چه دستاورد و چه نقاط ضعفی داشته است و عدم مشارکت این نهاد در مشارکت مالی و … موضوعاتی است که در این آسیب شناسی باید مورد توجه قرار گیرد.

تهرام / ‏۷۲۴۴/‏/‏۱۳۴۸

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha